Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Rekordmånga chefer lär sig arbetsmiljö

Intresset för arbetsmiljöutbildningar växer. Under 2016 utbildade Prevent 12 600 personer, en ökning med hela 80 procent. Och det är cheferna som står för ökningen.
Ola Rennstam Publicerad 12 januari 2017, kl 12:05
Colourbox
Sedan de nya reglerna om arbetsgivares arbetsmiljöansvar kom till har chefer strömmat till arbetsmiljöutbildningarna, Colourbox

De nya reglerna om organisatorisk och social arbetsmiljö, som trädde i kraft 31 mars 2016, innebär skärpta krav på landets arbetsgivare. Många företag vill nu lära sig hur man arbetar med reglerna i praktiken. Det är en förklaring till det växande intresset för arbetsmiljöutbildningar.

Den tydligaste trenden är att cheferna har blivit betydligt fler, förra året utgjorde de drygt hälften av deltagarna på utbildningarna. Många företag har också tagit chansen att få bidrag till utbildningen från AFA Försäkring.

– Vi ser en ökad medvetenhet. Generellt så når vi högre upp i de stora företagen nu än tidigare, allt oftare är ledningsgrupperna med och det är nytt, säger Marie Rubertsson Nerén, utbildningsledare som jobbar med företagsanpassade utbildningar på Prevent.

– När ledningen är med är det en tydlig signal om att arbetsmiljöfrågorna är viktiga, vilket ger avtryck på verksamheten. Att satsa på arbetsmiljö är också ett sätt att rekrytera ny personal.

Vilka förkunskaper cheferna som går utbildning har varierar stort. Störst behov finns kring grundläggande arbetsmiljökunskaper men också systematiskt arbetsmiljöarbete.

– Vissa har inte mycket kunskap alls. Det är ofta frågan om en grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete samt att få cheferna att förstår sitt ansvar och roll, säger Marie Rubertsson Nerén.

Under 2016 utbildade Prevent sammanlagt 12 600 personer, jämfört med 7 000 året innan.  Störst intresse var det för utbildningar inom organisatorisk och social arbetsmiljö med 3 400 deltagare. Grundutbildningen Bättre arbetsmiljö hade 2 200 deltagare och Arbetsmiljö för chefer 2 100 deltagare.

Om Prevent

Prevent är en ideell organisation som hjälper företag och arbetsplatser att förbättra arbetsmiljön genom att informera, utbilda och ta fram produkter som är till hjälp i arbetsmiljöarbetet.

Prevent ägs av PTK, LO och Svenskt Näringsliv.

Prevent

Arbetsmiljö

Apotek Hjärtat får kritik efter facklig anmälan

Apotek Hjärtat på Arvika sjukhus får kritik av Arbetsmiljöverket efter en anmälan från skyddsombud om ohållbar stress. Men det är ovanligt. Arbetsmiljöinspektören Anders Ringqvist berättar vad som krävs för att de ska agera.
Elisabeth Brising Publicerad 22 april 2024, kl 06:04
Skylt från Arbetsmiljöverket och skylt från Apotek Hjärtat.
Arbetsmiljöverket riktar kritik mot Apotek Hjärtat på Arvika sjukhus efter en anmälan från skyddsombud om stress. Foto: Naina Helén Jåma/TT/Bertil Ericson/TT.

Kollega har berättat om Unionens medlemmars kritik mot stressen i arbetsmiljön på apotek. Men bara ett fåtal anmälningar, så kallade 6:6a, har skickats in till Arbetsmiljöverket av Unionens skyddsombud senaste åren. 

Varför anmäler ni inte arbetsmiljön oftare om den är bristande?

– Vi vill främst försöka att lösa problemen tillsammans med vår arbetsgivare. Men om vi inte kommer någonstans i våra försök att få till förbättringar kontaktas Arbetsmiljöverket, säger Per Skoglund, Unionens riksklubbordförande på Apoteket AB. 

Stephanie Nielsen, Unionens nya klubbordförande på Kronans apotek, tror att facket historiskt arbetat på ett annat sätt inom apoteksbranschen.

