Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

Då får du vara medlem i två fackförbund

Det går att vara medlem i två fackförbund – men bara betala en avgift. Kravet är att du har en anställning som kan företrädas av två förbund. Här är allt du behöver veta om dubbelanslutning.
David Österberg Publicerad 26 oktober 2022, kl 10:14
Glad man väljer håller upp händerna och väljer mellan två alternativ.
I vissa fall kan du vara medlem i två olika fackförbund men bara betala avgiften i ett. Foto: Shutterstock

Det är viktigt att vara med i rätt fackförbund. Grundregeln är att du ska gå med i det förbund som har kollektivavtal för den tjänst du har. Men i vissa fall kan du ha ett jobb som kan företrädas av två förbund.

Om du till exempel är biomedicinsk analytiker vill du kanske vara med i Vårdförbundet som organiserar biomedicinska analytiker och arbetar för att förbättra villkoren för just det yrket. Samtidigt jobbar du kanske på ett läkemedelsföretag där Unionen har kollektivavtal.

I så fall kan du ansöka om att bli dubbelansluten. Det innebär att du är medlem i två fackförbund men bara betalar avgift till ett. Att vara dubbelansluten kan ha flera fördelar. Dels är du med och stöttar det fackliga arbetet på fler områden, dels får du tillgång till fler medlemsförmåner och två medlemstidningar.

Förbunden måste ha avtal

För att bli dubbelansluten krävs att fackförbunden har avtal med varandra. Unionen har till exempel dubbelanslutningsavtal med Vårdförbundet, Fackförbundet scen & film, Svenska journalistförbundet och ST (för yrkesgruppen flygledare med privat arbetsgivare).

Det är dock alltid tillåtet att vara medlem i två (eller fler) fackförbund – så länge du uppfyller medlemsvillkoren – men då får du betala två medlemsavgifter. Om du har två helt olika yrken, exempelvis it-tekniker på dagtid och servitör på kvällstid, kan det vara ett alternativ.

Det finns också kritik mot att möjligheten till dubbelanslutning finns. Kritikerna anser bland annat att konstruktionen kan leda till problem vid en arbetsmarknadskonflikt. De två fackförbunden kan ge olika instruktioner till sina medlemmar och medlemmen riskerar då uteslutning ur ett av förbunden.

Fackligt

Anmäl en usel arbetsmiljö - så funkar det

Visste du att skyddsombud kan anmäla företag med ohälsosam arbetsmiljö till Arbetsmiljöverket? Det kallas för 6:6A.
David Österberg Publicerad 10 maj 2024, kl 06:05
En chef skäller på sina medarbetare.
Har du en ohälsosam arbetsmiljö och har försökt ha en dialog med chefen utan att få gehör. Då kan en 6:6a-anmälan av ett arbetsmiljöombud vara sista utvägen. Foto: Shutterstock

1. VAD BETYDER EGENTLIGEN 6:6A? 

I arbetsmiljölagen finns bestämmelser för att se till att arbetsmiljön är bra. Kapitel 6, paragraf 6A, handlar om vad ett arbetsmiljöombud (heter också skyddsombud) ska göra om arbetsmiljön är dålig. Ombudet ska enligt lagen vända sig till arbetsgivaren och begära att något görs för att fixa problemen – det kallas för en 6:6A-anmälan. 

2. HUR GÖR MAN? 

Om ni anser att det finns risker i arbetsmiljön som arbetsgivaren struntar i vänder ni er till arbetsmiljöombudet/skyddsombudet. Då kan den personen lämna en 6:6A-anmälan. I dokumentet ska det stå vilka problemen är, hur de kan lösas och hur lång tid arbetsgivaren har på sig att arbeta med frågorna. Arbetsgivaren ska bekräfta att anmälan har kommit in och ”utan dröjsmål” meddela vad som ska göras åt problemen.

VAD SKA ARBETSGIVAREN GÖRA?

Olika åtgärder kan behövas, beroende på vilka problemen är. Det kan handla om allt från medarbetarenkäter och skyddsronder till riskbedömningar och handlingsplaner. Arbetsgivaren har det yttersta ansvaret för att arbetsmiljön är bra, men det är klokt att försöka ha en dialog på arbetsplatsen.


OM PROBLEMEN INTE FIXAS?

Om arbetsmiljöombudet tycker att arbetsgivaren ignorerar frågan, tar för lång tid på sig eller inte gör tillräckligt för att förbättra arbetsmiljön kan hen skicka anmälan till Arbetsmiljöverket. Då blir det oftast inspektion, som följs av ett inspektionsmeddelande, ett föreläggande eller ett förbud. Det första är den snällaste varianten, där myndigheten meddelar vilka brister som finns. Förelägganden och förbud måste arbetsgivaren följa. Om inget görs kan vite dömas ut av Arbetsmiljöverket. 

Så skriver du anmälan som arbetsmiljöombud

Här anmäler man åtgärder för brister i arbetsmiljön som skyddsombud/arbetsmiljöombud, som det kallas i Unionen. 

Fler tips från Unionen: 
Begäran om arbetsmiljöåtgärder (6:6a)