Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

5 tips för ordning & reda

Många lider av IT-stress. Ibland handlar det om att tekniken strular, men lika ofta beror det på att man inte arbetar strukturerat och inte hittar i sitt material. Här är fem knep som spar tid och frustration.
Niklas Hallstedt Publicerad 5 mars 2019, kl 13:56
Colourbox
257 olästa mejl och rörigt i mapparna på datorns skrivbord? Colourbox

1. RENSA

Se över vilka digitala verktyg du har och fundera över vilka du verkligen behöver. Ta bort allt onödigt som distraherar och riskerar att störa dig i ditt arbete. Det kan exempelvis handla om gamla filer som ligger och skräpar eller notifieringar som poppar upp på skrivbordet. Stäng också av ljudeffekter på datorn. På så vis undviker du att störas och stressas över nya mejl som trillar in och personer som söker dig på chatten.

2. ANVÄND MÖJLIGHETERNA

Det finns ett antal standardprogram som underlättar det vardagliga IT-livet. Exempelvis digitala post-it-lappar på vilka du snabbt kan skriva ned en kom ihåg-lista eller något annat som plötsligt dyker upp. Eller mejl- och kalenderprogram som Outlook. Rätt utnyttjad kan kalendern bli en stor hjälp för den som har många järn i elden.

3. EFFEKTIVISERA

Lägg inte tid på rutinuppgifter som du utför återkommande, exempelvis att besvara liknande frågor om och om igen. Här finns smarta digitala tjänster att ta hjälp av. En sådan är textbanken Textexpander där du kan samla texter som du skickar återkommande.

4. PRIORITERA

Vissa saker bör vara mer lättillgängliga än andra. Sådant som du arbetar med dagligen kan med fördel ha en genväg på skrivbordet. Andra saker, som avslutade projekt och annat som du inte behöver lika ofta, kan lämpligen placeras i en molntjänst. Då kan du komma åt dem var du än befinner dig och riskerar heller inte bli av med dina filer.

5. ORGANISERA

Se till att din mejlbox inte bara blir ett lagringsutrymme. Det kan du göra genom att skapa ett mappsystem för olika områden eller projekt, så att du enkelt kan placera inkommande mejl på rätt plats. Ett sätt att tänka när du skapar dina mappar kan vara att utgå från det system du skulle använda om det hade handlat om ett fysiskt mappsystem. Se bara till att det inte blir svåröverskådligt på grund av för många mappar. Det går ofta även att ställa in mejlboxen så att man aktivt måste markera ett mejl som läst, annars förblir det oläst. Det gör att man inte glömmer bort att svara och följa upp mejl lika lätt.

Fotnot: Tipsen är inspirerade av bland annat minimalisterna.se och David Stiernholm.

Arbetsmiljö

5 sätt att bota din telefonskräck

Är du en textare eller ringare? Många tycker att det är en plåga att ringa, speciellt den yngre generationen. Men det finns hjälp för den som vill bota sin telefonskräck.
Lina Björk Publicerad 20 maj 2024, kl 06:06
till vänster en gammeldags telefon. Till höger en kvinna som ser rädd ut.
Många, speciellt i den yngre generationen, föredrar att kommunicera via text framför att ringa. Foto: Shutterstock

Som tjänsteman ingår telefonen ofta i arbetsredskapen. Men inte alla uppskattar att lyfta på luren för att kontakta kollegor och kunder. Enligt en Sifoundersökning, gjord på uppdrag av mobiloperatören Halebop, känner många obehag av att ringa. Bland yngre i åldrarna 18 till 29 år upplevde hälften någon form av telefonskräck. Angela Ahola är doktor i psykologi och förklarar att det inte är så konstigt eftersom den yngre generationen är vana att kommunicera i helt andra kanaler. 

Angela Ahola
Angela Ahola. Foto: Sören Vilks

–  Den yngre generationen kommunicerar via chattar, sms och sociala medier. Den äldre har haft hemtelefon och har vant sig att svara i telefon utan att veta vem det är på andra sidan luren. 

Enligt Angela Ahola kan telefonfobi länkas samman med andra typer av social ångest eller oro. Vi har en grundläggande rädsla för att bli kritiserade, granskade och bedömda. 

I ett telefonsamtal interagerar vi i realtid med den andra. Vi ska där och då, direkt, skapa en relation. Till skillnad från när du skriver ett mejl och kan vrida och vända på formuleringar.

– Människor är slaviskt måna om att bli omtyckta och accepterade. Det hade vi nytta av när vi var beroende av att ingå i grupper för att överleva för tusentals år sedan. Men rädslan som räddade oss tidigare i evolutionen lägger krokben för oss nu, säger Angela Ahola. 

Öva på att bemöta rädslan 

När kroppen upplever rädsla börjar den svettas, pulsen ökar och muskler spänns. Allt för att förbereda sig på det hot som ska överlevas. Det är såklart inte den bästa sinnesstämningen att befinna sig i när du ska ringa ett samtal. Men det finns sätt att öva på att närma sig rädslan. 

Telefonskräck - så slipper du den


1. Börja långsamt. Ring en telefonsvarare och prata in ett meddelande som du övat på. Lyssna på signalerna och låt ljudet bli något bekant. 

2. Ring en person du redan känner. Du kan också be en person du känner ringa dig så att du kan förbereda dig på inkommande samtal. 

3. Ring en restaurang och beställ mat. Här är samtalet förutsägbart. Du ska säga vad du vill äta och personen på andra sidan kommer att säga hur lång tid det tar innan du kan hämta upp maten. 

4. Ring en person du inte känner på till exempel ett kundföretag och ställ en konkret fråga. 

5. När du känner dig bekväm, ring en obekant person och ställ en öppen fråga, där svaret kan leda till ytterligare frågor eller diskussion.   

Källa: Angela Ahola.