Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

TCO möblerar om i huset

Nästan en tredjedel av de anställda på TCO:s kansli försvinner nu under våren med avgångspensioner. Samtidigt ändrar centralorganisation riktning och letar nya medarbetare. TCO ska fokusera på att påverka makthavare och jobba mer med och mot EU.
Sandra Lund Publicerad 18 mars 2014, kl 10:53

Som Kollega tidigare skrivit ändrar Tjänstemännens centralorganisation, TCO, under året riktning. Nu börjar arbetet ta form.

För samtidigt som 15 av de 48 anställda frivilligt lämnar kansliet i Stockholm med avgångspensioner letar organisationen tio nya medarbetare. Och den kompetens man söker handlar främst om EU och olika sätt att påverka. Till exempel ligger platsannonser nu ute om att man söker en EU-jurist, två internationella sekreterare med EU-inriktning, projektledare för event och för sociala medier.

- Vi har haft en process i alla förbund om att hitta ett nytt uppdrag. Vi ska bli vassare på påverkan. Och så har Europafrågan kraftigt växt fram. Allt fler frågor är beroende av beslut som fattas i EU, säger TCO:s kanslichef Torbjörn Bredin.

På frågan om vad TCO ska göra mindre av svarar han att specifika förbundsfrågor lämpar sig bättre för varje enskilt förbund och tar arbetsmiljö som exempel.

Men arbetsmiljö är väl en viktig fråga att utöva påtryckningar i?

- Ja, om det finns öppningar för lagstiftning och liknande kommer vi att ha beredskap för det. Men det konkreta arbetsmiljöarbetet görs bäst på förbundsnivå och ute på arbetsplatserna. För att få en riktig kraftsamling måste vi sluta göra saker.

Antalet medlemmar i TCO:s 14 olika förbund, däribland Unionen, närmar sig nu 1,3 miljoner.

Fackligt

Anmäl en usel arbetsmiljö - så funkar det

Visste du att skyddsombud kan anmäla företag med ohälsosam arbetsmiljö till Arbetsmiljöverket? Det kallas för 6:6A.
David Österberg Publicerad 10 maj 2024, kl 06:05
En chef skäller på sina medarbetare.
Har du en ohälsosam arbetsmiljö och har försökt ha en dialog med chefen utan att få gehör. Då kan en 6:6a-anmälan av ett arbetsmiljöombud vara sista utvägen. Foto: Shutterstock

1. VAD BETYDER EGENTLIGEN 6:6A? 

I arbetsmiljölagen finns bestämmelser för att se till att arbetsmiljön är bra. Kapitel 6, paragraf 6A, handlar om vad ett arbetsmiljöombud (heter också skyddsombud) ska göra om arbetsmiljön är dålig. Ombudet ska enligt lagen vända sig till arbetsgivaren och begära att något görs för att fixa problemen – det kallas för en 6:6A-anmälan. 

2. HUR GÖR MAN? 

Om ni anser att det finns risker i arbetsmiljön som arbetsgivaren struntar i vänder ni er till arbetsmiljöombudet/skyddsombudet. Då kan den personen lämna en 6:6A-anmälan. I dokumentet ska det stå vilka problemen är, hur de kan lösas och hur lång tid arbetsgivaren har på sig att arbeta med frågorna. Arbetsgivaren ska bekräfta att anmälan har kommit in och ”utan dröjsmål” meddela vad som ska göras åt problemen.

VAD SKA ARBETSGIVAREN GÖRA?

Olika åtgärder kan behövas, beroende på vilka problemen är. Det kan handla om allt från medarbetarenkäter och skyddsronder till riskbedömningar och handlingsplaner. Arbetsgivaren har det yttersta ansvaret för att arbetsmiljön är bra, men det är klokt att försöka ha en dialog på arbetsplatsen.


OM PROBLEMEN INTE FIXAS?

Om arbetsmiljöombudet tycker att arbetsgivaren ignorerar frågan, tar för lång tid på sig eller inte gör tillräckligt för att förbättra arbetsmiljön kan hen skicka anmälan till Arbetsmiljöverket. Då blir det oftast inspektion, som följs av ett inspektionsmeddelande, ett föreläggande eller ett förbud. Det första är den snällaste varianten, där myndigheten meddelar vilka brister som finns. Förelägganden och förbud måste arbetsgivaren följa. Om inget görs kan vite dömas ut av Arbetsmiljöverket. 

Så skriver du anmälan som arbetsmiljöombud

Här anmäler man åtgärder för brister i arbetsmiljön som skyddsombud/arbetsmiljöombud, som det kallas i Unionen. 

Fler tips från Unionen: 
Begäran om arbetsmiljöåtgärder (6:6a)