Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Medarbetarenkäter - onödigt tyckande?

Trött på att vädra dina åsikter i medarbetarenkäter som aldrig leder till förändring? Då är du inte ensam. Men det går att göra undersökningarna mer meningsfulla.
Linnea Andersson Publicerad 28 januari 2016, kl 14:11
Getty Images
Getty Images

Vem har inte suckat lite över att behöva fylla i de där årliga undersökningarna om arbetsmiljön? Var och varannan arbetsplats köper i dag – för stora pengar, dessutom – in enkäter från konsultfirmor för att ta tempen på arbetsklimatet. Undersökningarna brukar ses som ett led i det ”systematiska arbetsmiljöarbetet”, som det så vackert heter, men de används också i syfte att utveckla och förändra organisationen, och för att öka anställdas inflytande över sin arbetsmiljö.

Man hör - men ingen lyssnar

Peter Svensson, docent i företagsekonomi vid Lunds universitet, menar dock att det finns flera problem med stora medarbetarundersökningar. Tillsammans med ett par kollegor har han forskat på undersökningarnas effekter på organisationer och bland annat tittat på hur de påverkar demokratin och relationen mellan chefer och medarbetare.

Ett problem, menar forskarna, är hur svaren redovisas. Personalen gör sin röst hörd genom att fylla i enkäten och ge synpunkter på vad som är bra och dåligt.  Därefter omvandlas svaren till en abstrakt kategori i siffror, statistik eller nyckelvärden. I den processen – som ofta utmynnar i handlingsplaner med områden som chefen ska förbättra – händer något. Medarbetarens röst blir till slut så uttunnad att en rik redogörelse för vad någon exempelvis upplever som en knepig relation med chefen slås ihop med andra liknande känslor för att i slutändan sammanfattas under punkten ”utveckla ledarskapet”.

– Man hör medarbetaren, ja, men det är ingen som lyssnar, säger Peter Svensson.

Det blir en popularitetstävling...

I stället blir det ofta chefen och ledningen som tolkar och ”äger” resultatet. Risken är då att personalkompetens går förlorad när man ska lösa problemen.

Mätningar av det här slaget tenderar dessutom att bli en betygsättning av chefen i stället för av arbetsmiljön i stort, enligt Peter Svensson. Får man bra betyg i undersökningen får man bra betyg som chef.

– Det blir en popularitetstävling snarare än en arbetstemperaturmätare.

Särskilt om resultaten leder till att högsta ledningen begär insatser för att chefen ska förbättra siffrorna i stället för att jobba med arbetsmiljön i sig. Då blir medlet målet och en styrningsmekanism som chefen använder för att höja sin egen status.

Ska man göra undersökningar av det här slaget tror Peter Svensson att det är viktigt att chefen som pekas ut som ansvarig inte lämnas ensam med ett ”terminsbetyg”, utan får stöd och hjälp från HR-avdelningen. Både med att tolka resultatet på ett rimligt sätt och att arbeta vidare utifrån resultatet.

En annan svårighet, särskilt i stora organisationer, är enligt Peter Svensson att man missar vissa grupper när man definierar vilka som ska ingå i undersökningen. Av praktiska skäl drar man ofta gränser utifrån kriterier som utesluter föräldralediga, visstidsanställda och långtidssjukskrivna. Inte minst de två senare är viktiga grupper när det kommer till just arbetsmiljö.

Hur känns det?

De standardiserade undersökningarna är sällan anpassade till verksamheten, vilket gör att det blir svårt att jämföra mellan olika enheter och arbetsgrupper. Synen på arbetsbelastning är förstås annorlunda på en akutmottagning än vid ett löpande band eller på ett kontor.

Peter Svensson tror att det vore bra ur demokratisk synpunkt att komplettera enkäterna med frågor där medarbetarna själva får beskriva sina upplevelser, i stället för att bara få  svara på frågor som definierats på förhand. I de stora medarbetarundersökningar som säljs av konsultföretag finns visserligen ofta möjlighet till fritext, men Peter Svensson tror snarare på öppna frågor i stil med ”Hur känns det?” eller ”Vad upplever du?”.

En annan idé är ha fokusgruppsintervjuer eller att arbetsgrupper får jobba fram beskrivningar av arbetsmiljön, utifrån sina egna ordval.

Problemet med öppna frågor och fokusgrupper är dock att det är svårare att vara anonym, något som enligt Peter Svensson tyvärr behövs i dagens arbetsklimat. Det är dock viktigt att inte blanda ihop symptom och sjukdomar. Om medarbetare känner sig rädda och måste skydda sin identitet eller vara modiga för att göra sin röst hörd är anonymiteten inte det egentliga problemet, utan snarare företagskulturen. Att man är rädd att för göra fel eller för att bli uppsagd vid lågkonjunktur.

– Den rädslan föder kanske ett behov av mer säkra kommunikationskanaler. Men i den bästa av världar har man rätt att uttrycka sina åsikter på sin arbetsplats utan repressalier. Det är väl det minsta man kan begära? 

Skylt från Arbetsmiljöverket och skylt från Apotek Hjärtat.
Arbetsmiljöverket riktar kritik mot Apotek Hjärtat på Arvika sjukhus efter en anmälan från skyddsombud om stress. Foto: Naina Helén Jåma/TT/Bertil Ericson/TT.

