Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Du googlas när du söker jobb

Är du taggad i något ofördelaktigt sammanhang på Facebook? Det kan ligga dig i fatet nästa gång du söker jobb. Enligt en färsk undersökning kollar sju av tio arbetsgivare upp presumtiva medarbetare på Google och sociala medier. Tre av tio har ratat kandidater på grund av något de hittat på nätet.
Johanna Rovira Publicerad
Två personer tar i hand över skrivbord.
När du kommer till en jobbintervju är risken/chansen stor att rekryteraren googlat dig. Sju av tio arbetsgivare kollar upp arbetssökande på sociala medier, enligt Stockholms Handelskammare. Foto: Colourbox

Det blir allt vanligare att arbetsgivare googlar jobbsökande och kollar upp dem på Facebook, Twitter och Linkedin, visar Stockholms Handelskammares årliga undersökning. För sju år sedan var det bara ett av tio företag som gjorde bakgrundskontroller på nätet – i år uppger 72 procent av alla tillfrågade arbetsgivare att de kollar upp presumtiva medarbetare på sociala medier innan de anställer.

Tre av tio företag erkänner dessutom att de någon gång valt bort en kandidat på grund av något som dykt upp vid en sökning på internet. Även den siffran har ökat jämfört med tidigare år.

- Tänk efter innan du publicerar, är budskapet, säger Andreas Åström på Stockholms Handelskammare.

- Det gäller att vara uppmärksam, för även om du själv har gott omdöme kan din omgivning publicera något ofördelaktigt om dig. Det finns nog en uppsjö olika exempel – alltifrån festbilder till andra inlägg- på varför 30 procent av arbetsgivare sorterat bort kandidater.

Att städa sin nätprofil kan vara lättare sagt än gjort. Fram till år 2014 var det hart när omöjligt att få bort jobbiga länkar, men ett beslut i EU-domstolen tvingar Google och andra sökmotorer att ge EU-medborgare viss rätt att påverka sin egen så kallade träffbild. (Se faktaruta.)

Bemannings- och rekryteringsföretagen är klart mest benägna att googla jobbsökare. Undersökningen visar också att privata arbetsgivare är mer nitiska än personalchefer i offentliga sektorn i att kolla upp presumtiva medarbetare via såväl Google och sociala medier som genom kreditupplysningar och alkohol- och drogtester.

Men det är inte alla jobbsökande som nagelfars. Majoriteten av personalcheferna lägger krutet på högst en eller två slutkandidater. Vanligaste sättet att göra bakgrundskontroller är fortfarande att ta referenser. Bara två procent av de företag som deltagit i undersökningen struntar i att ta referenser.

- Man får inte glömma att det kan finnas fördelar med att förekomma på sociala medier också. Söker du jobb inom någon socialt område, som till exempel kommunikation, kan det faktiskt vara till din nackdel om arbetsgivaren inte hittar något alls om dig på de sociala medierna, säger Andreas Åström.

Rensa bort googleskeletten:

I detta Googleformulär kan du ange vilka länkar du vill ha bort och motivera varför. Google granskar länken och väger din begäran mot ett eventuellt allmänintresse (till exempel anses ekonomiska bedrägerier, tjänstefel, fällande domar och ditt offentliga uppträdande som tjänsteman som allmänintresse).

Får du rätt raderas inte informationen, men de besvärande länkarna dyker inte längre upp i sökmotorns länklista.

Får du nobben av Google kan du vända dig till Datainspektionen

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

Så AI-säkrar du ditt cv

Undvik bilder, skriv detaljerat och lägg in nyckelord från jobbannonsen – här är sex tips på hur du får ditt cv att synas i arbetsgivarnas nya AI-program.
Noa Söderberg Publicerad 28 augusti 2025, kl 09:00
En man sitter framför sin dator. I bakgrunden syns långa rader av genomskinlig text.
Arbetsgivare använder numera AI för att läsa och sortera din cv. Ett dokument som inte är anpassat efter det riskerar att få mindre synlighet. Här är tipsen på hur du skriver cv så att ATS-systemen ser alla dina erfarenheter. Foto: Colourbox

1. Undvik bilder och grafiska element

ATS-program har tekniska begränsningar som kan ge dem problem att läsa av sådant innehåll. Dessutom kan grafiska element, till exempel ritade kompetensskalor, vara svårtolkade, även för människor. Om du vill ha ett snyggt cv att ta med till intervjuer – gör det som ett separat dokument.

2. Skriv enkelt

Använd löpande text med tydliga rubriker och punktlistor (till exempel ”Kompetenser” och ”Utbildning”). Korta meningar. Inga spalter, noter eller specialtecken. Skriv i en ordbehandlare och exportera i PDF eller Word-format.

3.  Konkretisera och kvantifiera

Om du har haft personalansvar, berätta hur många som jobbade på avdelningen. Om du har lång erfarenhet i en viss bransch, skriv antalet år. ATS-verktygen premierar mätbarhet.

4. Använd rätt titlar

Stora företag kan ha titlar som skiljer sig från övriga i branschen men syftar på ungefär samma sak, till exempel ”major account manager” i stället för ”key account manager”. Använd alltid begrepp som är vanligast förekommande.

5. Använd nyckelord

Läs jobbannonsen noga och skriv om de personliga färdigheter som efterfrågas. Helst med samma ord. Det kan till exempel vara ”självledarskap” eller ”kreativ”. Kopiera dock inte hela meningar eller resonemang från annonsen.

6. Ansök direkt hos arbetsgivare 

Jobbförmedlare som Indeed och Monster blir lätt översvämmade av ansökningar, vilket kan göra det svårare för dig att synas.

Källor: TRR, The algorithm (Hilke Schellmann), Teamtailor, Columbia university