Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Rykte: Ericsson lägger ned produktionen

Ericsson planerar att stänga ner all sin tillverkning i Sverige, enligt ett internt dokument som läckt ut. En nedläggning av produktionen skulle innebära att nära 600 Unionenmedlemmar i Borås och Kumla förlorade sina tjänster. Facket vill inte kommentera uppgifterna.
Linnea Andersson Publicerad 22 september 2016, kl 11:00
Adam Ihse/TT
Enligt ett läckt dokument, som Svenska Dagbladet tagit del av, planerar Ericsson att lägga ner all produktion i Sverige. På bilden, Ericssons anläggning i Borås. Adam Ihse/TT

Ericsson har under flera år drabbats av nedskärningar och befinner sig mitt i ett sparprogram. Så sent som i somras meddelade bolaget att sparprogrammet skulle fördubblas och att flera tusen anställda förlorar sina jobb runt om i världen.

Läs mer: Nedskärningar på Ericsson 

Nu ryktas det att telekombolaget i hemlighet planerar att stänga ner hela sin tillverkning i Sverige. Det skriver Svenska Dagbladet, som tagit del av en konfidentiell besparingsplan. 

Enligt rapporten skulle nedläggningen i Borås och Kumla innebära att omkring 3 000 personer tvingades gå från företaget. Unionen har drygt 600 medlemmar på de två arbetsplatserna.

Per Holmberg, Unionens koncernfackliga ordförande på Ericsson, vill inte kommentera uppgifterna om den eventuella nedläggningen av produktionen.

– Det blir en väldigt konstig situation när media lägger fram sådant här och det är väldigt svårt att gå in på. Det är så mycket information, vi hinner inte ens läsa allt som kommer. 

Han är hemmahörande på Ericsson i Göteborg men befinner sig i Kista på möten, som var planerade sedan länge, och vet därför inte hur medlemmarna har reagerat. 

– Däremot träffade vi Unionen här utanför, som står och delar ut kampanjpåsar och fika, och där var det en hel del folk som hade frågor, säger Per Holmberg.

Martin Linder, Unionens förbundsordförande, skriver på Twitter att om uppgifterna stämmer: 

"Är det ett mycket hårt slag mot många av de människor som varit med och byggt upp företaget under lång tid. Unionens klubbföreträdare sitter i förhandlingar med företaget, och i dessa förhandlingar är inget klart".

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."