Hoppa till huvudinnehåll
Diskriminering

Också män får ha kjol på jobbet

Får jag klä mig i kjol på jobbet – trots att jag är man? Ja, arbetsgivaren har i alla fall inte möjlighet att förhindra det, visar en utredning av rättsläget som Unionen gjort.
Niklas Hallstedt Publicerad 6 september 2016, kl 11:36
AP/TT
Enligt en färsk utredning från Unionen har arbetsgivaren ingen rätt att hindra anställda att klä sig i kjol på jobbet, för att de råkar vara män. (Bild från en modevisning i New York.) AP/TT

Chefen på ett företag ville inte att Unionenmedlemmen, som är en transperson, skulle klä sig i kjol vid informationsträffar med kunder. Diskriminering, ansåg Unionen som drev ärendet som slutade med en uppgörelse där medlemmen fick ersättning.

Det är det enda ärendet av det här slaget som Unionen drivit, enligt förbundets likabehandlingsexpert Peter Tai Christensen.

- Det är möjligt att transpersoner som av omgivningen uppfattas som män avstår från att klä sig i kvinnokläder på jobbet eftersom de inte litar på att arbetsgivaren, kollegor och kunder kan hantera det på ett acceptabelt sätt. Och det är mycket möjligt att flera som råkat ut för diskriminering inte anmält det. Ofta krävs modiga människor med ett stort personligt engagemang för att våga göra det.

För att få klarhet i vad som gäller gjorde Unionen på egen hand en utredning av det gällande rättsläget i somras. Utredningen kom fram till att arbetsgivarens möjlighet att hindra en anställd med könsöverskridande identitet från att bära kjol på jobbet är små. Försöker arbetsgivaren ändå göra det riskarer hen att bryta mot diskrimineringslagen.

På samma vis kan ett företag med klädpolicy som innebär kostym för män och kjol och kavaj för kvinnor inte neka anställda att växelvis bära ”manliga” och ”kvinnliga” uniformer.

- Ofta uppstår problemen i yrken som handlar om att skapa förtroendet. Det är lätt att tro att allt som bryter mot normen får negativa konsekvenser för affärerna, men diskrimineringslagen lämnar inte utrymme för att begränsa en medarbetares rätt att vara sig själv på jobbet av sådana skäl, säger Peter Tai Christensen.

Diskriminering

Unionens a-kassa anmäld för diskriminering av blind

I början av året anmälde Ida Östlund som är blind Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen. Orsaken är att hon inte kan använda deras hemsida för att söka ersättning.
Lina Björk Publicerad 13 maj 2024, kl 06:02
En fasad med texten Unionens a-kassa. Till vänster blindskrift.
Ida Östlund har anmält Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen, då hon som blind inte kan använda deras hemsida för att söka ersättning. Foto: TT/ Steven Senne/ Mats Thorén

Ida Östlund som är blind, använder ett så kallat skärmläsningsprogram som läser upp innehållet på webbsidor hon använder. Men när hon skulle använda det för att söka ersättning hos Unionens a-kassa tog det stopp. 

– Deras webbsystem är inte byggt för att jag som blind ska kunna använda det. Jag kan varken söka ersättning eller ta del av mina handlingar på inloggat läge, vilket är väldigt frustrerande. 

Hon frågade då om handläggarna kunde hjälpa henne via telefonen men eftersom det krävs mobilt Bank-ID för att godkänna handlingar gick inte det. Att träffa en fysisk person på ett kontor gick inte heller. Ida Östlund valde då att anmäla Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen med motivering att hon blivit diskriminerad på grund av sin funktionsnedsättning. 

– Det sista jag vill är att bråka med a-kassan. Men det är så viktigt att man har med sig funktionsvänligheten när man bygger ett webbsystem. Nu är det krångligt även för seende personer, säger Ida Östlund. 
 

Krav på tillgänglighet

I Sverige finns ett gäng lagar som styr tillgänglighet. Sedan 2018 finns även ett webbtillgänglighetsdirektiv som innebär att webbplatser, intranät och appar ska uppfylla krav på tillgänglighet. Det kan till exempel handla om att kunna navigera och använda alla funktioner via tangentbord eller röststyrning. Att texter är lätta att förstå och att det finns möjlighet till uppläsning. 

Den som äger sidan behöver inte själv bygga in funktioner för röststyrning och uppläsning. Sidorna behöver bara skapas så att webbläsare, telefoner och hjälpmedel går att användas på dem. Det är här Ida Östlund menar att Unionens a-kassa har mer att lära. Hon har fått besked om att DO startat ett ärende av hennes anmälan. 

– Det känns bra. Kanske det hjälper någon annan. 

Unionens a-kassa har nyligen fått ta del av anmälan och har till och med den 17 maj på sig att lämna ett svar till Diskrimineringsombudsmannen. Mer än så vill man inte kommentera i nuläget.