Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Höjt tak för a-kassan eller inte?

Socialförsäkringsutredningen kommer att rekommendera en höjning av a-kassan, när den presenteras i mars. Det rapporterade flera medier på torsdagen. Det skulle i så fall innebära extra tyngd i frågan när regeringen återkommer med vårens budgetproposition. Men att moderaterna skulle ha vänt i favör för en höjning av a-kassans tak dementeras i dag.
Gabriella Westberg Publicerad 6 februari 2015, kl 11:59
Camilla Svensk
"Det vore önskvärt och väldigt bra om utredningen faktiskt kommit fram till förändringsförslag och som sedan också kan omsättas i skarpa politiska beslut", säger Unionens ordförande Cecilia Fahlberg apropå uppgifterna om enighet för höjd a-kassa i socialförsäkringsutredningen. Camilla Svensk

I går rapporterade flera medier att Socialförsäkringsutredningen kommer att rekommendera ett höjt a-kassetak när utredningen presenteras den 2 mars.

Det tidigare så hårdnackade motståndet från moderaterna skulle enligt flera källor ha vänt. Regeringen skulle därmed se ut att få ett tungt stöd när förslaget från i höstas läggs fram ånyo i vårens budget.

Men i dag kommenterar moderate Johan Forsell, vice ordförande i socialförsäkringsutskottet, medieuppgifterna om att blocken skulle vara eniga i frågan om a-kassan som direkt felaktiga:

- Beskrivningarna om att höja taket i a-kassan och den här indexeringen är inte prioriterat enligt moderaterna, och den uppfattningen har vi haft väldigt länge. Och det är inget vi ändrar på genom en utredning, utan det är moderaternas hållning, säger han till TT.

Från moderat håll ser man utredningen som en principiell utredning, snarare än skarpa och finansierade reformförslag, menar han.

Socialförsäkringsutredningen är enligt flera källor klar, men den kommer inte att publiceras förrän den 2 mars. Först då blir det klart vad utredningen faktiskt rekommenderar. Sedan ska regeringen återkomma med sitt förslag om höjt a-kassetak och budgeten ska gå igenom.

Taket i a-kassan har inte höjts på 15 år, till stor del på grund av ett hårdnackat motstånd från moderaterna. Förre finansministern Anders Borg har flera gånger upprepat att ett höjt a-kassetak skulle minska incitamenten att söka och ta jobb. En inställning de mindre allianspartierna inte har stått bakom. Såväl FP som C och KD vill höja taket i a-kassan och även införa en allmän försäkring, och i KD:s fall obligatorisk.

I tidningen Fokus rapporterades i går att moderaterna nu dock vänt och valt att gå med på att justera upp taket i a-kassan för varje år, vilket fick TCO:s ordförande Eva Nordmark att torsdagskvällen jublande konstatera att politikerna lyssnat på TCO:s förslag.

- Jag är mycket glad att politikerna har lyssnat på de förslag som TCO lämnade redan 2013. På så sätt stärker man omställningsförmågan på den svenska arbetsmarknaden, sa Eva Nordmark till TV4 Nyheterna i går kväll.

Redan 2013 la TCO fram sitt förslag om en reformerad socialförsäkring, där bland annat a-kassan skulle jämställas med nivån i sjukförsäkringen och sedan räknas upp årligen i relation till prisbasbeloppet. Det förslaget tycks alltså ha hörsammats i utredningen (se faktaruta), men om det blir verklighet är ännu oklart.

Cecilia Fahlberg, Unionens ordförande, är det för tidigt att glädjas åt ett höjt tak i a-kassan?

- Det viktiga nu är att vi från Unionens sida fortsätter att föra fram de förändringar som vi anser är nödvändiga för att de ska leda till kloka beslut från utredningens sida och i den fortsatta politiska processen.  Men det vore önskvärt och väldigt bra om utredningen faktiskt kommit fram till förändringsförslag och som sedan också kan omsättas i skarpa politiska beslut.

Kommer Unionen att agera på något sätt i den här frågan under våren?  

- Vi har sedan tidigare fortlöpande kontakter både med regeringen och oppositionen i dessa och andra frågor som är viktiga för Unionens medlemmar och det fortsätter vi givetvis med. Så sent som denna vecka hade jag ett mycket bra möte med socialförsäkringsminister Annika Strandhäll, där jag lyfte fram Unionens syn på de frågor som är aktuella, däribland denna.

Reaktioner på Twitter:

Ny a-kassa

TCO:s förslag till ny a-kassa: 

  • Takbeloppet för a-kassan bör höjas till samma nivå som sjukförsäkringen (7,5 prisbasbelopp)
  • A-kasseavgiften bör vara max 150 kr/månad och medlemsavgifter bör finansiera max 20 procent av försäkringen
  • Alla som har inträtt på arbetsmarknaden ska ha rätt till grundläggande ersättning
  • Ett nytt studerandevillkor som ger möjlighet att söka jobb inom det område man utbildat sig för i 3 månader
  • Ej obligatorsk a-kassa


Socialförsäkringsutredningens förslag, enligt uppgift till tidningen Fokus:

  • Årlig uppjustering av a-kassetaket
  • Arbetsvillkoren förändras så att även de som inte arbetat minst 80 timmar/månad omfattas
  • Grundersättningen förändras för att omfatta fler
  • Maxtiden för a-kassa blir 5 år istället för dagens 300 dagar

 

TCO/Fokus

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.