Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

IT och samhällsutveckling lockar unga talanger

Google, ÅF och Ikea ligger i topp när yrkesverksamma akademiker under 40 år får välja drömarbetsplats. Men många drömmer också om att få jobba med samhällsutveckling. Det visar PR-byrån Universums årliga undersökning.
Gabriella Westberg Publicerad 1 oktober 2015, kl 13:36
Jeff Chiu/AP/TT
Är det här din nya drömchef? När 35 000 yrkesverksamma akademiker under 40 år tillfrågades svarade de flesta att deras absoluta drömarbetsplats vore Google. På bilden vinkar Sundar Pichai, senior vice president för Android, Chrome och Apps. Jeff Chiu/AP/TT

Civilingenjörerna drömmer allra mest om att få jobba på Google, i andra hand på ÅF. Hos högskoleingenjörerna är det tvärtom ÅF som ter sig som den bästa av alla arbetsplatser, medan Google kommer på andra plats. Båda grupperna har röstat fram Ikea till ett brons.

- Det är viktigt att vi kommunicerar om hur ÅF som arbetsgivare, på ett attraktivt och verklighetstroget sätt, för att rätt personer ska söka sig till oss. Rätt personer är de som delar ÅF:s värderingar och som vill utvecklas tillsammans med oss, säger Emma Claesson, personal- och informationschef på ÅF, i en kommentar.

Även i kategorin Data/IT har de tillfrågade lagt flest röster på Google, med Spotify på andraplats och Microsoft som nummer tre.

Jurister vill också jobba på Ikea. Men ännu hellre på regeringskansliet eller UD, som också slår högt hos samhällsvetarna.

Att många strävar efter att få jobba för något man tror på och som känns meningsfullt är en tydlig trend i årets undersökning. Kanske mest så bland samhällsvetarna som allra helst jobbar för FN. På samhällsvetarnas tio-i-topp finns också Sida, Amnesty och Röda korset samt regeringskansliet och Stockholm stad. Men även bland de mer idealistiska samhällsvetarna tar Google brons.

- För arbetsgivarna, som på grund av en ökande kompetensbrist slåss om talangerna, gäller det att kunna förklara varför man gör något och visa på ett tydligt bakomliggande syfte – dagens talanger är på jakt efter mening i allt de gör och vill känna att de kan stå för sin arbetsgivares verksamhet och värderingar, säger Sighsten Dahl, specialist på arbetsgivarimage på Universum.

Även H&M, spelföretaget Dice och Spotify återkommer på flera listor och SVT är en drömarbetsgivare för tillfrågade inom såväl Data/IT som samhällsvetare.

Tidigare år har Sweco knipit medalj inom flera kategorier, men i år hamnar teknikkonsultföretaget precis utanför pallen hos både civilingenjörer och högskoleingenjörer.

- Vi ser även att vissa branscher tappar rätt mycket i popularitet jämfört med förra året. Bankerna och de stora revisionsföretagen tappar bland ekonomerna, medan byggbranschen och energibranschen tappar bland ingenjörerna, säger Sighsten Dahl.

Om unga yrkesverksamma får välja, tio i topp:
 

Civilingenjör:Högskoleing.:Data/IT:Samhällsvetare:
1. Google1. ÅF1. Google1. FN
2. ÅF2. Google2. Spotify2. UD
3. Ikea3. Ikea3. Microsoft3. Google
4. Sweco4. Sweco4. Apple4. Sida
5. Spotify5. Skanska5. Ikea5. Regeringskansliet
6. SP Sveriges
Tekniska Forskn.inst.
6. Volvo Group6. Valve6. Ikea
7. Volvo Cars7. Volvo Cars7. Dice7. SVT
8. Volvo Group8. Saab Defence8. H&M8. Röda korset
9. ABB9. WSP9. SVT9. Amnesty International
10. Ericsson10. Spotify10. Ericsson10. Stockholms stad

 

 

 

 

 

 

Om undersökningen

PR-byrån Universum arbetar med arbetsgivarimage, eller employer branding. De genomför sin karriärsbarometer, där yrkesverksamma akademiker under 40 år får ranka sina drömarbetsgivare.  

Vid årets undersökning tillfrågades 35 189 yrkesverksamma akademiker med examen från 32 högskolor och universitet, med ett till åtta års arbetslivserfarenhet, under perioden oktober 2014 och augusti 2015.

Se listorna i sin helhet här.

