Som ett led i en socialt hållbar transportsektor vill den nya regeringen titta närmare på innebörden av ett förslag om att minst 50 procent av de kabinanställda och piloterna måste vara direktanställda av bolaget, i stället för att vara bemanningsanställda eller egna företagare. En regel som redan finns för personal som underhåller flygplanen.
Vad kan Sverige göra för att påverka att en sådan lag införs?
– När det gäller en socialt hållbar situation i flygbranschen så måste samarbetet kring frågan stärkas i EU. Som infrastrukturminister kommer jag att lyfta frågan med mina ministerkollegor i EU.
Enligt Anna Johansson är den fria rörligheten, att man kan flytta och arbeta i hela Europa, en viktig del av den europeiska gemenskapen. Men en förutsättning är att samtidigt säkerställa social hållbarhet och undvika illojal konkurrens.
– Där behöver EU göra mer än i dag.
Kollega har kontaktat arbetsmarknadsminister Ylva Johansson som hälsar att hon inte har möjlighet att svara på våra frågor.