- Det är en problematik som vi ser bland medlemmarna och som vi konstant jobbar med att hitta lösningar på, säger Niklas Hjert, förhandlingschef på Unionen.
Det handlar om otrygga anställningar, omregleringar av tjänster, timanställningar och väldigt korta anställningar. Problem som Niklas Hjert hoppas att uppmärksamheten kring frågorna, tack vare strejken, kan bidra till att lösa.
Bland Unionens medlemmar är timanställningar särskilt ett problem inom transportsektorn. Unionen reglerar frågorna i kollektivavtal och på många stora områden är det därför inte möjligt för arbetsgivare att göra hur som helst. Frågan om ”split shifts”, eller delade turer, var för några år sedan aktuell i en avtalsrörelse. Där varslade man om konflikt innan man fick till en lösning som Unionen var nöjt med och som man upplever har löst problemet.
Niklas Hjert säger att det är svårt att veta om problemet med otrygga anställningar växer eller om det är så att man upptäcker det mer och mer för att man satt fokus på det. Han påpekar dock att otrygga anställningar inte hör till det normala inom de områden som Unionen organiserar.
- Det här är ett avtalsområde där vi inte finns och vi har full respekt för att Seko i en sådan situation där de upplever att de inte kan komma någon annanstans vidtar konfliktåtgärder, men vi lägger oss inte i den här typen av situationer på andra områden, säger Niklas Hjert.
Även om Unionen inte vill ”recensera andra förbunds agerande” har Seko ett starkt stöd hos både tjänstemanna- och arbetarfacken. Till Dagens Nyheter svarar samtliga LO-förbund att de uttrycker sitt stöd för konflikten och tio av tolv att de är beredda att ta till sympatiåtgärder. Bland de elva TCO-fack som svarat DN uttrycker åtta direkt eller indirekt stöd för Seko-strejken.