Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

En kärleksförklaring till floskeln

Det finns inga problem, bara utmaningar. Jag blev utmanad av en chef att skriva en hel kommentar fylld med floskler.
Johanna Rovira Publicerad 17 december 2013, kl 15:15
Johanna kommenterar

Jag vill stärka mitt varumärke och eftersom jag är resultatorienterad vill jag fokusera på ord i tiden. Viktiga ord som kommuniceras på sociala medier. Ord kan dock inte döda mig och allt som inte dödar mig gör mig starkare och eftersom vi bara har ett liv så inventerar jag min verbala verktygslåda men den är så transparent. Den innehåller mest kärnverksamhet och jag vill inte slå in öppna dörrar med floskler som redan är i var mans hand.

Nej, jag tar nya tag och tänker utanför boxen på att kommunicera kvalitativa klyschor som står som spön i backen inom arbetslivet och används flitigt av arbetsmarknadens parter. Men sockrar gärna den beska medicinen med några vanliga hederliga idiom. Mitt viktigaste instrument (vid sidan av min sociala förmåga, min samarbetsförmåga etcetera) i mitt jobb - som är världens roligaste - är trots allt min kompetens i att matcha plattityder och klichéer inom arbetslivet.

En fågel gör ingen sommar, men vi kan inte bara låtsas som att det regnar när någon BP på HR försöker sätta oss på plats genom att lyfta fram fördelarna med lean och viral marketing. Vi kan betrakta det som ett systemfel, strukturerad orättvisa eller en bugg i systemet som spökar, men faktum kvarstår: Personalen ÄR den främsta tillgången, det är ingen floskel, det är dagens sanning och eftersom vi är varandras arbetsmiljö får jag väl bita i det sura äpplet och svälja förtreten för att få livspusslet att gå ihop.

Det gäller att fånga dagen och göra det bästa av situationen samt se till helheten. Så här är det: jag sitter med facit i handen och fastän folk hävdar att de hör vad jag säger så biter de sig själva i svansen, för de lyssnar inte. Vi har fått två öron och en mun av en orsak. Tolerans är a och o och vi har all anledning att återkomma i den frågan, men jag vill ha svar igår. Jag köper inte deras undanflykter men jag vill gärna ha feedback för att inte fastna i samma gamla mönster där jag gärna agerar spindel i nätet och håller bollar i luften (bollen är f.ö. rund).  

Men handen på hjärtat - jag älskar floskler och kommer att fortsätta kämpa för alla plattityders rätt till lika värde. Tillsammans är vi starka.

Då säger vi så.

Får se bara vad chefen säger (fast chef är bara en titel, ledare är något man blir). 

Arbetsmiljö

Ebba basar över Eurovision i Malmö

Tredje gången för Malmö, sjunde för Sverige och 68:e upplagan av Eurovision Song Contest. Ebba Adielsson, exekutiv producent, är laddad inför för världens största musiktävling.
Petra Rendik Publicerad 8 maj 2024, kl 06:06
Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest i Malmö.
Spänd men förväntansfull. Så beskriver Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest 2024 i Malmö, stämningsläget inför musiktävlingen. Foro: Peter Knutson.

Vad var första känslan när Loreen vann Eurovision och Sverige skulle arrangera tävlingen 2024?

– Skräckblandad förtjusning. En förtjusning över att Loreen blev historisk som enda svensk och första kvinna att vinna tävlingen två gånger. Och över att Sverige vann för sjunde gången. Känslan var ”jättekul”, men också ”hur ska vi få ihop det på ett år?” Jag har aldrig jobbat med Eurovision men hört att när man tar över stafettpinnen brukar Eurovisionchefen säga ”you are already too late”.

Är du nervös?

– Jag är spänd inför uppdraget. Det finns en enorm förväntan på Sverige eftersom det blev så bra när vi producerade 2013 och 2016. Men jag är inte ensam. Det här är kanske det största grupparbetet som någonsin görs och jag har det absolut bästa teamet omkring mig. Personer med stor kompetens, flera har gjort det här tidigare. Jag kunde inte ha fått bättre medarbetare.

Vad är roligast med uppdraget?

– På SVT Nöje har jag varit övergripande programchef för ett 40-tal titlar. Nu får jag vara mer operativ för en enda gigantisk grej. Det är roligt, men också ett stort ansvar. Det är speciellt att få producera världens äldsta musiktävling som har funnits sedan 1956. Då handlade det mycket om att ena ett sargat Europa efter kriget. Det högre syftet med programmet finns kvar än i dag.

Vad är svårast?

– Att det är så ont om tid. Vi ska bygga en hel organisation och ta in många människor som ska hitta sin roll. Och det måste ske i rätt ordning, annars kan det bli en dominoeffekt. Dessutom ska vi hålla produktionen inom en rimlig budget.

Eurovision lär kosta 125 miljoner kronor – samtidigt ska SVT spara 200 miljoner.

– Summan kan slås ut över flera år och programmet ska sändas i väldigt många länder och ses av över 170 miljoner tittare. Det är kostsamt, men vi försöker hitta smarta och hållbara ekonomiska lösningar.

Ditt eget bästa Eurovisionminne?

– England i våras. På min ena sida hade jag Melodifestivalens tävlingsproducent Karin Gunnarsson, på den andra en fotbollsspelare från Liverpool. Och så vinner Loreen!

EBBA ADIELSSON

GÖR: Exekutiv producent och ytterst ansvarig för Eurovision Song Contest i Malmö 2024.

ÅLDER: 52.

KARRIÄR: Programchef på SVT Nöje sedan 2019, en roll hon tillfälligt klivit av inför Eurovision. Studier vid Lunds universitet och i New York. Jobbat i flera år som redaktör och producent på produktionsbolag som Strix och Jarowskij. Exekutiv producent på TV4 och SVT Nöje.