Varukartonger syns på två bilder. Båda bilderna har drabbats av ingrepp för att göra delar av trycket på kartongerna oläslig. Man frågar sig därmed vad detta kommer sig av - för det bör ju vara en medveten handling grundad på något slags övertygelse? Kan någon på redaktionen berätta närmare om era bevekelsegrunder för bildmanipulationerna?
//Marcus
Svar från Peter Önnestam, AD Kollega: Hej Marcus och tack för ditt brev. Ja, i detta fall har vi täckt över varumärken för alkoholsorterna, då vi annars inte hade fått tillåtelse att fotografera på Systembolaget. Vi är annars mycket restriktiva med att manipulera bilder. Det är såklart jätteviktigt för trovärdigheten. I det här fallet tycker jag det är okej. Övriga fall då vi kan tänka oss att manipulera bilder är när vi vill skydda en persons identitet, eller när vi genom bild/bilder gör en illustration till ett ämne. Då är vi noga med att skriva ut att bilden har manipulerats.