Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Chefer vill ha de anställda på kontoret

Kontoret är bra om man vill umgås med kollegorna – men inte om man vill vara kreativ. Varannan tjänsteman vill ha ett flexiblare arbetsliv och jobba hemifrån mer. Men många chefer är skeptiska.
David Österberg Publicerad 13 januari 2017, kl 12:36
Colourbox
Fyra av tio chefer är skeptiska till att de anställda klarar av att prestera när de jobbar från annan plats än kontoret. Colourbox

När tjänstemän funderar på att byta jobb är tre saker viktigast: Lön, personlig utveckling och flexibla arbetstider. Det visar en undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Telenor. Enligt den vill varannan tjänsteman arbeta mer flexibelt och mindre beroende av arbetsplatsen och fasta tider.

Det förvånar inte Henrik Ehrenberg, samhällspolitisk chef på Unionen.

– Ju mer kontroll man har över sin arbetstid, desto mer kontroll får man över sitt liv som helhet. Och flera undersökningar visar att den som upplever att den har kontroll över sitt arbetsliv också mår bättre.

Det flexibla arbetslivet har uppenbara fördelar. Men också nackdelar, enligt Henrik Ehrenberg.

– Risken är att man upplever att ens arbetsgivare, kollegor och kunder förväntar sig att man ska vara tillgänglig hela tiden när man inte sitter på sin plats på kontoret. Det kan man komma åt dels genom det systematiska arbetsmiljöarbetet, dels genom en policy – helst nedskriven – kring vilka förväntningar som är rimliga, hur tillgänglig man behöver vara när man inte är på kontoret och när man förväntas svara på mejl och sms som skickats efter arbetstid.

Undersökningen från Telenor visar också att chefer inte alltid är förtjusta i att deras medarbetare arbetar hemifrån. Fyra av tio är skeptiska till att de anställda klarar av att prestera när de inte jobbar från kontoret.

– Ett flexibelt arbetsliv bygger på tillit mellan arbetsgivare och arbetstagare. Och kanske också på att arbetsinsatsen mäts på ett annat sätt än tidigare. Om en chef är skeptisk till att medarbetarna arbetar hemifrån för att han eller hon är tveksam till att medarbetaren verkligen arbetar behöver man arbeta på sin tillitskultur, säger Henrik Ehrenberg.

Att motarbeta medarbetarnas önskan om ett flexiblare arbetsliv är ingen bra idé, enligt Christian Strömlid, marknadschef på Telenor Företag.

– Det är något som chefer av en mängd olika skäl, inte minst affärsmässiga, behöver fundera över. Undersökningen konstaterar tydligt att många inte alls förknippar sina kontor med kreativitet och innovation, egenskaper som ju vanligtvis är hett eftertraktade hos medarbetare, säger han.

Ett kontor är däremot en bra plats för att umgås med kollegor och funkar också hyggligt när man behöver arbeta fokuserat med viktiga arbetsuppgifter, enligt undersökningen. Bara tio procent tycker att kontoret är en bra plats när det gäller att vara kreativ och komma på nya idéer.

Ledarskap

Sofie Allert: ”Alger är framtidens råvara”

Hon är algnörden och ingenjören som byggt en unik havsfabrik på västkusten. Vd:n Sofie Allert vill revolutionera hudvården, öka lagringskapaciteten hos batterier och boosta omställningen med kiselalger.
Elisabeth Brising Publicerad 26 april 2024, kl 06:02
Sofie Allert, vd, Swedish Algae Factory.
Bara kör, tänk inte så mycket, säger Sofie Allert, entreprenör och vd för Swedish Algae Factory. Hon märker när hon rekryterar att kvinnor ofta har en tendens att säga: "Det här klarar nog inte jag, medan män säger: det här kan inte jag än - men snart."

Hur kom du på att sälja algskal?

