Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Trygghet på jobbet - allt viktigare

I Sverige har vi sedan länge tyckt att trevliga arbetskamrater, intressanta arbetsuppgifter och en bra chef är de tre viktigaste kraven på ett bra jobb. Men nu har trygga anställningsvillkor seglat upp på topplistan, enligt konsult- och analysföretaget Kairos Future.
Linnea Andersson Publicerad 3 mars 2016, kl 08:04
Colourbox
Tillsvidareanställning och trygga villkor har blivit viktigare på svensk arbetsmarknad de senaste tio åren. Colourbox

Sedan mitten av 90-talet har Kairos Future gjort mätningar för att se vad arbetstagare på den svenska arbetsmarknaden prioriterar högst på jobbet. Sverige har stuckit ut ur ett internationellt perspektiv i och med att vi värderat trevliga arbetskamrater och arbetslust så pass högt.

Men under de senaste tio åren har vi i Sverige snarare gått mot att prioritera trygghet och vila, medan exempelvis en sund arbetsmiljö har halkat ur listan.

I 2015 års mätning toppar fast anställning, trevliga arbetskamrater och mycket semester, följt av bra chef och anställningstrygghet.

Ledarskap verkar dock fortfarande vara viktigt för de flesta av oss. ”Att ha en bra chef” har bara rört sig en placering nedåt på listan under de senaste tio åren.

 

Viktigaste kraven 2015:

  1. Fast anställning
  2. Trevliga arbetskamrater
  3. Mycket semester och fritid
  4. Att ha en bra chef
  5. Anställningstrygghet                                                                                

VIKTIGASTE KRAVEN 2005:                    

  1. Trevliga arbetskamrater
  2. Intressant och meningsfullt arbete
  3. Att ha en bra chef
  4. Sund arbetsmiljö
  5. Att kunna känns mig stolt över mitt arbete

Kairos Future

Arbetsmiljö

5 sätt att bota din telefonskräck

Är du en textare eller ringare? Många tycker att det är en plåga att ringa, speciellt den yngre generationen. Men det finns hjälp för den som vill bota sin telefonskräck.
Lina Björk Publicerad 20 maj 2024, kl 06:06
till vänster en gammeldags telefon. Till höger en kvinna som ser rädd ut.
Många, speciellt i den yngre generationen, föredrar att kommunicera via text framför att ringa. Foto: Shutterstock

Som tjänsteman ingår telefonen ofta i arbetsredskapen. Men inte alla uppskattar att lyfta på luren för att kontakta kollegor och kunder. Enligt en sifoundersökning, på uppdrag av mobiloperatören Halebop känner många obehag av att ringa. Bland yngre i åldrarna 18 till 29 år upplevde hälften någon form av telefonskräck. Angela Ahola är doktor i psykologi och förklarar att det inte är så konstigt eftersom den yngre generationen är vana att kommunicera med helt andra kanaler. 

Angela Ahola
Angela Ahola. Foto: Sören Vilks

–  Den yngre generationen kommunicerar via chattar, sms och sociala medier. Den äldre har haft hemtelefon och har vant sig att svara i telefon utan att veta vem det är på andra sidan luren. 

Enligt Angela Ahola kan telefonfobi länkas samman med andra typer av social ångest eller oro. Vi har en grundläggande rädsla för att bli kritiserade, granskade och bedömda. 

I ett telefonsamtal interagerar vi i realtid med den andra. Vi ska där och då, direkt, skapa en relation. Till skillnad från när du skriver ett mejl och kan vrida och vända på formuleringar.

– Människor är slaviskt måna om att bli omtyckta och accepterade. Det hade vi nytta av när vi var beroende av att ingå i grupper för att överleva för tusentals år sedan. Men rädslan som räddade oss tidigare i evolutionen lägger krokben för oss nu, säger Angela Ahola. 

Öva på att bemöta rädslan 

När kroppen upplever rädsla börjar den svettas, pulsen ökar och muskler späns. Allt för att förbereda sig på det hot som ska överlevas. Det är såklart inte den bästa sinnesstämningen att befinna sig i när du ska ringa ett samtal. Men det finns sätt att öva på att närma sig rädslan. 

Telefonskräck - så slipper du den


1. Börja långsamt. Ring en telefonsvarare och prata in ett meddelande som du övat på. Lyssna på signalerna och låt ljudet bli något bekant. 

2. Ring en person du redan känner. Du kan också be en person du känner ringa dig så att du kan förbereda dig på inkommande samtal. 

3. Ring en restaurang och beställ mat. Här är samtalet förutsägbart. Du ska säga vad du vill äta och personen på andra sidan kommer att säga hur lång tid det tar innan du kan hämta upp maten. 

4. Ring en person du inte känner på till exempel ett kundföretag och ställ en konkret fråga. 

5. När du känner dig bekväm, ring en obekant person och ställ en öppen fråga, där svaret kan leda till ytterligare frågor eller diskussion.   

Källa: Angela Ahola.