Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

Facklig kollaps på UKK efter turbulens

Samarbetsproblemen med vd:n för på Uppsala konsert och kongress (UKK) blev för stora. Nu läggs fackklubben ned och samverkansavtalet är uppsagt.
Anita Täpp Publicerad 1 december 2021, kl 14:42
Henrik Montgomery/TT
Unionenklubben på UKK upplever att det inte går att samarbeta med bolagets vd. Nu läggs fackklubben ner och samverkansavtalet sägs upp. Henrik Montgomery/TT

Det har länge stormat kring Uppsala konsert och kongress, UKK, ett kommunägt aktiebolag i Uppsala, också kallat Musikens hus.

2019 planerades en omorganisation när den dåvarande vd:n ville avveckla teknikavdelningen. Men då stoppades nedläggningen. I somras, sedan samverkan mellan fack och arbetsgivare avslutades i oenighet, gick dock en liknande omorganiseringen igenom. Den berör 13 tjänster och innebär bland annat att hela teknikavdelningen läggs ned.

Läs mer: Uppsala konsert och kongress säger upp personal

Samarbetsproblem med bolagets vd

Eftersom Unionenklubben har upplevt att det inte går att samarbeta med bolagets vd sade man under hösten upp samverkansavtalet. Och i fredags hölls ett medlemsmöte där man beslöt att lägga ned klubben.

Klubben har lämnat över förhandlingsmandatet till Unionens regionkontor.

–  Det som sedan hänt är att ledningen på UKK har överlämnat förhandlingsmandatet till kommunens förhandlingsorganisation, vilket försvårar partsrelationen, säger Tuula Fenwick, regional ombudsman i Uppland.

Fackligt

Anmäl en usel arbetsmiljö - så funkar det

Visste du att skyddsombud kan anmäla företag med ohälsosam arbetsmiljö till Arbetsmiljöverket? Det kallas för 6:6A.
David Österberg Publicerad 10 maj 2024, kl 06:05
En chef skäller på sina medarbetare.
Har du en ohälsosam arbetsmiljö och har försökt ha en dialog med chefen utan att få gehör. Då kan en 6:6a-anmälan av ett arbetsmiljöombud vara sista utvägen. Foto: Shutterstock

1. VAD BETYDER EGENTLIGEN 6:6A? 

I arbetsmiljölagen finns bestämmelser för att se till att arbetsmiljön är bra. Kapitel 6, paragraf 6A, handlar om vad ett arbetsmiljöombud (heter också skyddsombud) ska göra om arbetsmiljön är dålig. Ombudet ska enligt lagen vända sig till arbetsgivaren och begära att något görs för att fixa problemen – det kallas för en 6:6A-anmälan. 

2. HUR GÖR MAN? 

Om ni anser att det finns risker i arbetsmiljön som arbetsgivaren struntar i vänder ni er till arbetsmiljöombudet/skyddsombudet. Då kan den personen lämna en 6:6A-anmälan. I dokumentet ska det stå vilka problemen är, hur de kan lösas och hur lång tid arbetsgivaren har på sig att arbeta med frågorna. Arbetsgivaren ska bekräfta att anmälan har kommit in och ”utan dröjsmål” meddela vad som ska göras åt problemen.

VAD SKA ARBETSGIVAREN GÖRA?

Olika åtgärder kan behövas, beroende på vilka problemen är. Det kan handla om allt från medarbetarenkäter och skyddsronder till riskbedömningar och handlingsplaner. Arbetsgivaren har det yttersta ansvaret för att arbetsmiljön är bra, men det är klokt att försöka ha en dialog på arbetsplatsen.


OM PROBLEMEN INTE FIXAS?

Om arbetsmiljöombudet tycker att arbetsgivaren ignorerar frågan, tar för lång tid på sig eller inte gör tillräckligt för att förbättra arbetsmiljön kan hen skicka anmälan till Arbetsmiljöverket. Då blir det oftast inspektion, som följs av ett inspektionsmeddelande, ett föreläggande eller ett förbud. Det första är den snällaste varianten, där myndigheten meddelar vilka brister som finns. Förelägganden och förbud måste arbetsgivaren följa. Om inget görs kan vite dömas ut av Arbetsmiljöverket. 

Så skriver du anmälan som arbetsmiljöombud

Här anmäler man åtgärder för brister i arbetsmiljön som skyddsombud/arbetsmiljöombud, som det kallas i Unionen. 

Fler tips från Unionen: 
Begäran om arbetsmiljöåtgärder (6:6a)