– Jag gjorde ett arbete om alger på bioteknikprogrammet och blev algnörd på kuppen. Alger är framtidens råvara. Vart femte andetag är skapat av kiselalgers syreproduktion. Arten har ett unikt skal som vi utvinner. Om ingen annan gör det får väl jag sälja materialet, tänkte jag. På Chalmers entreprenörskola träffade jag professor Angela Wulff och vi startade ett forskningsprojekt som sedan blev Swedish Algae Factory.

Algfabriken Swedish Algae Factory.
Algodling på land. Foto: Swedish Algae Factory

Vad gör ni i algfabriken?

– Vi odlar kiselalger, som är en sorts mikroalger, i ett växthus i Kungshamn. Vårt varumärkes produkter säljs framför allt till hudvårdsindustrin som alternativ till mikroplaster och kemiska UV-filter, det finns till exempel i solskydd och fuktgivande ansiktsprodukter. Globalt har vi över 50 hudvårdsföretag som kunder.

Berätta om ert hållbarhetstänk.

– Vi har i nuläget en produktionskapacitet på 250 kilo per år. Materialet har låg densitet och det krävs bara 0,1 gram i en deciliter hudvårdsmedel till exempel. Vi strävar mot en så cirkulär produktion som möjligt. Näringen till fabrikens odling kan förhoppningsvis snart tas från avfallsvatten från den landbaserade fiskodlingen Smögenlax. Koldioxid från Absolut Vodkas produktion ger i dag näring till algerna.

Sofie Allert.
Sofie Allert. Foto: Nicke Messo

Hur är du som chef?

– En nästan irriterande stor optimist. Dyker det upp ett problem ser jag bara möjligheter att bli bättre. Vi har haft många utmaningar – vår anläggning höll på att rasa, algerna slutade växa, men vi löste alla problem på ett bra sätt i slutändan. Jag är passionerad för det vi gör och gillar att inspirera andra att göra sitt bästa på jobbet.

Vad har du för tips till andra unga ledare?

– Bara kör, tänk inte så mycket. Våga tro och satsa. Jag märker ofta när jag rekryterar att kvinnor har tendens att tänka ”det här klarar jag nog inte”, medan män i stället säger: ”Det här kan inte jag än – men snart.” Vill man ha barn får man se till att välja en partner som tycker att det är viktigt att dela på föräldraledighet och sådant. Det har jag.

Hur ser framtiden ut?

– Vår råvara testas av kommersiella aktörer inom flera olika branscher. Kiselalgsskal har visat sig kunna öka kapaciteten i litiumjonbatterier och solpaneler, de prövas som ingrediens i sårvård och biofiltrering. Men det kräver en större algproduktion. Än så länge drivs vi av bidrag, lån och riskkapital, men vi ser att det finns potential att bli vinstgivande inom två år.

Vad har du personligen för relation till havsmiljön?

– Jag är gammal simmare som gillar dykning och brinner för miljöfrågor. Jag känner frustration över att man i onödan släpper ut föroreningar som skadar hav, djur och växter och påverkar vår hälsa negativt. Det känns extra roligt att fokusera på hållbarhet nu när jag har barn som jag vill ska ha det bra efter mig.

SOFIE ALLERT

GÖR: Vd för Swedish Algae Factory med 17 anställda.

ÅLDER: 34 år.

BOR: Torslanda.

KARRIÄR: Bioteknisk ingenjör vid Chalmers, masterexamen i affärsutveckling och entreprenörskap, Chalmers entreprenörskola. Grundade Swedish Algae Factory 2016. Talare vid FN:s konferens för havsmiljö 2017, och The Nobel Week Dialogue 2018. Vinnare av Postcode Lotteries Green Challenge 2019. 

Förebild: Våra alger framförallt. Jag har även mycket släktingar som drivit eget, bland annat åkeri, snickeri och kalkningsverksamhet. 

Fritid: Hitta på saker med min tvååriga dotter och sambo. Dyka, simma, allt med havet.

Algfabriken Swedish_Algae_Factory.
Algfabriken Swedish Algae Factory. Foto: Swedish Algae Factory