Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Anna fick rätt mot a-kassan – får 170 000 kronor

Anna Ludvigsson blev avstängd från a-kassan, krävdes på återbetalning och kunde inte betala sin hyra. Efter insats från facket backar a-kassan och betalar de 170 000 kronor i ersättning som Anna annars skulle gått miste om. 
Johanna Rovira Publicerad 23 juni 2021, kl 07:00
Simon Rehnström / SvD / TT, Privat
Anna Ludvigsson blev avstängd från a-kassan och förlorade sin ersättning, men med hjälp av facket omprövades beslutet och Anna fick rätt. Simon Rehnström / SvD / TT, Privat

Anna Ludvigsson är en av otaliga anställda som förlorade jobbet under coronapandemin. Hon jobbade med butiksutveckling inom handeln och hennes arbetsgivare var en bland många som gick i konkurs när den fysiska butiken ratades till förmån för e-handeln. 

Det visade sig omöjligt för Anna Ludvigsson att få nytt jobb, men eftersom hon var med i både a-kassa och fack hade hon ett visst skyddsnät, tänkte hon. Men skyddsnätet drogs efter en tid undan.

 –  Det blev ett missförstånd mellan mig och Arbetsförmedlingen. Vi var överens om att den bästa åtgärden var att jag skulle starta eget, men jag insåg inte att jag samtidigt var tvungen att fortsätta söka jobb som ett spel för galleriorna, säger Anna Ludvigsson. 

Kunde inte betala hyran

Hux flux var hon avstängd från a-kassan och fick inte längre ett öre i ersättning. Dessutom fick hon krav på återbetalning. Skälet var, enligt a-kassan, att Anna Ludvigsson misskött sitt arbetssökande. 

– Självkänslan när man söker men inte får några jobb var redan stukad och att utöver det bli misstrodd när man försöker göra allt för att kunna försörja familjen var superjobbigt. Jag mådde pyton och fick låna pengar för att överleva och kunde inte betala hyran.

Hon vände sig till Unionen och fick via LO-TCO Rättsskydd hjälp att ompröva beslutet. Juristen Lina Gertzell på rättsskyddet såg snabbt att allt inte gått rätt till – hon ansåg att Anna Ludvigsson hade varit tillräckligt aktiv och att systemet måste beakta även andra aktiviteter än att söka jobb. 

Men framför allt hade beslutet om avstängning fattats alldeles för snabbt. 

– Första gången får man en varning och först efter fem missar i den så kallade sanktionstrappan upphör rätten till ersättning helt. Tanken är att man ska ha tid på sig att rätta till sitt beteende, men besluten hade fattats alldeles för tätt, så medlemmen fick ingen chans att ändra sitt agerande, säger Lina Gertzell. 

Svårt att får rätt mot a-kassan

Lina Gertzell menar att det är allvarligt om fler a-kassor fattar beslut för tätt – de flesta medlemmar känner nog inte till vad som gäller och det kan vara svårt att få rätt mot a-kassan utan den kunskapen.  

Akademikernas a-kassa, som Anna Ludvigsson är med i, ändrade dock snabbt sitt beslut när juristen hävdade att beslutet stod i strid mot såväl bestämmelserna som rättspraxis. Detta innebär att hon slipper gå miste om 170 000 kronor i ersättning och nu fått pengar till att betala sina skulder och de inkassokrav hon fått på halsen eftersom hon legat efter med räkningarna. 

–  Jag har fått fantastisk hjälp från Unionen och LO-TCO Rättsskydd, säger Anna Ludvigsson. 

Läs mer: Så överklagar du beslut från Försäkringskassan och a-kassan

Sanktionstrappa

Första steget: Varning

Andra steget: Avstängning en dag

Tredje steget: Avstängning fem dagar

Fjärde steget: Avstängning tio dagar

Femte steget: Rätten till ersättning upphör

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.