Lena Svensson, riksklubbordförande på Unionen, har själv gjort några anmälningar till Arbetsmiljöverket genom åren. Men hon upplever att det sällan lett till särskilt mycket. 

– Jag upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga, säger hon.  

I höstas anmälde hon, ihop med Sveriges Farmaceuters skyddsombud på Apotek Hjärtat, arbetsmiljön på tre olika apotek i Arvika. 

Medarbetarna upplevde stress, oro, kommunikationsbrister, ändringar i schemat, hög sjukfrånvaro och många medarbetare som sa upp sig enligt anmälan. Anställda kunde inte släppa jobbet när de inte var på plats och hamnade i ett stand-by-läge över att bli uppringda av chefen. 

Fallet ledde till inspektioner, men anmälan lades ner i april på två av apoteken efter beslut av Arbetsmiljöverket. 

Lös problemen - eller riskera vite

På apoteket vid Arvika sjukhus har myndigheten däremot lagt ett förslag om föreläggande om åtgärder. Senast 21 juni ska arbetsgivaren ha redovisat hur man lyckats lösa problemen. Annars riskerar de vite. 

Anders Ringqvist.jpg
Anders Ringqvist. Foto: Privat

Enligt Arbetsmiljöverkets sektionschef Anders Ringqvist måste anställda på apoteket få veta vilka uppgifter de ska utföra, vilka resultat de ska uppnå och hur de ska arbeta.  

– De ska få veta vilka prioriteringar de ska göra när tiden inte räcker till och vem de kan vända sig till för att få stöd och hjälp samt vilka befogenheter de har att bestämma över arbetsuppgifterna, säger han. 

Han beskriver att ärendet handlar om tapp på personal och ledarskap. 

– Den största bristen här är att man inte tänkt till före som arbetsgivare. Man har skyldighet att se och förebygga risker, både hårda och mjuka, som: Vad händer om en chef blir sjukskriven? 

Anders Ringqvist förklarar också varför myndigheten beslutade att lägga ner anmälan mot de två andra apoteken i Arvika: 

– Vi har valt att gå dels till avslag, dels till avvisning. När det blir avslag bedömer vi att det här finns inom vår lag för tillsyn, men vi anser att den brist skyddsombudet tagit upp inte är befogad eller att arbetsgivaren redan har vidtagit åtgärder. 

Arbetsmiljöverkets krav och skyddsombudets ansvar

Anledningen till att myndigheten avvisar anmälan handlar ofta om hur den är skriven. De kan avvisa ett helt ärende eller delar det där arbetsmiljölagen inte kan användas. 

– Till exempel kan vi inte bestämma antalet arbetstagare på en arbetsplats eller vilka dagar apoteken ska hållas stängda, säger Anders Ringqvist. 

Vad säger du till de som upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga?

– Som skyddsombud har man ett stort ansvar att förstå hur en 6:6a-anmälan framställs. Man behöver utbilda sig i hur den ska formuleras. Det är inte lätt.

Han tipsar om att ta hjälp av fackliga råd och företagshälsovården. Skyddsombud ska använda ett nytt formulär på Arbetsmiljöverkets hemsida som är tänkt att underlätta.

Det kan också vara en poäng att även lyfta in chefens arbetsmiljö i anmälan tipsar han: 

– Chefen ska kunna prioritera och leda arbetet. Det är ett väldigt vanligt problem att chefen inte har tillräcklig kompetens eller förutsättningar för att klara av sitt arbete.

Hur ser du på apoteksbranschens arbetsmiljö i stort?

– En tanke är att ökade vinstkrav leder till att man slimmar en organisation. Apotek har blivit en starkt konkurrensutsatt bransch. Att jobba med arbetsmiljöfrågor kostar både i tid och kompetens. Det är dock ett lagkrav som inte kan prioriteras bort.

Apotek Hjärtats HR-chef Per Bergman vill inte kommentera ärendet på Arvika sjukhus eftersom det är pågående.

Så skriver du anmälan som arbetsmiljöombud

Här anmäler man åtgärder för brister i arbetsmiljön som skyddsombud/arbetsmiljöombud, som det kallas i Unionen. 

Fler tips från Unionen: 
Begäran om arbetsmiljöåtgärder (6:6a)