Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Kvinnliga chefer nöjdare med livet

Stressymptom som depression, sömnsvårigheter och utmattning är vanligare bland kvinnliga chefer än manliga, och mer vanligt i offentlig sektor än i privat. Samtidigt är kvinnliga chefer nöjdare med livet generellt. Det visar en studie från Stressforskningsinstitutet.
Gabriella Westberg Publicerad 19 januari 2016, kl 08:00
Colourbox
Kvinnliga chefer tenderar ha det tuffare på jobbet men är ändå lyckligare med den allmänna livssituationen. Colourbox

Det är krävande att vara chef. Många upplever hög press och bristande stöd från både högre chefer och medarbetare. Tuffast verkar det vara för kvinnliga chefer i offentlig sektor, samtidigt som just kvinnliga chefer verkar trivas bättre med sin generella livssituation.

Det är en ny studie från Stressforskningsinstitutet som visar att kvinnliga chefer är mer nöjda med livet generellt, än sina manliga kollegor. Samtidigt uppger de kvinnliga chefer som ingått i studien att jobbet ofta inverkar negativt på privatlivet - medan manliga chefer tvärt om uppger att privatlivet inverkar negativt på jobbet.

Det är forskaren Anna Nyberg, som studerar chefers hälsa vid Stressforskningsinstitutet, som har tittat närmare på skillnader i psykosociala faktorer i arbetslivet mellan manliga och kvinnliga chefer samt mellan chefer i privat och offentlig sektor. Hon har utgått från data i  långtidsundersökningen SLOSH, Swedish Longitudinal Occupational Survey of Health, där 602 kvinnliga 906 manliga chefer deltagit.

Symptom som depression, sömnsvårigheter och utmattning är betydligt vanligare bland kvinnliga chefer än manliga, visar studien. Det bör dock tolkas utifrån det faktum att den största andelen kvinnliga chefer finns inom offentlig sektor, menar Anna Nyberg, som konstaterar att chefsuppdragen i offentlig sektor tenderar vara mer komplexa än i privat sektor, med fler medarbetare men knappare resurser, högre krav men lägre löner.

I den privata sektorn tycks den psykosociala pressen och den organisatoriska rättvisan för chefer generellt vara bättre, enligt Anna Nyberg.

Ledarskap

7 vägar till hjärnsmart ledarskap

Strukturerade arbetsdagar, pauser och ett psykologiskt tryggt arbetsklimat. Här är sju sätt att skapa en effektiv arbetsplats där medarbetarnas hjärnor trivs.
Publicerad 3 maj 2024, kl 06:04
Hjärnsmart. En kvinna håller upp en skylt med en tecknad hjärna på. Glad.
Med en hjärnsmart arbetsmiljö skapas förutsättningar för större kreativitet och mer välmående medarbetare. Foto: Colourbox.

Värna psykologisk trygghet i gruppen

Vi jobbar som bäst när vi känner oss trygga och sedda, i ett accepterande arbetsklimat. Ett sätt att uppnå det är att mjuka upp hur ni kommunicerar och ställer frågor. Som chef kan du börja veckomötet med en runda där alla får berätta om sina uppgifter i stället för att fråga om det är någon som behöver hjälp. Det visar att du förutsätter att alla ibland behöver ett bollplank.
 

Minska bruset

Ljudbrus och visuellt brus stör vår koncentration. Det kan vara kollegor som pratar om helgen eller någon som rör sig vid skrivbordet mittemot. Skapa arbetszoner anpassade för olika arbetsklimat, där medarbetarna kan välja mellan att jobba ostört eller i miljöer där man kan prata i grupp. Investera i särskilda bås för telefonsamtal och i headset av god kvalitet om avskildhet inte är möjlig på kontoret.
 

Utnyttja solljuset

Hjärnan är oftast som mest fokuserad på morgonen och förmiddagen. Börja dagen med uppgifterna som kräver mest fokus. Spara rutinmöten och mejlkorgen till eftermiddagen. Solljus gör oss produktiva så sitt gärna nära ett fönster och jobba. Uppmuntra medarbetarna att gå ut en sväng under lunchen.
 

Dela upp dagen efter uppgifter

Småjobbar du konstant utan att bli riktigt färdig? Hjälp hjärnan genom att gruppera uppgifter som kräver liknande fokus i olika sjok. Dela upp dagen i två timmar med mejlande och mötesbokning, två timmar fokuserat idéarbete och två timmar administrativt jobb. Eller använd pomodorometoden med fokuserat arbete i 25 minuter följt av 5 minuters paus. Till större projekt: avsätt hela dagar till en sak, ge dig och medarbetarna tid att kläcka de bästa idéerna och hinna tänka färdigt.
 

Skapa stunder utan pling

Mobilen och mejlaviseringar är stora fokustjuvar. Våra hjärnor älskar notiser, de ger oss dopaminkickar som gör det svårt att avstå frestelsen att kolla vad som plingade. Sätt gemensamma och tydliga riktlinjer för när och hur ni ska använda mobiler eller mejl på jobbet. Testa att ha några bestämda timmar där ni kollektivt loggar ut från mejlen och lägger undan telefonen för att lägga allt fokus på de mest koncentrationskrävande uppgifterna. Som chef är det viktigt att vara drivande och stöttande i detta – det kan vara svårt som medarbetare att själv bestämma om och när man ska låta mejlen vara.
 

Var ett föredöme

Det är viktigt att visa att även du som chef kan stressa ned och ta paus. Skapa en trygg social miljö genom att prata med dina kollegor och visa att du är intresserad av att lära känna dem. Boka in föreläsare som visar hur man stressar ned med hjälp av andning eller meditation.
 

Ta hjärnpauser med bra kvalitet

Hjärnan mår inte bra av att vara påslagen åtta timmar i sträck. Det gör oss mindre kreativa och fokuserade och ger sämre sorterings- och prioriteringsförmåga. Då och då behövs en hjärnpaus – utan stimuli för hjärnan. Det kan räcka med att bara sitta och glo i tomma intet en stund för att hjärnan ska få vila, eller att ta med kaffekoppen till ett fönster och titta ut. Flera regelbundna hjärnpauser kan läggas in under dagen. Det kan låta ineffektivt, men det är precis tvärtom!

Källa: Gabriella Ringvall, förändringsledare, arbetsplatsstrateg och föreläsare.

Text: Vera Viksten.