Arbetsmarknad

Hennes jobb – skapa ditt fredagsmys

Hon är hemkunskapsläraren som blev mamma till sourcream & onion och många andra chipssmaker. Möt Inger Gustafsson, som trots 30 år som produktutvecklare inte tröttnat på snacks.
Ola Rennstam Publicerad 12 april 2024, kl 06:01
produktutvecklaren Inger Gustafsson på Estrella arbetar med att ta fram nya smaker.
I labbet tar produktutvecklaren Inger Gustafsson fram de chipssmaker som ska lanseras första kvartalet 2025. Under arbetet väger hon upp en exakt mängd kryddor och blandar i en påse med osaltade chips – och smakar sig fram.  Foto: Nicke Messo

Hur hamnade du på Estrella?

 – Jag är utbildad hemkunskapslärare och har alltid haft ett stort intresse för matlagning och smak. Det kan vara svårt att tänka sig nu, men 1987 var det ont om lärarjobb och jag sökte säkert 50 tjänster innan jag såg en annons där Estrella sökte en produktutvecklare. Jag har kvar samma tjänst, men uppgifterna har ändrat sig mycket sedan dess.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att jag får vara kreativ och innovativ. Jag känner verkligen att man litar på min kunskap. Vi är tre produktutvecklare i Göteborg och tre på vårt bolag i Norge, det är verkligen ett samarbete.

Hur får ni fram en ny smak?

– Vi börjar med att ta fram ett antal olika smakinriktningar för den produkt som ska lanseras ett år senare. Vi inspireras av allt från trender i krogvärlden till önskemål från våra kunder. I samarbete med våra leverantörer tar vi sedan fram kryddblandningar som vi testar, justerar och diskuterar oss fram till några smaker som vi är nöjda med. Det blir mycket smakande! Till slut får en panel med konsumenter tycka till.

Vilken är den största utmaningen?

– Att skapa balans. Du vill få till en bra start som gör smaken spännande, den ska vara saftig och ha en fyllighet och på slutet ge en ”lagom” eftersmak som inte dör av för snabbt. Man ska inte bli mätt på smaken efter tre chips.

Vilken smak är du mest stolt över?

– Jag var med och tog fram sourcream & onion på 80-talet som spred sig över hela Europa. Våra säljare hade hittat en variant i USA, men den var ganska smörig. Vi sökte något som kunde passa här och när jag lade till mer gräddfil gifte sig syran och löken. Det blev en omedelbar succé, vi nådde personer som aldrig brukade äta chips.

Har du gjort några mindre lyckade produkter?

– Smak är subjektivt och det är inte alltid mina favoriter som lanseras. Ibland har vi satsat på ”snackisar” som smak av varma mackor och äpplepaj. Ärligt talat tyckte jag chipsen med hamburgarsmak var ”så där”.

Äter du mycket chips på fritiden?

– Det kan bli lite mycket av det på jobbet så jag äter mer jordnötsringar och nötter hemma. Men det är en viktig del i jobbet att exempelvis testa konkurrenternas sortiment.

Hur ser du på hälsoaspekten med snacks?

– Man ska äta allt med måtta, men jag tycker att chips har oförtjänt dåligt rykte. De innehåller vitaminer, vegetabiliska fetter, fibrer och proteiner.

5 saker du inte visste om chipstilverkning

  1. Under 2023 konsumerade svenska folket 266 911 120 påsar snacks. Den genomsnittliga svensken äter cirka 5,8 kilo per år, nionde högst i Europa.
     
  2. Vid Estrellas fabrik i Angered utanför Göteborg tillverkas årligen strax under 24 000 ton snacks. Här finns också huvudkontor och produktutveckling.
     
  3. Det går åt nära fyra kilo potatis till ett kilo chips. Rå potatis innehåller en stor del vatten som ångas bort under tillverkningsprocessen.
     
  4. Estrellas grundare Folke Andersson har en arena uppkallad efter sig i Ecuador: Estadio Folke Anderson, som rymmer 14 000 människor.
     
  5. 22 minuter. Så lång tid tar det för potatisen att förvandlas till ett färdigt chips i fabriken. Knölen sorteras, tvättas och skivas innan den friteras i 175 gradig olja. Därefter åker chipsen genom en stor trumma som fördelar kryddblandningen jämnt.
Estrellas fabrik i Angered.
Efter att chipsen friterats i 175 gradig olja åker de genom en stor trumma som fördelar kryddblandningen jämnt. Foto: Nicke Messo

ESTRELLA

  • 267 anställda, från 20 olika länder. De flesta arbetar vid anläggningen i Angered utanför Göteborg.
  • Bolaget grundades 1946 av Folke Andersson. De första åren importerades bananer från Sydamerika. Produktion av chips och popcorn inleddes 1957.
  • Unionenklubben på Estrella har 77 medlemmar.