Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Visselblåsare får betala högt pris

Visselblåsare som slagit larm om oegentligheter på sitt jobb får ofta betala ett högt pris. Många blir trakasserade och pressas att säga upp sig. En del anklagas till och med för att vara psykiskt sjuka i syfte att underminera deras anklagelser, enligt ny brittisk forskning.
Linnea Andersson Publicerad 10 maj 2016, kl 17:06
Colourbox
Visselblåsare blir ofta trakasserade efter att de avslöjat missförhållanden på sina arbetsplatser. Colourbox

Trots att visselblåsare skyddas av lagen så att de ska få behålla sina jobb efter att de avslöjat oegentligheter på jobbet är verkligheten en annan. Majoriteten av de arbetstagare som blåst i visslan angående missförhållanden på företaget eller organisationen de jobbade för blev av med sina jobb – antingen genom att de rätt och slätt fick kicken eller att de pressades till att säga upp sig själva. Det visar en studie* som genomfört intervjuer med 25 visselblåsare i Europa och USA.

De som stannade kvar straffades genom mobbning, utfrysning och trakasserier. En man som avslöjat oegentligheter berättar att arbetsgivaren tvingade honom att gå i rådgivning för ”psykiska besvär”, en annan att han beskrevs som psykiskt labil i den rapport som företaget skrev med anledning av anklagelserna om missförhållanden. En kvinna berättar att hennes man, som jobbade på samma bank som hon själv, fick sparken.

Många knäcktes och utvecklade till slut psykiska problem såsom depression, ångest och panikattacker eller alkoholism.  

Syftet med att framställa visselblåsaren som mentalt labil är, enligt forskarna bakom studien, att avleda uppmärksamhet från anklagelserna som riktas mot arbetsgivaren.

Inget av de 25 företagen eller organisationerna som ingick i studien var tacksamma över att visselblåsaren påtalat oegentligheterna eller hade för avsikt att rätta till problemen. Samtliga valde antingen att helt förneka anklagelserna eller att demonisera visselblåsaren.  

Under våren 2016 kom den svenska regeringen med ett förslag om stärkt skydd för visselblåsare.

*Studien heter "How Organizations Use Mental Health To Discipline Whistleblowers and Undermine their Message" och har gjorts av forskare vid Warwick Business School.

Arbetsmiljö

5 sätt att bota din telefonskräck

Är du en textare eller ringare? Många tycker att det är en plåga att ringa, speciellt den yngre generationen. Men det finns hjälp för den som vill bota sin telefonskräck.
Lina Björk Publicerad 20 maj 2024, kl 06:06
till vänster en gammeldags telefon. Till höger en kvinna som ser rädd ut.
Många, speciellt i den yngre generationen, föredrar att kommunicera via text framför att ringa. Foto: Shutterstock

Som tjänsteman ingår telefonen ofta i arbetsredskapen. Men inte alla uppskattar att lyfta på luren för att kontakta kollegor och kunder. Enligt en Sifoundersökning, gjord på uppdrag av mobiloperatören Halebop, känner många obehag av att ringa. Bland yngre i åldrarna 18 till 29 år upplevde hälften någon form av telefonskräck. Angela Ahola är doktor i psykologi och förklarar att det inte är så konstigt eftersom den yngre generationen är vana att kommunicera i helt andra kanaler. 

Angela Ahola
Angela Ahola. Foto: Sören Vilks

–  Den yngre generationen kommunicerar via chattar, sms och sociala medier. Den äldre har haft hemtelefon och har vant sig att svara i telefon utan att veta vem det är på andra sidan luren. 

Enligt Angela Ahola kan telefonfobi länkas samman med andra typer av social ångest eller oro. Vi har en grundläggande rädsla för att bli kritiserade, granskade och bedömda. 

I ett telefonsamtal interagerar vi i realtid med den andra. Vi ska där och då, direkt, skapa en relation. Till skillnad från när du skriver ett mejl och kan vrida och vända på formuleringar.

– Människor är slaviskt måna om att bli omtyckta och accepterade. Det hade vi nytta av när vi var beroende av att ingå i grupper för att överleva för tusentals år sedan. Men rädslan som räddade oss tidigare i evolutionen lägger krokben för oss nu, säger Angela Ahola. 

Öva på att bemöta rädslan 

När kroppen upplever rädsla börjar den svettas, pulsen ökar och muskler spänns. Allt för att förbereda sig på det hot som ska överlevas. Det är såklart inte den bästa sinnesstämningen att befinna sig i när du ska ringa ett samtal. Men det finns sätt att öva på att närma sig rädslan. 

Telefonskräck - så slipper du den


1. Börja långsamt. Ring en telefonsvarare och prata in ett meddelande som du övat på. Lyssna på signalerna och låt ljudet bli något bekant. 

2. Ring en person du redan känner. Du kan också be en person du känner ringa dig så att du kan förbereda dig på inkommande samtal. 

3. Ring en restaurang och beställ mat. Här är samtalet förutsägbart. Du ska säga vad du vill äta och personen på andra sidan kommer att säga hur lång tid det tar innan du kan hämta upp maten. 

4. Ring en person du inte känner på till exempel ett kundföretag och ställ en konkret fråga. 

5. När du känner dig bekväm, ring en obekant person och ställ en öppen fråga, där svaret kan leda till ytterligare frågor eller diskussion.   

Källa: Angela Ahola.