Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

EU-strategi för arbetsmiljö skjuts upp

EU-kommissionens strategi för arbetsmiljö gick ut 2012. Trots att det gått två år lyckas kommissionen inte presentera en ny.
Sandra Lund Publicerad 8 april 2014, kl 15:34

I förra veckan skulle EU-kommissionen ha presenterat unionens nya strategi för arbetsmiljö i medlemsländerna. Den senaste löpte ut 2012. Såväl fackliga företrädare som EU-parlamentet har krävt att kommissionen snarast ska ta fram en ny strategi. Men så har det inte blivit. Inte heller denna gång.

- Det är tydligt att det är ett politiskt beslut och inte något litet krångel som satt käppar i hjulet. Det är fruktansvärt kortsiktigt tänkande från kommissionens sida och det liknar mer och mer en nedmontering av europeiska arbetsmiljöregler, säger EU-parlamentarikern och före detta klubbordförande för IF Metall på Volvo, Olle Ludvigsson, till Europaportalen.se.

Enligt källor till Europaportalen.se handlar förseningen om att kommissionärerna inte kommer överens. Flera av dem anser att det skulle vara för dyrt för krisande företag att införa nya regler när Europa redan blöder.

Enligt kommissionens talesperson för sysselsättningsfrågor, Jonathan Todd, ska dock en ny strategi antas den 6 juni.

Olika roller som påverkar vår arbetsmiljö

  • EU-parlamentet är det enda EU-organ som är folkvalt. Tillsammans med ministerrådet ska parlamentet besluta om nya lagar. I dag finns 766 ledamöter. Den 25 maj är det val, då ska 751 ledamöter väljas. Orsaken till att det blir färre är att Kroatien blivit ny medlem under den senaste perioden. Därför har antalet ledamöter tillfälligt varit fler.
  • EU-kommissionen består av 28 kommissionärer, en från varje EU-land. Deras uppgift är att föreslå nya lagar. De ska också övervaka att medlemsländerna följer lagarna.
  • Vad som sker på EU-nivå påverkar svensk arbetsmiljö. Till exempel införlivas direktiv ständigt från EU i arbetsmiljölagen och i Arbetsmiljöverkets föreskrifter.
Arbetsmiljö

5 sätt att bota din telefonskräck

Är du en textare eller ringare? Många tycker att det är en plåga att ringa, speciellt den yngre generationen. Men det finns hjälp för den som vill bota sin telefonskräck.
Lina Björk Publicerad 20 maj 2024, kl 06:06
till vänster en gammeldags telefon. Till höger en kvinna som ser rädd ut.
Många, speciellt i den yngre generationen, föredrar att kommunicera via text framför att ringa. Foto: Shutterstock

Som tjänsteman ingår telefonen ofta i arbetsredskapen. Men inte alla uppskattar att lyfta på luren för att kontakta kollegor och kunder. Enligt en Sifoundersökning, gjord på uppdrag av mobiloperatören Halebop, känner många obehag av att ringa. Bland yngre i åldrarna 18 till 29 år upplevde hälften någon form av telefonskräck. Angela Ahola är doktor i psykologi och förklarar att det inte är så konstigt eftersom den yngre generationen är vana att kommunicera i helt andra kanaler. 

Angela Ahola
Angela Ahola. Foto: Sören Vilks

–  Den yngre generationen kommunicerar via chattar, sms och sociala medier. Den äldre har haft hemtelefon och har vant sig att svara i telefon utan att veta vem det är på andra sidan luren. 

Enligt Angela Ahola kan telefonfobi länkas samman med andra typer av social ångest eller oro. Vi har en grundläggande rädsla för att bli kritiserade, granskade och bedömda. 

I ett telefonsamtal interagerar vi i realtid med den andra. Vi ska där och då, direkt, skapa en relation. Till skillnad från när du skriver ett mejl och kan vrida och vända på formuleringar.

– Människor är slaviskt måna om att bli omtyckta och accepterade. Det hade vi nytta av när vi var beroende av att ingå i grupper för att överleva för tusentals år sedan. Men rädslan som räddade oss tidigare i evolutionen lägger krokben för oss nu, säger Angela Ahola. 

Öva på att bemöta rädslan 

När kroppen upplever rädsla börjar den svettas, pulsen ökar och muskler spänns. Allt för att förbereda sig på det hot som ska överlevas. Det är såklart inte den bästa sinnesstämningen att befinna sig i när du ska ringa ett samtal. Men det finns sätt att öva på att närma sig rädslan. 

Telefonskräck - så slipper du den


1. Börja långsamt. Ring en telefonsvarare och prata in ett meddelande som du övat på. Lyssna på signalerna och låt ljudet bli något bekant. 

2. Ring en person du redan känner. Du kan också be en person du känner ringa dig så att du kan förbereda dig på inkommande samtal. 

3. Ring en restaurang och beställ mat. Här är samtalet förutsägbart. Du ska säga vad du vill äta och personen på andra sidan kommer att säga hur lång tid det tar innan du kan hämta upp maten. 

4. Ring en person du inte känner på till exempel ett kundföretag och ställ en konkret fråga. 

5. När du känner dig bekväm, ring en obekant person och ställ en öppen fråga, där svaret kan leda till ytterligare frågor eller diskussion.   

Källa: Angela Ahola.