Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Svåra typsnitt ökar fokus i bullrig miljö

Den som störs av bakgrundsljud i öppna kontorslandskap kanske behöver svårare arbetsuppgifter. Ny forskning visar nämligen att människor minns svårlästa texter bättre än lättlästa i bullriga miljöer.
Sandra Lund Publicerad 13 maj 2014, kl 11:52

Miljöpsykologer vid Gävle högskola har utfört ett experminet där människor får läsa texter i miljöer med bullrigt bakgrundsljud. Dels texter med lättlästa typsnitt, men också med mer svårlästa varianter. Resultaten visar att deltagarna läser och minns de svårlästa bättre.

Borde anställda i öppna kontorslandskap få svårare arbetsuppgifter?

- Nej, det är att tolka resultaten för extremt. Vår ambition är att visa att effekten faktiskt finns i ett vardagligt sammahang, säger Patrik Sörqvist, forskningsledare i miljöpsykologi vid högskolan.

Gäller det även om man behöver analysera, inte bara läsa?

- Ja, det verkar så. Folk har lättare att lösa logiska problem med svårare typsnitt. Det har inte vi visat men annan forskning har gjort det. Gissningsvis tvingas man reflektera mer, det finns ju ett visst motstånd när man läser texter. Då måste man koncentrera sig mer.

Hur länge orkar man vara så koncentrerad?

- Det är en väsentlig fråga men vi vet inte. Våra experiment har ju varit handlat om läsning under mycket kort tid. Vad skulle hända om man satt en hel arbetsdag och läste ett svårläst typsnitt? Antagligen skulle man bli helt utmattad.

Arbetsmiljö

5 sätt att bota din telefonskräck

Är du en textare eller ringare? Många tycker att det är en plåga att ringa, speciellt den yngre generationen. Men det finns hjälp för den som vill bota sin telefonskräck.
Lina Björk Publicerad 20 maj 2024, kl 06:06
till vänster en gammeldags telefon. Till höger en kvinna som ser rädd ut.
Många, speciellt i den yngre generationen, föredrar att kommunicera via text framför att ringa. Foto: Shutterstock

Som tjänsteman ingår telefonen ofta i arbetsredskapen. Men inte alla uppskattar att lyfta på luren för att kontakta kollegor och kunder. Enligt en sifoundersökning, på uppdrag av mobiloperatören Halebop känner många obehag av att ringa. Bland yngre i åldrarna 18 till 29 år upplevde hälften någon form av telefonskräck. Angela Ahola är doktor i psykologi och förklarar att det inte är så konstigt eftersom den yngre generationen är vana att kommunicera med helt andra kanaler. 

Angela Ahola
Angela Ahola. Foto: Sören Vilks

–  Den yngre generationen kommunicerar via chattar, sms och sociala medier. Den äldre har haft hemtelefon och har vant sig att svara i telefon utan att veta vem det är på andra sidan luren. 

Enligt Angela Ahola kan telefonfobi länkas samman med andra typer av social ångest eller oro. Vi har en grundläggande rädsla för att bli kritiserade, granskade och bedömda. 

I ett telefonsamtal interagerar vi i realtid med den andra. Vi ska där och då, direkt, skapa en relation. Till skillnad från när du skriver ett mejl och kan vrida och vända på formuleringar.

– Människor är slaviskt måna om att bli omtyckta och accepterade. Det hade vi nytta av när vi var beroende av att ingå i grupper för att överleva för tusentals år sedan. Men rädslan som räddade oss tidigare i evolutionen lägger krokben för oss nu, säger Angela Ahola. 

Öva på att bemöta rädslan 

När kroppen upplever rädsla börjar den svettas, pulsen ökar och muskler späns. Allt för att förbereda sig på det hot som ska överlevas. Det är såklart inte den bästa sinnesstämningen att befinna sig i när du ska ringa ett samtal. Men det finns sätt att öva på att närma sig rädslan. 

Telefonskräck - så slipper du den


1. Börja långsamt. Ring en telefonsvarare och prata in ett meddelande som du övat på. Lyssna på signalerna och låt ljudet bli något bekant. 

2. Ring en person du redan känner. Du kan också be en person du känner ringa dig så att du kan förbereda dig på inkommande samtal. 

3. Ring en restaurang och beställ mat. Här är samtalet förutsägbart. Du ska säga vad du vill äta och personen på andra sidan kommer att säga hur lång tid det tar innan du kan hämta upp maten. 

4. Ring en person du inte känner på till exempel ett kundföretag och ställ en konkret fråga. 

5. När du känner dig bekväm, ring en obekant person och ställ en öppen fråga, där svaret kan leda till ytterligare frågor eller diskussion.   

Källa: Angela Ahola.