Hoppa till huvudinnehåll
Avtal

De stora kedjorna överger Almega

Apoteksbranschen är numera splittrad på två arbetsgivarorganisationer. Medan de tre stora kedjorna gått över till Svensk Handel stannar de mindre än så länge kvar i Almega.
Publicerad
Hasse Holmberg/TT
Apotek Hjärtat, som numera ägs av ICA, var först med att hoppa av Almega för att gå över till Svensk Handel. Hasse Holmberg/TT

ICA-ägda Apotek Hjärtat inledde vårens avhopp från Almega och fick kort därefter Apoteket AB och Kronans Apotek i släptåg. De tre kedjorna driver över 1 000 av landets ca 1 300 apotek och har tillsammans omkring 80 procent av marknaden.

På företagen började genast lokala förhandlingar om växling av kollektivavtal, men löner- och villkor, schemaregler och intjänad semester förändras inte.

Kvar i Almega är två mindre kedjor, Lloyds och Apoteksgruppen, samt en del fristående apotek och företag.

Men flera av de mindre bolagen håller dörren på glänt för ett byte.

– Vi har inte fattat beslut om vi ska gå över till Svensk Handel eller stanna i Almega, säger Camilla Giske, HR-chef på Lloyds.

Eva Sjöqvist Sears, VD på APL (främst tillverkare av specialläkemedel), säger:

– Vi tittar kontinuerligt på var vi kan passa bäst.

Maria Mårfeldt, på Apoteksgruppen, konstaterar att man i dagsläget inte har för avsikt att lämna Almega.

De stora apotekskedjorna riktar ingen öppen kritik mot Almega, utan beskriver strömhoppet som ett sammanträffande.

– Vi själva började diskutera frågan för ett år sedan. Vi visste att flera av våra konkurrenter diskuterade samma sak. Det sammanföll, säger Eva Fernvall, kommunikationsdirektör på Apoteket AB.

Andreas Rosenlund, Kronans Apotek, ger en liknande bild:

– Vi noterade att de två stora konkurrenterna gick över. För oss kändes det naturligt att vara med i samma organisation. Det skulle vara olyckligt om branschen splittras.

Sakskälet till övergångarna sägs vara Svensk Handels breda kunskaper om just handeln.

– Almega har framför allt varit en arbetsgivarorganisation medan Svensk Handel har en näringslivspolitisk kompetens inom handelsområdet, säger Eva Fernvall, Apoteket AB.

Andreas Rosenlund, Kronans Apotek, tror att de mindre kedjorna i Almega kommer att följa efter.

– En övergång kanske inte sker precis nu, men jag tror att det skulle vara en fördel på sikt.

I nästa avtalsrörelse kommer förhandlingarna mellan Svensk Handel och Unionen vara de tyngsta i branschen.

Det troliga är att avtalet på Almegas område blir en kopia av uppgörelsen där. När Almega dominerade branschen brukade facket först göra upp med dem och därefter slutfördes förhandlingarna med Svensk Handel. Nu blir det förmodligen tvärtom.

Åsa Ramel, förbundsdirektör på Almega, säger att organisationen inte har någon tanke på att släppa ifrån sig även de mindre apoteksaktörerna.

− Det är självklart att vi servar dem och tecknar avtal som vanligt.

Men kommer inte villkoren helt avgöras på Svensk Handels område?
− Det finns många områden där vi har parallella avtal. Vi kommer göra det som är bäst för våra medlemmar, om det sedan är detsamma som på Svensk Handels område vet inte jag idag.

Man kan fråga sig om Almega riktigt hängt med i de förändringar och fusioner som skett i branschen. På sin hemsida benämner man fortfarande Lloyds Apotek vid sitt gamla namn DocMorris. Medstop, en kedja som upphörde för två år sedan, sägs fortfarande ingå i förhandlingsdelegationen. Och Kronans Apotek kallas vid sitt gamla namn, Kronans Droghandel, visserligen ett namn med hundraåriga anor, men ändå fel.

− Vi som arbetar med apoteksaktörerna sköter inte hemsidan. Det här handlar inte om att vi har dålig service, försvarar sig Åsa Ramel.

Men vad ger det för bild av Almega?
− Det vet jag inte. Jag vet inte hur många som besöker sidan, men jag ska se till att informationen blir korrekt.

Sedan tidningen Kollega ställt frågor om hemsidan har den ändrats och den felaktiga informationen har tagits bort.

