Att medlemmen ses som en kund i organisationen medför bland annat högre förväntningar på service och tillgänglighet. Medlemmarna själva ser sig också alltmer som kunder och vill veta vad de får ut av sitt medlemskap. De engagerar sig inte i organisationens eller föreningens verksamhet i samma utsträckning som tidigare.
– Det är en utmaning att hitta förtroendevalda på frivilligbasis. Arvodering blir alltmer aktuellt, hur mycket man har råd att betala, sa Peter Hellberg, Unionens förste vice ordförande, under det seminarium där trendspaningen presenterades.
Unionen spår att det i sin tur ställer högre krav på organisationernas tjänstemän som kommer att spela en mer central roll i framtiden, vad gäller såväl strategier som utveckling och kontinuitet.
Synen på sig själva som kunder gör också att medlemmarna ser sig som kritiska granskare av verksamheten, snarare än medlemmar som stöder en sak. Något som Unionen ser i ökade förväntningar på transparens när det gäller vad en organisation eller en förening använder sina pengar till.
Flera av Unionens medlemmar inom organisationer och föreningar vittnar om en mer ansträngd arbetsmiljö ute på sina arbetsplatser. Som Kollega skrivit tidigare krockar ibland ens roll som anställd, med fackliga rättigheter, och ens roll som medlem med ett föreningshjärta och det kan vara svårt att inte jobba för mycket när man har en uppgift som aldrig tar slut.
Enligt Unionen är risken för arbetsmiljöproblem och arbetsrelaterad ohälsa överhängande när gränsen mellan professionellt och ideellt suddas ut. Det finns också en risk att engagemanget för idén som verksamheten bygger på överskuggar intresset för kompetensen att var en bra arbetsgivare. Med ett bristfälligt ledarskap finns risken att spetskompetens söker sig till andra branscher framför den ideella sektorn.
Många organisationer och föreningar tillhör varken någon arbetsgivarorganisation eller har kollektivavtal.
Trendspaning Organisationer & Föreningar
Trendspaningen fokuserar endast på de delar av branschen som tillhör Unionens organisationsområde, det vill säga huvudsakligen organisationer och föreningar inom privat sektor.
Rapporten baseras på en trendspaning genomfördes 2 juni 2014 med förtroendevalda som är verksamma i branschen och centrala ombudsmän som arbetar med branschens avtalsområden.
Varken deltagarna eller organisationerna och föreningarna där de är anställda namnges i rapporten.