Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

”Alla har behov av att prata om det som hänt”

Under måndagen återvände många till sina arbetsplatser kring Drottninggatan. Hur hanterar företagen medarbetarnas oro och vilken krisberedskap finns?
Publicerad 10 april 2017, kl 11:12
Anders Wiklund / TT
Under måndagsmorgonen pyntades betonglejonen på Drottninggatan av blommor. Anders Wiklund / TT

Företaget Kivra, som hanterar digital post från företaget och myndigheter, ligger på Drottninggatan i det område som spärrades av efter det misstänkta terrordådet i fredags.

Strax efter attentatet samlades personalen snabbt för en genomgång.

–Vi har sedan tidigare en utarbetad krishanteringsplan som vi följde. Först och främst kontrollerades att alla våra 43 medarbetare var säkra. De som fanns på plats i lokalerna bockades av och de kollegor som befann sig utanför kontoret ringdes upp. Enligt planen gick vi också igenom vilka alternativa utrymningsvägar som fanns. Vi säkrade också våra lokaler och försökte förhålla oss källkritiska till all information som kom, säger Henrik Höglin, kommunikationschef på Kivra.

På måndagsmorgonen samlades hela personalen för en sedvanlig frukost där den kommande veckans arbete planeras.

– I dag blev mötet naturligtvis annorlunda och mycket mer känslosamt än annars. Alla är berörda och tagna av händelsen och hade behov av att tala om det som hänt. Vissa av våra anställda hade också befunnit sig på attentatsplatsen strax innan och någon känner personer som jobbar på Åhléns, berättar Henrik Höglin.

Han framhåller också att Kivras ledningsgrupp samtidigt informerat om att den fanns tillgänglig för stöd för de anställda.

– Vi undersöker också om det finns möjlighet till kvalificerad hjälp från vårt försäkringsbolag, säger Henrik Höglin.

Sammanfattningsvis konstaterar han att krishanteringen så här långt skett smidigt och gått enligt planerna.

– På måndagsmötet pratade vi också om vikten av att låta arbetet i veckan rulla på som vanligt trots det hemska som har hänt, framhåller Henrik Höglin.

Ett annat företag som har kontor på Drottninggatan är konsultbolaget Infodata IT. Under fredagseftermiddagen hade företaget två anställda på plats.

– Vi är ett konsultbolag, så de flesta av våra anställda arbetar ute hos kunder. Men för de två som var på Drottninggatan blev det förstås väldigt rörigt. Vårt kontor ligger inte i gatuplan, men de fick stanna på kontoret länge, säger Tomas Qviberg, vd för Infodata IT.

Han fick dessutom ordna hotellplatser för ytterligare två konsulter som inte bor i Stockholm.

– I det läget var det oklart om de skulle kunna ta sig hem med tåg, så då gällde det att säkra sängplatser för natten.

Under helgen har företaget haft kontinuerlig kontakt med sina anställda och under måndagen kommer de ha ett möte där den som vill prata av sig får möjlighet att göra det.

– Då kommer vi att se över om någon behöver ytterligare stöd.

Klockan 12 i dag hölls en nationell minnesstund och tyst minut för offren vid fredagens attack. Fram till dess flaggade Regeringskansliet på halv stång. Efter den tysta minuten hissades flaggan i topp.

Gertrud Dahlberg
[email protected]

David Österberg
[email protected]

 
Skylt från Arbetsmiljöverket och skylt från Apotek Hjärtat.
Arbetsmiljöverket riktar kritik mot Apotek Hjärtat på Arvika sjukhus efter en anmälan från skyddsombud om stress. Foto: Naina Helén Jåma/TT/Bertil Ericson/TT.

Kollega har berättat om Unionens medlemmars kritik mot stressen i arbetsmiljön på apotek. Men bara ett fåtal anmälningar, så kallade 6:6a, har skickats in till Arbetsmiljöverket av Unionens skyddsombud senaste åren. 

Varför anmäler ni inte arbetsmiljön oftare om den är bristande?

– Vi vill främst försöka att lösa problemen tillsammans med vår arbetsgivare. Men om vi inte kommer någonstans i våra försök att få till förbättringar kontaktas Arbetsmiljöverket, säger Per Skoglund, Unionens riksklubbordförande på Apoteket AB. 

Stephanie Nielsen, Unionens nya klubbordförande på Kronans apotek, tror att facket historiskt arbetat på ett annat sätt inom apoteksbranschen.

Lena Svensson, riksklubbordförande på Unionen, har själv gjort några anmälningar till Arbetsmiljöverket genom åren. Men hon upplever att det sällan lett till särskilt mycket. 

