Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Checklista för sommarjobbet

Du har precis fått ett sommarjobb och är överlycklig. Men mitt i glädjeruset kan det vara bra att hålla huvudet kallt. Se till att ni gör upp om lön i förhand och att du får ett skriftligt anställningsavtal. TCO har satt ihop en checklista med allt du bör ha koll på.
Linnea Andersson Publicerad 7 maj 2015, kl 13:21
Colourbox
Fick du jobbet? Grattis! Men kolla igenom checklistan här nedanför innan du skriver under något avtal. Colourbox

Checklista för sommarjobbet:

Provjobb 

Gå inte med på att provjobba gratis! När du jobbar ska du ha lön för arbetet, även under introduktion eller ”prov”-tid.

Kollektivavtal

Kolla gärna upp om företaget du arbetar på har kollektivavtal. Då vet du att det enda du behöver förhandla om är din lön. Allt annat kommer med på köpet via kollektivavtalet. Och du är dessutom försäkrad om olyckan är framme på arbetsplatsen.

Anställningsavtal

Se till att ditt anställningsavtal är skriftligt och att det innehåller följande uppgifter:​
- arbetsgivarens namn och organisationsnummer
- ditt namn och personnummer
- anställningens längd med startdatum och slutdatum
- om du ska du jobba heltid, deltid eller endast vid behov
- lön
- arbetsuppgifter
- yrkesbenämning

Arbetsbetyg

Begär att få ett arbetsbetyg när du jobbat klart. Om du har haft speciella ansvarsområden, se till att de finns med. Betyget är värdefullt när du ska söka nästa jobb.

Semesterersättning

När du jobbar så har du rätt till semesterersättning. Undersök om semesterersättningen är inbakad i din lön eller tillkommer utöver lönen. Det bör framgå av ditt anställningsavtal.

Lön

Kolla upp vilket datum som lönen utbetalas. Kolla också upp hur lönen utbetalas, kommer den att sättas in på ditt bankkonto?

Arbetstid

Om det är planerat att du ska jobba, exempelvis om du är schemalagd en viss dag eller en viss tid, så kan arbetsgivaren inte ställa in det. Ni har en överenskommelse som gäller, och även om arbetsgivaren inte vill att du jobbar så måste de betala ut lön till dig för den tiden som ni har avtalat.

Rast

Senast efter 5 timmars arbete ska du ha lunchrast. Rasten räknas inte in i din arbetstid, och du får heller inte betalt för den tiden. Du har också rätt att lämna arbetsplatsen på rasten.

Listan är hämtad från TCO.

Arbetsrätt

Skyddsombud ifrågasatte arbetsmiljön – avskedades

Skyddsombudet påtalade brister i arbetsmiljön på maskinföretaget. Utan några varningar avskedades han i december med motiveringen att han hade samarbetssvårigheter.
Lina Björk Publicerad 10 april 2024, kl 13:04
Man i vit skjorta och slips samlar sina kontorstillhörigheter i en brun kartong.
Serviceteknikern avskedades. På grund av samarbetssvårigheter, menar arbetsgivaren. Felaktigt, menar Unionen och kopplar avskedet till mannens förtroendeuppdrag som skyddsombud. Foto: Colourbox.

Företaget som serviceteknikern jobbade på sysslade huvudsakligen med reparationer och installationer av städmaskiner. Det var ett tungt jobb och han försökte förbättra arbetsmiljön, framför allt sista året då han även var skyddsombud. 

I februari förra året inträffade en incident i företagets lokaler. En kollega till skyddsombudet och en person i ledande ställning hade en diskussion som utmynnade i handgripligheter. Kollegan anmälde händelsen till serviceteknikern i egenskap av skyddsombud och han upprättade en tillbudsanmälan efter att ha ringt och frågat Unionen om råd. 

Unionen stämmer: Kopplar avsked till uppdrag

I tillbudsanmälan råkade serviceteknikern av misstag kryssa i att anmälan gjordes av arbetsgivaren. Men i hela rapporten har han skrivit att det är han själv i egenskap av skyddsombud som skrivit. Arbetsgivaren ansåg att misstaget var allvarligt och valde att avskeda honom med motiveringen att han har samarbetssvårigheter. 

Unionen stämmer nu maskinföretaget och skriver i stämningsansökan att det finns en tydlig koppling mellan mannens roll som skyddsombud och avskedandet. Man begär därför 220 000 kronor i allmänt skadestånd samt utebliven lön och att avskedandet ska förklaras ogiltigt.