Hoppa till huvudinnehåll
Diskriminering

Diskriminering – ingen slump

Anmälningarna om diskriminering ökar, men diskriminering handlar inte enbart om enstaka händelser eller om individuella problem. Det finns ofta systematik i diskrimineringen, visar en ny rapport från DO.
Linnea Andersson Publicerad 27 augusti 2014, kl 15:56
Colourbox
"Det finns en systematik både i händelsemönstren och i vilka som riskerar att diskrimineras", säger DO, Agneta Broberg. Colourbox

Allt fler använder sig av möjligheten att anmäla diskriminering till Diskrimineringsombudsmannen (DO). Under första halvåret 2014 inkom cirka 1 000 anmälningar, en ökning med nästan 25 procent jämfört med samma period förra året.

Men det är ofta svårt att hitta ansvariga och driva fallen i domstol. Det menar Agneta Broberg, DO, i en debattartikel i Dagens Nyheter i dag. Enligt henne motverkar man snarare diskriminering, exempelvis lönediskriminering, genom förebyggande arbete.

- Människor som anmäler diskriminering uppger ofta att de har blivit illa behandlade vid flera tillfällen under en längre tid. Det finns en systematik både i händelsemönstren och i vilka som riskerar att diskrimineras, säger Agneta Broberg i ett pressmeddelande.

Enligt rapporten upplever många anmälare inte diskrimineringen som någon tillfällig händelse utan snarare att det hänger samman med en organisationskultur, stereotypa föreställningar, jargong, hur arbetet fördelas och hur möten går till. Att diskrimineringen uppstår i ett komplext samspel mellan sociala strukturer (exempelvis hierarkier) och individer.

En kvinna som söker en tjänst på sin arbetsplats, som hon inte får, trots att hon anser sig ha bättre kompetens och är mer lämpad för tjänsten kan till exempel uppleva att hon diskriminerats. Samtidigt kan hon koppla ihop händelsen med hur kvinnor behandlats på arbetsplatsen i tidigare situationer och se ett samband mellan tjänstetillsättningen och jargong eller arbetsfördelning.

- Att för ensidigt söka förklaringar hos enskilda individer eller isolerade händelser kan leda till att vi aldrig kommer åt grundorsakerna. Händelserna riskerar därför att upprepas. Det är med andra ord viktigt att se till de sociala processer som olika händelser utspelar sig i, säger Johanna Kumlin, utredare på DO som genomfört analysen, i ett pressmeddelande.

I rapporten har över 800 anmälningar som kommit in till DO analyserats. Resultaten i rapporten bekräftar det tidigare forskning kommit fram till om hur diskriminering uppstår.

Diskriminering

Unionens a-kassa anmäld för diskriminering av blind

I början av året anmälde Ida Östlund som är blind Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen. Orsaken är att hon inte kan använda deras hemsida för att söka ersättning.
Lina Björk Publicerad 13 maj 2024, kl 06:02
En fasad med texten Unionens a-kassa. Till vänster blindskrift.
Ida Östlund har anmält Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen, då hon som blind inte kan använda deras hemsida för att söka ersättning. Foto: TT/ Steven Senne/ Mats Thorén

Ida Östlund som är blind, använder ett så kallat skärmläsningsprogram som läser upp innehållet på webbsidor hon använder. Men när hon skulle använda det för att söka ersättning hos Unionens a-kassa tog det stopp. 

– Deras webbsystem är inte byggt för att jag som blind ska kunna använda det. Jag kan varken söka ersättning eller ta del av mina handlingar på inloggat läge, vilket är väldigt frustrerande. 

Hon frågade då om handläggarna kunde hjälpa henne via telefonen men eftersom det krävs mobilt Bank-ID för att godkänna handlingar gick inte det. Att träffa en fysisk person på ett kontor gick inte heller. Ida Östlund valde då att anmäla Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen med motivering att hon blivit diskriminerad på grund av sin funktionsnedsättning. 

– Det sista jag vill är att bråka med a-kassan. Men det är så viktigt att man har med sig funktionsvänligheten när man bygger ett webbsystem. Nu är det krångligt även för seende personer, säger Ida Östlund. 
 

Krav på tillgänglighet

I Sverige finns ett gäng lagar som styr tillgänglighet. Sedan 2018 finns även ett webbtillgänglighetsdirektiv som innebär att webbplatser, intranät och appar ska uppfylla krav på tillgänglighet. Det kan till exempel handla om att kunna navigera och använda alla funktioner via tangentbord eller röststyrning. Att texter är lätta att förstå och att det finns möjlighet till uppläsning. 

Den som äger sidan behöver inte själv bygga in funktioner för röststyrning och uppläsning. Sidorna behöver bara skapas så att webbläsare, telefoner och hjälpmedel går att användas på dem. Det är här Ida Östlund menar att Unionens a-kassa har mer att lära. Hon har fått besked om att DO startat ett ärende av hennes anmälan. 

– Det känns bra. Kanske det hjälper någon annan. 

Unionens a-kassa har nyligen fått ta del av anmälan och har till och med den 17 maj på sig att lämna ett svar till Diskrimineringsombudsmannen. Mer än så vill man inte kommentera i nuläget.