Hoppa till huvudinnehåll
Anställningsvillkor

Kabinpersonal slår larm om fritt fall

Vågar du flyga med en kabinpersonal som varken har sovit eller ätit? Anställda inom flyget larmar om katastrofal arbetsmiljö. Och fyra av tio som Kollega pratat med uppger att de inte vågar påtala brister i säkerheten av rädsla för att förlora jobbet.
Linnea Andersson, Lina Björk Publicerad 5 december 2014, kl 11:15
Några citat ur intervjuer med kabinanställda: "Inget kommer att göras förrän en maskin går i backen." (Man, började flyga på 00-talet, charterbolag.) "Vid ett sjukdomsfall i kabinen är det svårt att komma ihåg rutiner och läsa checklistor efter att ha jobbat 15 timmar i sträck." (Kvinna, flugit sedan 80-talet, charterbolag.) "Jag vågar inte påtala brister i säkerheten." (Kvinna, flugit sedan 00-talet, inrikesflyg.)

Visst har vi alla suttit och googlat på billiga flygbiljetter. Jämfört det ena bolaget med det andra, en hundring hit och en hundring dit. Förmodligen har vi också valt det billigaste alternativet, för man vill ju inte vara dum och hur stor skillnad kan det egentligen vara i komfort, mat och flygtid?

Vem vågar påtala problem i säkerhet och arbetsmiljö när du riskerar att bli av med jobbet?

Men skillnaden kan vara stor för personerna som jobbar bakom hundralapparna.

När Kollega ringde runt till flygbolag med svensk kabinpersonal beskrevs branschen i dystra ordalag. Lågprisbolagen kör livet ur de etablerade, och fortsätter att flytta fram sina positioner.  Till en början konkurrerade man med biljettpriser. Nu konkurrerar man med villkoren för de anställda. Billigast möjliga personal till de mest effektiviserade flygrutterna.

Personalen arbetar underbemannad upp till 15 timmar per dag, äter sin lunch bredvid toaletten, lyfter tungt, bränner sig i köket och tar insomnings­tabletter för att orka med sina lediga dagar.

– Jag har fått sömnstörningar, stressmage, förstoppning och ständig huvudvärk av jobbet i kabin, säger en anställd till Kollega.

Lägg sedan till en ständig oro för var och när du ska flyga nästa rutt, risken för att ditt bolag ska outsourcas till ett land med billigare personal och ängslan över att vara krånglig och inte få några fler uppdrag från ditt bemanningsföretag.

– Man byter ut personal på löpande band. Visstids­anställningar staplas på varandra och det gör att vi tystnar, för vem vågar påtala problem i säkerhet och arbetsmiljö när du riskerar att bli av med jobbet? säger en annan kabinpersonal.

Hos de tio flygbolag som Kollega pratat med uppger fyra av tio i kabinpersonalen att de inte vågar påtala brister i säkerheten, av rädsla att upplevas som krånglig av arbetsgivaren och i slutändan bli av med jobbet. Tre av tio säger dessutom att man har tummat på rutiner när olyckan varit nära.

– Vi befinner oss i fritt fall. Arbetsgivarna är kreativa med lösningar på hur man ska tjäna så mycket pengar som möjligt. Det handlar både om anställningsformer och sättet vi jobbar. Förr fick man periodvis jobba 45 timmar i veckan, nu är gränsen 60. Tidigare gjordes scheman manuellt, nu görs de i en dator som maximerar antalet arbetade timmar, men inte tar hänsyn till återhämtning, säger Mari Edholm, som är flygvärdinna och ledamot i Unionens förhandlingsdelegation för kabinanställda.

De etablerade bolagen går åt andra hållet och skapar bolag med sämre villkor.

Det tydligaste tecknet på att det är lågprisbolagen som dikterar villkoren är att även de etablerade bolagen sjösätter helt separata lågprisflyg inom det egna företaget, exempelvis Lufthansas Germanwings, eller Air Frances Transavia, där personalen är anställd på andra villkor än i huvudbolaget. Det är dock en överlevnadsstrategi med blandat resultat.

– Tidigare har man avfärdat lågprisbolagen genom att säga att de flyger från mindre militärflygplatser och konkurrerar om andra kunder. Men det håller på att förändras. Medan lågprisflyget börjar flyga från huvudflygplatser och bete sig lite bättre, så går de etablerade bolagen åt andra hållet och skapar bolag med sämre villkor, säger Richard Björnelid, flygexpert och författare till boken SAS–konsten att sänka ett flygbolag.

Efter äventyret med lågprisbolaget Snowflake, som inte var ekonomiskt hållbart har SAS valt en annan väg, där man bestämt sig för att anpassa kostnadsnivån efter det bolag man vill ha. Tanken är att konkurrera med en annan produkt, ha högre service, effektiva och pålitlig transporter och ett bonussystem för dem som reser ofta.

