Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Så stor är chansen att du ersätts av en robot

Jobbar du inom telemarketing? Då ligger du pyrt till. Forskare har nämligen räknat ut att bland drygt 700 yrken är telefonförsäljning det jobb som mest sannolikt kommer att utföras av en robot inom en snar framtid. Men andra yrken är också i fara.
Johanna Rovira Publicerad 7 mars 2014, kl 12:42
Kollega
Skulle en robot kunna göra ditt jobb? Kollega

Känner du dig som en själlös robot när du släpar dig till jobbet om mornarna kan det vara ett tecken på att ditt jobb faktiskt inom bara några decennier kan komma att datoriseras.  Forskare i Lund och Oxford har listat 702 yrken utifrån risken att utövarna kommer att ersättas av en robot framöver.

- Det innebär inte att jobben som står längst ner på rankinglistan kommer att försvinna – vi har ingen kristallkula utan vi säger bara att det är teknologiskt möjligt om 10-20 år att automatisera vissa yrken, säger Carl Benedict Frey, forskare vid Lunds universitet, som tillsammans med kollegan Michael A. Osborne, Robotic Research Group, står bakom undersökningen.

Fast egentligen är det en dator som luskat ut vilka jobb som kan komma att datoriseras. Undersökningen baseras på statistik på arbetsuppgifter från en yrkesdatabas och forskarna har sedan matat in algoritmer i en dator som hittat vissa mönster bland de 702 yrkeskategorierna.

- Det är det som är det ironiska. Datorer är fruktansvärt duktiga på att lösa problem när det finns tillräckligt bra data, men vi påvisar att vi också behövs för att säga till datorerna vad som ska göras, säger Carl Benedict Frey.

Jobbar du som arbetsterapeut är risken för att du ska ersättas av en robot i det närmaste obefintlig.  Sannolikheten är enligt rankinglistan bara 0,028 procent.  Men jobbar du inom telemarketing kan det vara läge att se dig om efter ett annat yrke eftersom sannolikheten att jobbet automatiseras skattas till 99 procent.

- Det finns redan i dag mer eller mindre automatiserade callcenter, säger Carl Benedict Frey.

Ordermottagare är inte heller något framtidsyrke.  Det är 98 procents risk att det automatiseras inom de närmaste 20 åren. Det generalla kontortjänstemannajobbet ligger också i farozonen – risken för att det robotiseras är 96 procent. Som hotellreceptionist kan du känna dig aningen tryggare – 94 procent. Är du guide, instrumentreparatör eller skriver spel- och sportböcker är risken 91 procent.

Bättre då att satsa på att bli flygvärdinna (35 procent) begravningsentreprenör (20 procent), PR-specialist (18 procent) eller att jobba med personal (0,055 procent).

Här är undersökningen.

 

 

 

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."