Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Sämre arbetsmiljö för tjänstemän

De senaste tio åren har arbetsmiljön för tjänstemän inom kontor och kundservice försämrats. Fler arbetar när de är sjuka och har svårt att släppa tankarna på jobbet när de är lediga.
Linnea Andersson Publicerad 12 september 2016, kl 13:39
Kvinna med headset sitter vid dator.
Arbetsmiljön för tjänstemän på kontor och kundservice har försämrats de senaste åren. Foto: Dan Hansson/TT

På senare år har flera politiska beslut tagits för att komma till rätta med de växande sjuktalen. Men trots det har tjänstemännens psykosociala arbetsmiljö försämrats på flera områden. Det visar en genomgång som Arbetsvärlden gjort av Arbetsmiljöverkets undersökningar de senaste tio åren. 

Arbetsmiljön har särskilt försämrats bland tjänstemän inom kontor och kundservice där 36 procent svarar att de har svårt att släppa jobbet på fritiden, jämfört med 32 procent för tio år sedan. Hela 53 procent uppgav 2015 att de jobbar trots att de är sjuka, till skillnad från 45 procent 2005. Det har även blivit fler som känner olust när de går till jobbet.

Trots de försämrade siffrorna säger Clas Jansson, chef på den försäkringsrättsliga enheten på LO-TCO Rättsskydd, att han hade väntat sig ännu sämre resultat.

– Mitt intryck är att arbetsmiljön har blivit sämre de senaste åren och det är märkligt att det inte framgår av statistiken. Anledningen är sannolikt att människor inte anmäler sina arbetsskador. Mellan 2014 och 2015 har vi ”tappat” ca 140 miljoner kronor i livräntor för att folk inte anmäler sina skador. Det är vad vi ser här på Rättsskyddet, säger Clas Jansson till Arbetsvärlden.

Han är kritisk till att allt färre har företagshälsovård i dag än tidigare och att det särskilt gäller grupper som är mest utsatta, till exempel bemanningsanställda och telefonförsäljare.

– Det handlar om mycket rutinartade och enahanda jobb där tjänstemännen är hårt övervakade.

Även ingenjörer och tekniker har svårare att släppa tankarna på jobbet nu än för tio år sedan – hela 53 procent. Bland dem har dock de som jobbar trots att de är sjuka minskat något, från 45 till 43 procent. Nästan sex av tio uppger att de har för mycket att göra.

Arbetsmiljö

5 sätt att bota din telefonskräck

Är du en textare eller ringare? Många tycker att det är en plåga att ringa, speciellt den yngre generationen. Men det finns hjälp för den som vill bota sin telefonskräck.
Lina Björk Publicerad 20 maj 2024, kl 06:06
till vänster en gammeldags telefon. Till höger en kvinna som ser rädd ut.
Många, speciellt i den yngre generationen, föredrar att kommunicera via text framför att ringa. Foto: Shutterstock

Som tjänsteman ingår telefonen ofta i arbetsredskapen. Men inte alla uppskattar att lyfta på luren för att kontakta kollegor och kunder. Enligt en sifoundersökning, på uppdrag av mobiloperatören Halebop känner många obehag av att ringa. Bland yngre i åldrarna 18 till 29 år upplevde hälften någon form av telefonskräck. Angela Ahola är doktor i psykologi och förklarar att det inte är så konstigt eftersom den yngre generationen är vana att kommunicera med helt andra kanaler. 

Angela Ahola
Foto: Sören Vilks

–  Den yngre generationen kommunicerar via chattar, sms och sociala medier. Den äldre har haft hemtelefon och har vant sig att svara i telefon utan att veta vem det är på andra sidan luren. 

Enligt Angela Ahola kan telefonfobi länkas samman med andra typer av social ångest eller oro. Vi har en grundläggande rädsla för att bli kritiserade, granskade och bedömda. 

I ett telefonsamtal interagerar vi i realtid med den andra. Vi ska där och då, direkt, skapa en relation. Till skillnad från när du skriver ett mejl och kan vrida och vända på formuleringar.

– Människor är slaviskt måna om att bli omtyckta och accepterade. Det hade vi nytta av när vi var beroende av att ingå i grupper för att överleva för tusentals år sedan. Men rädslan som räddade oss tidigare i evolutionen lägger krokben för oss nu, säger Angela Ahola. 


Öva på att bemöta rädslan 

När kroppen upplever rädsla börjar den svettas, pulsen ökar och muskler späns. Allt för att förbereda sig på det hot som ska överlevas. Det är såklart inte den bästa sinnesstämningen att befinna sig i när du ska ringa ett samlat. Men det finns sätt att öva på att närma sig rädslan. 

Telefonskräck - så slipper du den


1. Börja långsamt. Ring en telefonsvarare och prata in ett meddelande som du övat på. Lyssna på signalerna och låt ljudet bli något bekant. 

2. Ring en person du redan känner. Du kan också be en person du känner ringa dig så att du kan förbereda dig på inkommande samtal. 

3. Ring en restaurang och beställ mat. Här är samtalet förutsägbart. Du ska säga vad du vill äta och personen på andra sidan kommer att säga hur lång tid det tar innan du kan hämta upp maten. 

4. Ring en person du inte känner på till exempel ett kundföretag och ställ en konkret fråga. 

5. När du känner dig bekväm, ring en obekant person och ställ en öppen fråga, där svaret kan leda till ytterligare frågor eller diskussion.   

Källa: Angela Ahola.