Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Sats svarar: Vi har nöjda medarbetare

Sats ser allvarligt på kritiken som riktas mot företaget. Samtidigt skriver Anna Raftheim, Sats HR-chef, att företaget har engagerade och nöjda medarbetare.
Oscar Broström Publicerad 10 januari 2022, kl 06:00
Izabelle Nordfjell/TT
Sats svarar, via mejl, att de ser allvarligt på kritiken från medarbetare. Izabelle Nordfjell/TT

Kollega kontaktade Sats veckan innan pressläggning för att få företagets bild på den kritik som flera medarbetare lyfter, samt en kommentar till det flertal förhandlingar som Sats har med Unionen.

Sats svarade att de inte kunde ställa upp på intervju med så kort framförhållning, utav gav i stället ett svar via mejl, skrivet av HR-chefen Anna Raftheim.

"Det har kommit till vår kännedom att denna uppfattning finns via några av våra skyddsombud, och vi tar denna kritik på största allvar. Det vill jag vara noga med att poängtera.

Vi gör regelbundet anonyma pulsbaserade medarbetarundersökningar där det inte framkommer att detta är ett utbrett problem. Vi ser att vi har högt engagemang, nöjda medarbetare som är tillfreds med både kulturen, arbetsmiljön och sina ledare. Vi är väldigt glada och stolta över det.

Trots detta har vi nu externa resurser tillhands som finns för att vid behov utreda, stödja organisationen gällande liknade frågor."

Lönemodellerna "önskvärda"

"Det är mycket viktigt att våra ledare och medarbetare följer all gällande lagstiftning kring exempelvis arbetstid och vila. Vi olika lönemodeller för olika befattningar och våra uppfattningar är att de är önskvärda men har dialoger om detta när det uppkommer, med medarbetare, fackliga företrädare hos oss och direkt med Unionen.

SATS har löpande förhandlingar med Unionen i enlighet med gällande spelregler och lagstiftning, skulle något uppstå har vi dialog om detta.

SATS har i många avseenden drivit på professionaliseringen av träningsbranschen. Vi har med våra 2 500 medarbetare i Sverige en betydande roll att agera ansvarsfullt som arbetsgivare. För många medarbetare är vi dessutom den första arbetsgivaren vilket, i våra ögon, ställer ännu högre krav på oss att vara professionella."

Arbetsmiljö

Ebba basar över Eurovision i Malmö

Tredje gången för Malmö, sjunde för Sverige och 68:e upplagan av Eurovision Song Contest. Ebba Adielsson, exekutiv producent, är laddad inför för världens största musiktävling.
Petra Rendik Publicerad 8 maj 2024, kl 06:06
Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest i Malmö.
Spänd men förväntansfull. Så beskriver Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest 2024 i Malmö, stämningsläget inför musiktävlingen. Foro: Peter Knutson.

Vad var första känslan när Loreen vann Eurovision och Sverige skulle arrangera tävlingen 2024?

– Skräckblandad förtjusning. En förtjusning över att Loreen blev historisk som enda svensk och första kvinna att vinna tävlingen två gånger. Och över att Sverige vann för sjunde gången. Känslan var ”jättekul”, men också ”hur ska vi få ihop det på ett år?” Jag har aldrig jobbat med Eurovision men hört att när man tar över stafettpinnen brukar Eurovisionchefen säga ”you are already too late”.

Är du nervös?

– Jag är spänd inför uppdraget. Det finns en enorm förväntan på Sverige eftersom det blev så bra när vi producerade 2013 och 2016. Men jag är inte ensam. Det här är kanske det största grupparbetet som någonsin görs och jag har det absolut bästa teamet omkring mig. Personer med stor kompetens, flera har gjort det här tidigare. Jag kunde inte ha fått bättre medarbetare.

Vad är roligast med uppdraget?

– På SVT Nöje har jag varit övergripande programchef för ett 40-tal titlar. Nu får jag vara mer operativ för en enda gigantisk grej. Det är roligt, men också ett stort ansvar. Det är speciellt att få producera världens äldsta musiktävling som har funnits sedan 1956. Då handlade det mycket om att ena ett sargat Europa efter kriget. Det högre syftet med programmet finns kvar än i dag.

Vad är svårast?

– Att det är så ont om tid. Vi ska bygga en hel organisation och ta in många människor som ska hitta sin roll. Och det måste ske i rätt ordning, annars kan det bli en dominoeffekt. Dessutom ska vi hålla produktionen inom en rimlig budget.

Eurovision lär kosta 125 miljoner kronor – samtidigt ska SVT spara 200 miljoner.

– Summan kan slås ut över flera år och programmet ska sändas i väldigt många länder och ses av över 170 miljoner tittare. Det är kostsamt, men vi försöker hitta smarta och hållbara ekonomiska lösningar.

Ditt eget bästa Eurovisionminne?

– England i våras. På min ena sida hade jag Melodifestivalens tävlingsproducent Karin Gunnarsson, på den andra en fotbollsspelare från Liverpool. Och så vinner Loreen!

EBBA ADIELSSON

GÖR: Exekutiv producent och ytterst ansvarig för Eurovision Song Contest i Malmö 2024.

ÅLDER: 52.

KARRIÄR: Programchef på SVT Nöje sedan 2019, en roll hon tillfälligt klivit av inför Eurovision. Studier vid Lunds universitet och i New York. Jobbat i flera år som redaktör och producent på produktionsbolag som Strix och Jarowskij. Exekutiv producent på TV4 och SVT Nöje.