Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Testa jobbljuset med ny app

Trött i ögonen? Irriterad? Huvudvärk? Det kan vara symptom på att du jobbar i fel ljus. Nu kan du enkelt testa jobbljuset med hjälp av Arbetsmiljöverkets nya app som mäter luxvärdet i olika arbetsmiljöer.
Sandra Lund Publicerad 12 mars 2014, kl 11:33
TT
TT

”Varde ljus”.

Ja, redan i Bibeln konstaterade man att ljus är ett rätt schyst påfund. Men sedan bibliska tider har vår arbetsmiljö förändrats en aning. I dag jobbar många i kontorslandskap, och även om Arbetsmiljöverkets föreskrifter säger att det ska finnas tillfredställande dagsljus i lokaler som vi vistas i mer än tillfälligt är det inte en verklighet för alla. Dessutom arbetar vi i Sverige, det är ju inte alltid som ens ett fönster ger särskilt mycket dagsljus.

Med Arbetsmiljöverkets senaste app Ljus kan du nu enkelt mäta kvalitén just där du sitter. Du kan välja en arbetsmiljö, alltifrån en mekanisk verkstad till ett djurstall, eller ett kontor. Sedan är det bara att testa, och resultatet är en uppskattning av luxvärdet. Och en bedömning om värdet är okej enligt de rekommendationer som finns. Du kan också mäta kontraster för att upptäcka om du riskerar bländning någonstans.

Att myndigheten fokuserat på ljus och kontraster beror på att de vanligaste felen är just för svag belysning, eller felriktade armaturer som därför bländar.

(Undertecknads arbetsrum får godkänt tidig morgon men inte runt lunchtid.)

Appen Ljus

Finns att ladda ner för IPhone (4, 4S och 5) på Apple Store. Tänk på att du måste lägga ett papper över telefonens kameralins när du mäter. Annars får du fel värden.

Mer om appen: http://www.av.se/teman/ljusappen/hur_fungerar/

Arbetsmiljö

5 sätt att bota din telefonskräck

Är du en textare eller ringare? Många tycker att det är en plåga att ringa, speciellt den yngre generationen. Men det finns hjälp för den som vill bota sin telefonskräck.
Lina Björk Publicerad 20 maj 2024, kl 06:06
till vänster en gammeldags telefon. Till höger en kvinna som ser rädd ut.
Många, speciellt i den yngre generationen, föredrar att kommunicera via text framför att ringa. Foto: Shutterstock

Som tjänsteman ingår telefonen ofta i arbetsredskapen. Men inte alla uppskattar att lyfta på luren för att kontakta kollegor och kunder. Enligt en Sifoundersökning, gjord på uppdrag av mobiloperatören Halebop, känner många obehag av att ringa. Bland yngre i åldrarna 18 till 29 år upplevde hälften någon form av telefonskräck. Angela Ahola är doktor i psykologi och förklarar att det inte är så konstigt eftersom den yngre generationen är vana att kommunicera i helt andra kanaler. 

Angela Ahola
Angela Ahola. Foto: Sören Vilks

–  Den yngre generationen kommunicerar via chattar, sms och sociala medier. Den äldre har haft hemtelefon och har vant sig att svara i telefon utan att veta vem det är på andra sidan luren. 

Enligt Angela Ahola kan telefonfobi länkas samman med andra typer av social ångest eller oro. Vi har en grundläggande rädsla för att bli kritiserade, granskade och bedömda. 

I ett telefonsamtal interagerar vi i realtid med den andra. Vi ska där och då, direkt, skapa en relation. Till skillnad från när du skriver ett mejl och kan vrida och vända på formuleringar.

– Människor är slaviskt måna om att bli omtyckta och accepterade. Det hade vi nytta av när vi var beroende av att ingå i grupper för att överleva för tusentals år sedan. Men rädslan som räddade oss tidigare i evolutionen lägger krokben för oss nu, säger Angela Ahola. 

Öva på att bemöta rädslan 

När kroppen upplever rädsla börjar den svettas, pulsen ökar och muskler spänns. Allt för att förbereda sig på det hot som ska överlevas. Det är såklart inte den bästa sinnesstämningen att befinna sig i när du ska ringa ett samtal. Men det finns sätt att öva på att närma sig rädslan. 

Telefonskräck - så slipper du den


1. Börja långsamt. Ring en telefonsvarare och prata in ett meddelande som du övat på. Lyssna på signalerna och låt ljudet bli något bekant. 

2. Ring en person du redan känner. Du kan också be en person du känner ringa dig så att du kan förbereda dig på inkommande samtal. 

3. Ring en restaurang och beställ mat. Här är samtalet förutsägbart. Du ska säga vad du vill äta och personen på andra sidan kommer att säga hur lång tid det tar innan du kan hämta upp maten. 

4. Ring en person du inte känner på till exempel ett kundföretag och ställ en konkret fråga. 

5. När du känner dig bekväm, ring en obekant person och ställ en öppen fråga, där svaret kan leda till ytterligare frågor eller diskussion.   

Källa: Angela Ahola.