Carl von Scheele

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Avtal

Klart med nya löner i callcenterbranschen

Avtalet för callcenter är klart. I år blir löneökningen 3 procent. Anställda får en dag kortare arbetstid per år och deltidsanställda får övertidsersättning. Den extra ersättningen för den som jobbar under pingsten försvinner.
David Österberg, Ola Rennstam Publicerad 5 november 2025, kl 15:27
Anställd på callcenter
Ett nytt kollektivavtal för callcenterbranschen ger arbetsgivarna rätt att införa delade pass. Den extra ersättningen för pingsthelgen försvinner - men höjs för andra storhelger. Colourbox

Förra veckan kom Unionen och Almega överens om ett nytt kollektivavtal för callcenterbranschen. Avtalet ger 5,5 procents löneökningar på två år och en dags arbetstidsförkortning per år. Deltidsanställda får övertidsersättning när de jobbar mer än sin ordinarie tid.

Arbetstidsförkortningen är värd 0,5 procent. Det betyder att lönerna hade kunnat höjas mer om Unionen hade avstått kravet på kortare arbetstid. När Kollega gjorde en rundringning bland Unionenklubbar tidigare under hösten tyckte facken på Transcom i Örebro och Eskilstuna att högre lön var viktigare än kortare arbetstid.

– Alla låginkomsttagare, i alla fall i den här branschen, hade hellre tagit 0,5 procent lönelyft än en extra ledig dag eftersom det leder till mer ekonomisk stabilitet, sa Björn Axelsson, klubbordförande i Eskilstuna.

Men enligt Max Wivhagen är kortare arbetstid en väldigt viktig fråga för Unionens medlemmar.

– Med tanke på att all tid räknas så arbetar våra medlemmar konstant under arbetsdagen, förutom på kollektivavtalade raster och pauser. Det finns ofta inget utrymme att ta det lite lugnt på jobbet som det finns på många andra avtalsområden.

Ersättning för storhelg försvinner

Tidigare avtal gav storhelgsersättning för den som jobbade under pingsthelgen. Den ersättningen är nu borta.

– Annandag pingst är ingen röd dag längre så det är rimligt att storhelgsersättning vid arbete inte ska gälla då. Samtidigt kunde vi inte gå med på att sänka avtalets värde. Vi kom överens om en höjning av ersättningen för de kvarvarande storhelgerna. Höjningen blev tio kronor extra per timme, säger Max Wivhagen.

Möjligt att införa delade pass

Arbetsgivare får också möjlighet att införa delade pass. Det innebär att en anställd först kan arbeta ett morgonpass, ha ett uppehåll på några timmar och sedan jobba ett kvällspass. Tidigare fanns en spärr som innebar att en anställd som längst kunde ha 90 minuters uppehåll mellan två pass.

– Årets uppgörelse ger möjligheten att ingå överenskommelse om längre uppehåll mellan passen för den som vill men ingen får tvingas till en sådan överenskommelse, säger Max Wivhagen.

Ska meddela klubben 

Arbetsgivaren ska dessutom meddela klubben att sådan överenskommelse har ingåtts – och får inte villkora den fortsatta anställningen med att någon måste ingå en sådan överenskommelse. Arbetsgivaren kan inte heller villkora nyanställningar med krav på delade pass.

– Om arbetsgivaren ändå skulle göra det behöver individen bara kontakta sin lokala klubb eller Unionen regionalt om det inte finns klubb. Arbetsgivaren riskerar då att förlora möjligheten att ingå den typen av överenskommelse på arbetsplatsen, säger Max Wivhagen.

Individen kan dessutom säga upp sin överenskommelse med arbetsgivaren utan att anställningsavtalet eller sysselsättningsgraden påverkas.

Callcenteravtalet i korthet

  • Det nya avtalet gäller från den 1 november 2025. Lönepotten är 3,0 procent i år. Nästa år är den 2,5 procent.
  • Lägstalönen för den som har fyllt 20 år är 21 097 kronor i år och 21 624 kronor nästa år.
  • Lägstalönen för den som har fyllt 24 år är 24 458 kronor i år och 25 069 kronor nästa år.
  • Från och med nästa år får anställda en dags arbetstidsförkortning per år.
  • Deltidsanställda får rätt till övertidsersättning när de jobbar mer än sin ordinarie arbetstid.
  • Pingsten räknas inte längre som storhelg. I stället höjs lönetillägget för övriga storhelger.
  • Arbetsgivare får möjlighet att införa delade pass.