Hoppa till huvudinnehåll
Anställningsvillkor

"Arbetsgivarna pressar personalen"

Unionen vill se skärpta lagar och regleringar på både nationell nivå och EU-nivå för att komma till rätta med problemen som drabbar de 10 000 medlemmarna i flygbranschen.
Linnea Andersson, Lina Björk Publicerad 5 december 2014, kl 11:16
Flygplan på väg att landa.
Foto: David Magnusson

Omstruktureringarna i flygbranschen har gynnat många, såväl näringsliv som konsumenter har tjänat på de låga biljettpriserna. Men utvecklingen har till stor del gått ut över de flyganställda.

– Det är orimligt att det är de anställda som betalar priset. Vår uppgift som facklig organisation är att göra allt vi kan för att se till att avtal, lagar och regler gör det omöjligt att utnyttja personal på det sätt som sker i dag, säger Martin Linder, Unionens andre vice ordförande, och menar att det även gäller sett ur ett medborgerligt perspektiv.

– Man har ett ansvar som kund och konsument.

Enligt Martin Linder kämpar Unionen för att förbätt­ra arbetsmiljösituationen som drabbar kabin­personalen både fysiskt och socialt, så att de kan fungera som människor och hinna återhämta sig.

– Schemaläggningen gör att många av våra medlemmar måste gå upp och jobba mitt i natten, arbetsgivarna överutnyttjar regelverket och pressar personalen. Det ser vi inte minst i sjukskrivningarna hos SAS.

Företagen utnyttjar dessutom möjligheten att ta in bemanningsanställda. Ett exempel är Norwegian som sagt upp hela sin kabinpersonal för att sedan ta in dem via ett bemanningsföretag.

Av säkerhetsskäl vill Unionen se ett krav om att minst 50 procent av kabinpersonalen och piloterna ska vara direktanställda av bolaget. Ett krav som redan finns från den europeiska säkerhetsorganisationen EASA när det gäller underhållspersonal.

Unionen menar att den möjlighet som finns att utnyttja regelverket måste täppas till, både på nationell och på europeisk nivå. Förutom att kryphålen drabbar de anställda skapar de en osund konkurrens som går ut över bolagen.

– Hela branschen är pressad och därför vet vi att vi inte kan driva de här kraven mot enskilda bolag. Det måste upp på så hög nivå som möjligt. Jag skulle bli väldigt förvånad över den politiker som inte tycker att våra förslag är rimliga, säger Martin Linder.

Förslagen han syftar på presenteras i rapporten ”Flygets framtid” i vilken Unionen redogör för flygbranschens problem och utmaningar. Förhoppning­en är att påverka politiker på både nationell nivå och EU-nivå.

Unionen vill ...

  • Att minst hälften av anställda med säkerhets­ansvar i sitt arbete, både i luften och på marken, ska vara direktanställda i företaget de arbetar för.
  • Att schemaläggningen av arbetspass ska ta hänsyn till behovet av vila under och mellan passen. Unionen kräver större facklig insyn och att Arbetsmiljöverket och Transportstyrelsen tar sitt ansvar och granskar schemaläggningen.
  • Att regeringen i EU-arbetet bättre ska skydda enskilda arbets­tagares rättigheter gentemot flygbolagen, genom att förtydliga de gemensamma regelverken för att begränsa den osunda konkurrensen på flygmarknaden som leder till social dumpning.
Anställningsvillkor

Osäker anställning kan leda till för tidig död

Den som byter ett dåligt jobb mot ett bra minskar risken att dö i förtid. Det visar en ny studie.
David Österberg Publicerad 14 september 2023, kl 06:30
En man håller sig för huvudet framför sin dator. Oskarp bild.
Ett kollektivavtal och en fast anställning kan minska risken att dö en för tidig död. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Hur vi har det på jobbet påverkar vår hälsa. I en studie från Karolinska institutet tittade forskarna på hur ett byte från en osäker till en säker anställning påverkade risken att dö.

– Ett byte minskade risken för att dö med 20 procent. Skillnaden var högre än jag hade förväntat mig. Det blir väldigt tydligt vilken påverkan anställningsförhållanden har när det handlar om dödlighet, säger Theo Bodin, en av forskarna bakom studien.

Låg lön dålig för hälsan

En osäker anställning präglas till exempel av låg lön, låg facklig anslutningsgrad och låg anställningstrygghet. I studien har forskarna inte undersökt varför osäkra anställningsförhållanden ökar dödligheten men Theo Bodin kan se flera förklaringar.

– En osäker anställning kan ge oro och stress. Det kan i sin tur leda till sömnstörningar, psykisk ohälsa och missbruk. Att inte kunna sova och att äta på oregelbundna tider ökar risken för övervikt, diabetes och högt blodtryck. Högt blodtryck kan ge hjärtinfarkt och stroke.

Svårare att få lån

En osäker anställning ger också praktiska problem eftersom det blir svårare att få lån och förstahandskontrakt.

– Anställningen påverkar också familjelivet och det sociala livet. Man vågar kanske inte tacka nej när man blir inringd och tvingas att organisera sitt liv kring de osäkra anställningsförhållandena, säger Theo Bodin.

I studien använde forskarna registerdata från drygt 250 000 anställda mellan 20 och 55 år i Sverige under åren 2006 till 2017.

Theo Bodin och hans kollegor ska nu mer specifikt titta närmare på orsakerna till den högre dödligheten. I oktober ska de dessutom publicera en handbok med förslag på hur arbetsmarknaden kan förändras till det bättre.