Sedan 2012 ska Arbetsförmedlingens anställda använda ett särskilt verktyg för att bedöma om den som söker arbete har risk för att hamna i långtidsarbetslöshet, och vad man i så fall bör sätta in för insatser. Verktyget, som skulle underlätta för handläggarna har både kostat mycket pengar och försvårat arbetet, visar en studie från IFAU.
Bland de arbetsförmedlare som använder verktyget, uppger 60 procent att de ibland hoppar över frågor för att de är obekväma eller känns överflödiga. Ålder bryr man sig inte så mycket om, vilket inte är så konstigt då förmedlarna både kan göra en uppskattning och inhämta personnumret vid inskrivningen. Näst vanligast är att undvika frågor om födelseland och funktionsnedsättning. En del förmedlare uppger till och med att de fyller i svaren utifrån sina egna föreställningar, vilket är betydligt mer problematiskt då tolkningarna blir olika, och insatserna därefter.
Och även när verktyget används som det ska har handläggarna olika syn på resultatet. I hälften av fallen upplever förmedlarna att utfallet av verktygets prognos går stick i stäv med deras egen bedömning. Bara 15 procent av de tillfrågade känner att de har stor nytta av verktyget, medan en tredjedel hellre skulle vara utan. En fjärdedel upplever till och med att verktyget har försvårat relationen till dem som kommer för att söka jobb hos Arbetsförmedlingen.
Fakta
Rapporten baseras på två enkäter som besvarats av 1 900 arbetsförmedlare och 300 lokala chefer.