Nära 90 procent av alla arbetstagare omfattas i dag av en tjänstepension, som kan utgöra upp till hälften av den pension man får ut. Det är därför viktigt att konsumenterna kan vara aktiva och fatta rätt beslut när de ska placera sin tjänstepension. Något som visar sig vara lättare sagt än gjort.
I en genomgång av tjänstepension fann Konsumentverket brister när det gäller såväl marknadsföringen som utformningen av avtalsvillkor i de olika alternativen. Eftersom det är parterna som gemensamt upphandlar tjänstepensionslösningar till förmån för den anställde, valde Konsumentverket att bjuda in representanter från både fack och arbetsgivarorganisationer.
Parterna ska ha tagit till sig av kritiken och kommit överens om att arbeta för att underlätta för konsumenterna genom att ändra sin marknadsföring. Konsumentverket kommer följa upp och undersöka att så också sker.
Dessutom vill myndigheten att avtalsvillkoren utformas så att konsumenterna lättare kan förstå sina rättigheter och skyldigheter och hoppas att parterna har tagit till sig även av den kritiken.