Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Snabbare straff för dålig arbetsmiljö

Arbetsgivare som struntar i arbetsmiljön ska straffas snabbare. Det blir resultatet av det nya system där Arbetsmiljöverket kan utfärda avgifter i stället för att lämna över fall till rättsväsendet. Hur hög avgiften blir beror på vad som hänt och hur många som jobbar i verksamheten.
Sandra Lund Publicerad 26 mars 2014, kl 12:02

Att blanda in polis och åklagare i arbetsmiljöbrott tar tid. Dessutom är det få anmälda fall som leder till straff. Därför har riksdagen beslutat att ändra reglerna för arbetsgivare som bryter mot Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Nu har myndigheten bestämt hur det nya systemet, som träder i kraft den första juli i år, ska se ut.

I stället för att bolla vidare fall till polis, åklagare och eventuellt domstol ska verket självt utfärda sanktionsavgifter. Det innebär att de straff som finns i myndighetens föreskrifter, och som kunnat ge böter, i stort sett tas bort. Allvarliga olyckor på jobbet kan fortsättningsvis fortfarande sluta i domstol.

- Sanktionssystemet syftar till att öka motivationen för att arbeta förebyggande med arbetsmiljöfrågorna. Om någon skadas eller dör i arbetet är det fortfarande domstolsprocess och straff som gäller, säger Bernt Nilsson som är tillförordnad generaldirektör på Arbetsmiljöverket i ett pressmeddelande.

Avgiften kommer att variera beroende på hur stora riskerna har varit. Det finns fyra olika risknivåer. Om en arbetsgivare struntar i reglerna på ett sätt som riskerar människors liv kostar det mer. Dessutom får större arbetsgivare betala högre avgifter. Avgifterna i risknivå 4, den högsta, kommer att ligga mellan 100 000 kronor och en miljon kronor . De föreskrifter som är förenande med sanktionsavgifter kommer att finnas på Arbetsmiljöverkets hemsida för nedladdning från mitten av april.

Arbetsmiljö

5 sätt att bota din telefonskräck

Är du en textare eller ringare? Många tycker att det är en plåga att ringa, speciellt den yngre generationen. Men det finns hjälp för den som vill bota sin telefonskräck.
Lina Björk Publicerad 20 maj 2024, kl 06:06
till vänster en gammeldags telefon. Till höger en kvinna som ser rädd ut.
Många, speciellt i den yngre generationen, föredrar att kommunicera via text framför att ringa. Foto: Shutterstock

Som tjänsteman ingår telefonen ofta i arbetsredskapen. Men inte alla uppskattar att lyfta på luren för att kontakta kollegor och kunder. Enligt en Sifoundersökning, gjord på uppdrag av mobiloperatören Halebop, känner många obehag av att ringa. Bland yngre i åldrarna 18 till 29 år upplevde hälften någon form av telefonskräck. Angela Ahola är doktor i psykologi och förklarar att det inte är så konstigt eftersom den yngre generationen är vana att kommunicera i helt andra kanaler. 

Angela Ahola
Angela Ahola. Foto: Sören Vilks

–  Den yngre generationen kommunicerar via chattar, sms och sociala medier. Den äldre har haft hemtelefon och har vant sig att svara i telefon utan att veta vem det är på andra sidan luren. 

Enligt Angela Ahola kan telefonfobi länkas samman med andra typer av social ångest eller oro. Vi har en grundläggande rädsla för att bli kritiserade, granskade och bedömda. 

I ett telefonsamtal interagerar vi i realtid med den andra. Vi ska där och då, direkt, skapa en relation. Till skillnad från när du skriver ett mejl och kan vrida och vända på formuleringar.

– Människor är slaviskt måna om att bli omtyckta och accepterade. Det hade vi nytta av när vi var beroende av att ingå i grupper för att överleva för tusentals år sedan. Men rädslan som räddade oss tidigare i evolutionen lägger krokben för oss nu, säger Angela Ahola. 

Öva på att bemöta rädslan 

När kroppen upplever rädsla börjar den svettas, pulsen ökar och muskler spänns. Allt för att förbereda sig på det hot som ska överlevas. Det är såklart inte den bästa sinnesstämningen att befinna sig i när du ska ringa ett samtal. Men det finns sätt att öva på att närma sig rädslan. 

Telefonskräck - så slipper du den


1. Börja långsamt. Ring en telefonsvarare och prata in ett meddelande som du övat på. Lyssna på signalerna och låt ljudet bli något bekant. 

2. Ring en person du redan känner. Du kan också be en person du känner ringa dig så att du kan förbereda dig på inkommande samtal. 

3. Ring en restaurang och beställ mat. Här är samtalet förutsägbart. Du ska säga vad du vill äta och personen på andra sidan kommer att säga hur lång tid det tar innan du kan hämta upp maten. 

4. Ring en person du inte känner på till exempel ett kundföretag och ställ en konkret fråga. 

5. När du känner dig bekväm, ring en obekant person och ställ en öppen fråga, där svaret kan leda till ytterligare frågor eller diskussion.   

Källa: Angela Ahola.