– Det är en servicenivå som man förhoppningsvis är villig att betala för, säger Richard Björnelid.

Marknaden känner inte till de förhållanden som råder i dag.

För facket är anställningsvillkoren inom flyget en svårhanterlig fråga. Å ena sidan vill man att personalen ska ha en dräglig tillvaro och möjlighet att få ihop sitt livspussel. Å andra sidan är det svårt att sätta ned foten för ett bolag utan att de konkurreras ut från marknaden, av andra billigare alternativ. Och här är flygbranschen inte unik.

– Man jobbar så i alla internationella bolag. Prispressen är enorm och tvingar alla till effektiviseringar om de över huvud taget ska överleva i den stenhårda konkurrensen, säger Rickard Björnelid.

Det som dock gör flygbranschen speciell är att det finns en säkerhetsaspekt som är svår att ignorera.

Går det att agera effektivt i slutet av en kompri­merad arbetsperiod på 50 timmar? Kan en femdagarskurs i säkerhet ersätta ett tidigare krav på åtta veckor?  Och är det rimligt att undvika att rapportera fel och brister i säkerheten av rädsla för att förlora jobbet?

– Problemet är att marknaden inte känner till de förhållanden som råder i dag.

– Det är orimligt att tro att man ska behålla samma kvalitet när priser och villkor dumpas. Man får det man betalar för. Vi är i samma situation som den svenska sjöfarten innan man flaggade ut den, säger Mari Edholm.

– Vi fungerar ju så att vi reagerar först när det händer en katastrof. Titta bara på branden i Västmanland. Skulle man kunna härleda en krasch till att personalen på planet var utmattad skulle det ta hus i helvete och alla skulle skrika efter regleringar, säger Richard Björnelid.

Medan politikerna startar nya utredningar störtar vår bransch.

Förra året skickade Ali Esbati, som är ledamot i arbetsmarknadsutskottet, en fråga till dåvarande regeringen, om man avsåg att starta en utredning om social dumpning inom flyget. Men utredningarnas tid är förbi, enligt Mari Edholm. Framtiden kom i går. Det som måste till är samarbeten. Mellan bolag, fackföreningar och politiker i de nordiska länderna.

– Medan politikerna startar nya utredningar störtar vår bransch. Vi behöver stöd från Unionen, som behöver stöd från politikerna, som behöver stöd i riksdagen, som behöver stöd från andra länder för att gemensamt påverka ett beslut i EU. Annars finns det risk för att de svenska flygmyrorna fasas ut mot billigare alternativ.

Läs också: Service och sociala medier, gästblogg om kundhat gentemot kabinpersonal och andra serviceyrken.

Anställningsvillkor

Osäker anställning kan leda till för tidig död

Den som byter ett dåligt jobb mot ett bra minskar risken att dö i förtid. Det visar en ny studie.
David Österberg Publicerad 14 september 2023, kl 06:30
En man håller sig för huvudet framför sin dator. Oskarp bild.
Ett kollektivavtal och en fast anställning kan minska risken att dö en för tidig död. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Hur vi har det på jobbet påverkar vår hälsa. I en studie från Karolinska institutet tittade forskarna på hur ett byte från en osäker till en säker anställning påverkade risken att dö.

– Ett byte minskade risken för att dö med 20 procent. Skillnaden var högre än jag hade förväntat mig. Det blir väldigt tydligt vilken påverkan anställningsförhållanden har när det handlar om dödlighet, säger Theo Bodin, en av forskarna bakom studien.

Låg lön dålig för hälsan

En osäker anställning präglas till exempel av låg lön, låg facklig anslutningsgrad och låg anställningstrygghet. I studien har forskarna inte undersökt varför osäkra anställningsförhållanden ökar dödligheten men Theo Bodin kan se flera förklaringar.

– En osäker anställning kan ge oro och stress. Det kan i sin tur leda till sömnstörningar, psykisk ohälsa och missbruk. Att inte kunna sova och att äta på oregelbundna tider ökar risken för övervikt, diabetes och högt blodtryck. Högt blodtryck kan ge hjärtinfarkt och stroke.

Svårare att få lån

En osäker anställning ger också praktiska problem eftersom det blir svårare att få lån och förstahandskontrakt.

– Anställningen påverkar också familjelivet och det sociala livet. Man vågar kanske inte tacka nej när man blir inringd och tvingas att organisera sitt liv kring de osäkra anställningsförhållandena, säger Theo Bodin.

I studien använde forskarna registerdata från drygt 250 000 anställda mellan 20 och 55 år i Sverige under åren 2006 till 2017.

Theo Bodin och hans kollegor ska nu mer specifikt titta närmare på orsakerna till den högre dödligheten. I oktober ska de dessutom publicera en handbok med förslag på hur arbetsmarknaden kan förändras till det bättre.