Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Så får du en bra start på nygamla jobbet

I dag är det inte ovanligt att anställda som tidigare lämnat ett företag väljer att komma tillbaka efter några år. Men det finns saker som du bör tänka på för att nystarten ska gå så smidigt som möjligt.
Niklas Hallstedt Publicerad 16 augusti 2017, kl 14:49
Colourbox
Är du nygammal på jobbet? Gör så här för en smidig start! Colourbox

När det råder brist på arbetskraft ökar rörligheten på arbetsmarknaden. I vissa branscher närmast slåss arbetsgivarna om kompetent arbetskraft. Då blir det också vanligare att anställda som tidigare försvunnit till ett annat företag rekryteras på nytt.

Men är det bara att ta vid där man lämnade tidigare? Sannolikt inte. Det gamla företaget är inte samma företag som du en gång lämnade och du själv är inte samma person som en gång lsade upp dig. 

Harvard Business Review har listat ett antal saker som du bör ha i åtanke om du hamnar i detta läge:

  • Visa att du har förändrats. Förhoppningsvis kommer du tillbaks i en högre position än tidigare. Då är det bra att lyfta fram att du fått utvecklingsmöjligheter och nya erfarenheter i möten med både nya och gamla kollegor. Kollegornas förväntningar på dig och dina förmågor bygger på hur du var tidigare. Nu måste du visa att du har utvecklats och mognat. Var gärna en aning mer formell och reserverad, i alla fall till en början. 
     
  • Lär om. Dina egna förväntningar på jobbet bygger också på gamla erfarenheter. Tänk på att mycket antagligen har förändrats – anställda har kommit och gått, nya chefer har kommit till - och se till att lära dig hur det fungerar i dag. Diskutera hur organisationen har förändrats med chefer och kollegor. På så vis lär du dig samtidigt som det ger dig möjlighet att demonstrera din kapacitet och kunskaper.
     
  • Var positiv. Var förberedd på att folk du träffar kommer att fråga varför du en gång slutade på företaget. Ge dem ett ärligt svar – men var inte negativ. Du tjänar ingenting på att berätta att du vantrivdes på jobbet.
     
  • Kom med nya perspektiv. Det förväntar sig dina nygamla kollegor. Men se till att dela dina nyfunna kunskaper på ett skickligt sätt utan att kritisera eller vara nedlåtande när det gäller hur verksamheten bedrivs.
     
  • Bygg upp nya nätverk. Se till att inte falla in i gamla vanor och bara umgås med kollegor som du känner sedan tidigare. Tänk i stället: Om jag vore helt ny här, hur skulle jag göra då?
Jobbrelationer

7 sätt att bli en bättre talare

Rösten är vårt viktigaste uttrycksmedel för att skapa förtroende och motivation. Här är sju tips för att bli en bra talare – och behålla publikens intresse genom hela presentationen.
Publicerad 15 februari 2024, kl 06:04
Tecknad illustration av en kvinna i en talarstol som pratar inför publik.
Att tala inför folk kan kännas svårt. Här är 7 tips hur du använder din röst för att skapa förtroende och motivation. Illustration: Colourbox.

1.  HITTA RÄTT TEMPO

Karismatiska talare pratar ofta i ett lite snabbare tempo än normalt, vilket får dem att låta passionerade och självsäkra. Att hitta balansen kan dock vara svårt. Talar du för snabbt kan du låta nervös eller stressad, talar du för långsamt kan du låta uttråkad eller nonchalant.

 

2.  VÅGA VILA I PAUSEN

 Undvik utfyllnadsord som ”ööh” och ”liksom”. De stjäl fokus och du riskerar att åhörarna tappar intresset. Att i stället våga landa i pauser inger en känsla av självförtroende och ger lyssnarna möjlighet att processa det du sagt.

 

3. SPELA IN DIG SJÄLV

För att kunna jobba med din röst måste du lära känna den. Spela in dig själv och lyssna på hur du låter. Ge dig själv feedback, både positiv och negativ. Tänk på hur du använder melodi och tempo. Låter du uttråkad, nervös eller självsäker?

 

4. VÄRM UPP RÖSTEN

Värm upp rösten varje morgon för att få en god rösthälsa och bättre talteknik. En enkel övning är att använda ljudande konsonanter. Ta ett djupt andetag genom näsan och ljuda ut ett ”V” på ton tills luften tar helt slut. Det spelar ingen roll vilken ton du väljer, men du kommer att låta ungefär som en dammsugare. Repetera övningen tre gånger.

 

5. ANVÄND RÖSTENS VERKTYGSLÅDA

Tempo, talmelodi, paus, volym, tonalitet och betoning. Det är några av de verktyg du kan jobba med för att låta mer indragande och skapa dynamik när du pratar.

 

6. ANVÄND HÄNDERNA

Människor som pratar med händerna upplevs som mer trovärdiga. Gestikulera för att poängtera de ord som är viktigast. Tänk på att rörelserna ska kännas naturliga, inte överdrivna – spara dina ”jazzhands” till aw:n.

 

7. TALA PASSIONERAT

Det handlar inte bara om vad du säger – utan om hur. Håll en hög energinivå – tala med passion och ha ett öppet, självsäkert kroppsspråk. Då kan du få vem som helst att bli intresserad av vad du har att säga. Att låta det minsta ointresserad eller osäker smittar av sig på stämningen.

 

FÄLLOR ATT SE UPP MED!

Undvik att dricka kaffe, te och annat vätskedrivande precis innan presentationen, det torkar dessutom ut stämbanden. Känner du dig trött i rösten eller är hes ska du absolut inte viska – det skadar rösten mer. Känner du dig ofta trött i rösten bör du kontakta en sång[1]pedagog som kan hjälpa dig att hitta rätt talteknik.

Text: Vera Viksten

KÄLLA: Cecilia Brändström, röstcoach