Kollega har berättat om Unionens medlemmars kritik mot stressen i arbetsmiljön på apotek. Men bara ett fåtal anmälningar, så kallade 6:6a, har skickats in till Arbetsmiljöverket av Unionens skyddsombud senaste åren. 

Varför anmäler ni inte arbetsmiljön oftare om den är bristande?

– Vi vill främst försöka att lösa problemen tillsammans med vår arbetsgivare. Men om vi inte kommer någonstans i våra försök att få till förbättringar kontaktas Arbetsmiljöverket, säger Per Skoglund, Unionens riksklubbordförande på Apoteket AB. 

Stephanie Nielsen, Unionens nya klubbordförande på Kronans apotek, tror att facket historiskt arbetat på ett annat sätt inom apoteksbranschen.

Lena Svensson, riksklubbordförande på Unionen, har själv gjort några anmälningar till Arbetsmiljöverket genom åren. Men hon upplever att det sällan lett till särskilt mycket. 

– Jag upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga, säger hon.  

I höstas anmälde hon, ihop med Sveriges Farmaceuters skyddsombud på Apotek Hjärtat, arbetsmiljön på tre olika apotek i Arvika. 

Medarbetarna upplevde stress, oro, kommunikationsbrister, ändringar i schemat, hög sjukfrånvaro och många medarbetare som sa upp sig enligt anmälan. Anställda kunde inte släppa jobbet när de inte var på plats och hamnade i ett stand-by-läge över att bli uppringda av chefen. 

Fallet ledde till inspektioner, men anmälan lades ner i april på två av apoteken efter beslut av Arbetsmiljöverket. 

Lös problemen - eller riskera vite

På apoteket vid Arvika sjukhus har myndigheten däremot lagt ett förslag om föreläggande om åtgärder. Senast 21 juni ska arbetsgivaren ha redovisat hur man lyckats lösa problemen. Annars riskerar de vite. 

Anders Ringqvist.jpg
Anders Ringqvist. Foto: Privat

Enligt Arbetsmiljöverkets sektionschef Anders Ringqvist måste anställda på apoteket få veta vilka uppgifter de ska utföra, vilka resultat de ska uppnå och hur de ska arbeta.  

– De ska få veta vilka prioriteringar de ska göra när tiden inte räcker till och vem de kan vända sig till för att få stöd och hjälp samt vilka befogenheter de har att bestämma över arbetsuppgifterna, säger han. 

Han beskriver att ärendet handlar om tapp på personal och ledarskap. 

– Den största bristen här är att man inte tänkt till före som arbetsgivare. Man har skyldighet att se och förebygga risker, både hårda och mjuka, som: Vad händer om en chef blir sjukskriven? 

Anders Ringqvist förklarar också varför myndigheten beslutade att lägga ner anmälan mot de två andra apoteken i Arvika: 

– Vi har valt att gå dels till avslag, dels till avvisning. När det blir avslag bedömer vi att det här finns inom vår lag för tillsyn, men vi anser att den brist skyddsombudet tagit upp inte är befogad eller att arbetsgivaren redan har vidtagit åtgärder. 

Arbetsmiljöverkets krav och skyddsombudets ansvar

Anledningen till att myndigheten avvisar anmälan handlar ofta om hur den är skriven. De kan avvisa ett helt ärende eller delar det där arbetsmiljölagen inte kan användas. 

– Till exempel kan vi inte bestämma antalet arbetstagare på en arbetsplats eller vilka dagar apoteken ska hållas stängda, säger Anders Ringqvist. 

Vad säger du till de som upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga?

– Som skyddsombud har man ett stort ansvar att förstå hur en 6:6a-anmälan framställs. Man behöver utbilda sig i hur den ska formuleras. Det är inte lätt.

Han tipsar om att ta hjälp av fackliga råd och företagshälsovården. Skyddsombud ska använda ett nytt formulär på Arbetsmiljöverkets hemsida som är tänkt att underlätta.

Det kan också vara en poäng att även lyfta in chefens arbetsmiljö i anmälan tipsar han: 

– Chefen ska kunna prioritera och leda arbetet. Det är ett väldigt vanligt problem att chefen inte har tillräcklig kompetens eller förutsättningar för att klara av sitt arbete.

Hur ser du på apoteksbranschens arbetsmiljö i stort?

– En tanke är att ökade vinstkrav leder till att man slimmar en organisation. Apotek har blivit en starkt konkurrensutsatt bransch. Att jobba med arbetsmiljöfrågor kostar både i tid och kompetens. Det är dock ett lagkrav som inte kan prioriteras bort.

Apotek Hjärtats HR-chef Per Bergman vill inte kommentera ärendet på Arvika sjukhus eftersom det är pågående.

Så skriver du anmälan som arbetsmiljöombud

Här anmäler man åtgärder för brister i arbetsmiljön som skyddsombud/arbetsmiljöombud, som det kallas i Unionen. 

Fler tips från Unionen: 
Begäran om arbetsmiljöåtgärder (6:6a)

Arbetsmiljö

Fackliga: Tystnadskultur och rädsla på apoteken

Elisabeth Brising Publicerad 18 april 2024, kl 06:00
Fackliga: Tystnadskultur och rädsla på apoteken
Till vänster en medicinsnurra på Apotek, till höger Stephanie Nielsen, Norrköping.
Fackliga: Tystnadskultur och rädsla på apoteken