– Jag upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga, säger hon.  

I höstas anmälde hon, ihop med Sveriges Farmaceuters skyddsombud på Apotek Hjärtat, arbetsmiljön på tre olika apotek i Arvika. 

Medarbetarna upplevde stress, oro, kommunikationsbrister, ändringar i schemat, hög sjukfrånvaro och många medarbetare som sa upp sig enligt anmälan. Anställda kunde inte släppa jobbet när de inte var på plats och hamnade i ett stand-by-läge över att bli uppringda av chefen. 

Fallet ledde till inspektioner, men anmälan lades ner i april på två av apoteken efter beslut av Arbetsmiljöverket. 

Lös problemen - eller riskera vite

På apoteket vid Arvika sjukhus har myndigheten däremot lagt ett förslag om föreläggande om åtgärder. Senast 21 juni ska arbetsgivaren ha redovisat hur man lyckats lösa problemen. Annars riskerar de vite. 

Anders Ringqvist.jpg
Anders Ringqvist. Foto: Privat

Enligt Arbetsmiljöverkets sektionschef Anders Ringqvist måste anställda på apoteket få veta vilka uppgifter de ska utföra, vilka resultat de ska uppnå och hur de ska arbeta.  

– De ska få veta vilka prioriteringar de ska göra när tiden inte räcker till och vem de kan vända sig till för att få stöd och hjälp samt vilka befogenheter de har att bestämma över arbetsuppgifterna, säger han. 

Han beskriver att ärendet handlar om tapp på personal och ledarskap. 

– Den största bristen här är att man inte tänkt till före som arbetsgivare. Man har skyldighet att se och förebygga risker, både hårda och mjuka, som: Vad händer om en chef blir sjukskriven? 

Anders Ringqvist förklarar också varför myndigheten beslutade att lägga ner anmälan mot de två andra apoteken i Arvika: 

– Vi har valt att gå dels till avslag, dels till avvisning. När det blir avslag bedömer vi att det här finns inom vår lag för tillsyn, men vi anser att den brist skyddsombudet tagit upp inte är befogad eller att arbetsgivaren redan har vidtagit åtgärder. 

Arbetsmiljöverkets krav och skyddsombudets ansvar

Anledningen till att myndigheten avvisar anmälan handlar ofta om hur den är skriven. De kan avvisa ett helt ärende eller delar det där arbetsmiljölagen inte kan användas. 

– Till exempel kan vi inte bestämma antalet arbetstagare på en arbetsplats eller vilka dagar apoteken ska hållas stängda, säger Anders Ringqvist. 

Vad säger du till de som upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga?

– Som skyddsombud har man ett stort ansvar att förstå hur en 6:6a-anmälan framställs. Man behöver utbilda sig i hur den ska formuleras. Det är inte lätt.

Han tipsar om att ta hjälp av fackliga råd och företagshälsovården. Skyddsombud ska använda ett nytt formulär på Arbetsmiljöverkets hemsida som är tänkt att underlätta.

Det kan också vara en poäng att även lyfta in chefens arbetsmiljö i anmälan tipsar han: 

– Chefen ska kunna prioritera och leda arbetet. Det är ett väldigt vanligt problem att chefen inte har tillräcklig kompetens eller förutsättningar för att klara av sitt arbete.

Hur ser du på apoteksbranschens arbetsmiljö i stort?

– En tanke är att ökade vinstkrav leder till att man slimmar en organisation. Apotek har blivit en starkt konkurrensutsatt bransch. Att jobba med arbetsmiljöfrågor kostar både i tid och kompetens. Det är dock ett lagkrav som inte kan prioriteras bort.

Apotek Hjärtats HR-chef Per Bergman vill inte kommentera ärendet på Arvika sjukhus eftersom det är pågående.

Så skriver du anmälan som arbetsmiljöombud

Här anmäler man åtgärder för brister i arbetsmiljön som skyddsombud/arbetsmiljöombud, som det kallas i Unionen. 

Fler tips från Unionen: 
Begäran om arbetsmiljöåtgärder (6:6a)

Arbetsmiljö

Fackliga: Tystnadskultur och rädsla på apoteken

Elisabeth Brising Publicerad 18 april 2024, kl 06:00
Fackliga: Tystnadskultur och rädsla på apoteken
Till vänster en medicinsnurra på Apotek, till höger Stephanie Nielsen, Norrköping.
Fackliga: Tystnadskultur och rädsla på apoteken