Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

KI:s prognos pekar mot ljusare arbetsmarknad

Svensk ekonomi växer tack vare ökande export. Samtidigt ökar antalet lediga jobb och företagens planer på att anställa, vilket antyder en snabbare sysselsättningsökning under resten av året, enligt Konjunkturinstitutets prognos.
Gabriella Westberg Publicerad 26 augusti 2015, kl 12:50
Grafik från Konjunkturinstitutet
Enligt Konjunkturinstitutets barometer är företagens planer på att anställa höga. Grafik från Konjunkturinstitutet

BNP växer med cirka tre procent både i år och nästa år, mest tack vare exporten som ökar fyra till fem procent, enligt KI:s Konjunkturbarometer. Återhämtningen i OECD-länderna och en svag kronkurs bidrar till tillväxten, inte minst för den exportberoende industrin.

Sysselsättningen ökar liksom antalet lediga jobb. Samtidigt ökar arbetskraften, vilket gör att arbetslösheten minskar långsamt och beräknas ligga på sju procent 2017.

Om ett par veckor presenterar regeringen och Vänsterpartiet budgetpropositionen för 2016. Enligt Konjunkturinstitutet finns trots en ljusnande ekonomi inte mycket budgetutrymme om balansmålet ska nås. För ett bibehållet offentligt åtagande under 2016-2019 behöver skatterna höjas med cirka 100 miljarder kronor, enligt KI.

KI ser också behov av ytterligare räntesänkningar, för att få upp inflationen och inflationsförväntningarna. Samtidigt ökar både hushållens och företagens förtroende för det ekonomiska läget, enligt barometern.

”Alla företagsindikatorer visar på ett starkare läge än normalt, medan hushållens konfidensindikator är i nivå med det historiska genomsnittet”, skriver KI i en kommentar till rapporten.

Läs rapporten

Ladda ner rapporten: Konjunkturläget i augusti 2015.

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."