Under förra året ökade svenskarnas konsumtion av varor som odlats eller tillverkats under anständiga villkor för människorna som jobbar med dem. Jämfört med året före ökade försäljningen med 29 procent. Vilket är den största ökningen på fem år. Omsättningen har fördubblats de tre senaste åren och 2013 såldes Fairtrade-märkta varor för två miljarder kronor.
- Det finns inget enkelt svar på varför. Vi ser att kännedomen, förtroendet och betalningsviljan ökat. Konsumenter har insett att det finns en människa bakom produkten, säger Morgan Zerne som är vd för Fairtrade.
Han säger att det går att se en tydlig koppling mellan att arbetsvillkoren för lantbrukare i fattigare länder uppmärksammas i medier, och en ökad försäljning.
Fairtrade-märkt kaffe omsätter mest pengar, förra året sörplade vi oss sådant kaffe för över 550 miljoner kronor. Bananer, rosor och vin ökar mest. Nästan var tionde banan är i dag Fairtrade-märkt. Och i år ska bolaget/föreningen satsa mer på schysta bananer. Målet är att när året går mot sitt slut ska varannan banan ska ha märkningen. För Sverige ligger efter länder som Storbritannien där 33 procent av bananerna är Fairtrade-märkta. Och Schweiz där 54 procent är det.
- Det är ett ambitiöst mål. I dag är ju alla Fairtrade-bananer på svenska marknaden också ekologiska. Vid tropiska oväder i Latinamerika blir det väldigt brist på dessa bananer, då fukten försvårar ekologisk odling där man inte använder bekämpningsmedel mot svampangrepp. Vi försöker få upp ögonen hos daglivvaruhandeln för att det även finns konventionellt odlade bananer som är Fairtrade-märkta.
Det här är Fairtrade
Fairtrade är dels ett bolag, och dels en förening. Föreningen har ett 40-tal medlemsorganisationer, däribland Unionen, LO, SOS Barnbyar och Svenska kyrkan.