Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Så styr du din ängsliga chef

Alla föddes inte till att leda. Chefer tillsätts också ofta utan att ges förutsättningar att utveckla sitt ledarskap. Osäkra chefer försöker inte sällan kompensera sin ängslighet med överdrivet kontrollbehov och en detaljstyrning som tar fokus från mål och visioner. En sådan chef kan behöva din hjälp. Gör så här!
Gabriella Westberg Publicerad 25 juni 2015, kl 14:02
Colourbox
Ängsliga chefer kan behöva lite hjälp på traven. Här är tipsen på hur du får din chef dit du vill. Colourbox
  1. Kom ihåg att det inte är personen utan positionen som är grejen. När din chef beter sig irrationellt eller rent ut sagt dumt, säg för guds skull inte att chefen är dum! Påminn chefen, vänligt men bestämt, om att det ställs vissa förväntningar på den som sitter på den position som hen har.
     
  2. Fundera på varför du vill styra din chef. Vill du ha positionen, lönen, makten? Eller blir du irriterad över att gruppen inte uppnår resultat? Om det senare, se människan! Känn empati.

     
  3. En chefstitel är inte samma sak som ett ledarskap. Det vet också chefen, innerst inne. Ledare är den som lyssnar och förstår sina medarbetare och skapar en vilja till samarbete för att uppnå resultat. En osäker chef har fullt upp med att försvara sin position, inför sig själv. Förstå det! Respektera chefens ängslan och se till att hen får behålla ansiktet inför kollegorna!

     
  4. Lyssna inte bara på dina andra medarbetare, lyssna också på chefen! Ta reda på vilket sätt hen föredrar att kommunicera – via mejl, punktlista i ett sms eller ett samtal över en lunch? Säg det du vill säga på chefens villkor, så ökar chansen att det går fram.

     
  5. Tala som en ledare när du talar till din osäkra chef. Säg inte ”jag känner som att kanske…” eller ”jag vet inte, men…”. Säg istället ”Jag ser att...”  Istället för att säga ”Jag kan göra det.”, säg ”Jag gör det!”, ”jag fixar det!” Det ger intryck av handlingskraft och duglighet, vilket kan lugna en osäker chef med överdrivet kontrollbehov, och ge dig spelrum.

     
  6. Lämna så mycket som möjligt av tyckandet till chefen. Lägg fram dina synpunkter som fakta för chefen att tycka till om. En ängslig chef behöver en klippa, inte ännu mer känslor att hantera.

     
  7. Lär dig förstå vilka formella och informella kriterier din chef använder för att bedöma om något är värt att satsa på eller inte. Tid, resurser och kostnader är väl de mest uppenbara, men kanske styrs din chef egentligen mer av andra, mer informella kriterier? Att framstå som djärv och nytänkande inför högre chefer? Att minimera risker? Eller mer känslosamt, att något talar till hjärtat? Om du presenterar en idé med rätt kriterier ökar chansen att du får ta mer självständiga beslut framöver.

     
  8. Ha alltid en backup-plan för varje idé du lägger fram. Även chefer har dåliga dagar och oavsett hur genial din idé är och hur snyggt du lägger fram den, kan den bli dissad. Bryt inte ihop för det, gå på plan B. Ta fram den igen fast något omarbetad vid ett senare tillfälle, och presentera den då som att du tagit till dig av den ju faktiskt helt befogade kritiken.

     
  9. Ge alternativ. Ingen, särskilt inte den som redan känner sig pressad och stressad över att behöva ta svåra beslut, gillar att bli ställd mot väggen. Låt chefen känna sig beslutsam och i kontroll genom att i lugn och ro få välja ett av flera alternativ, om än snarlika.

     
  10. Om din ängsliga chef har svårt att ta sig tid för att ge dig feedback, lägg fram dina egna utmaningar och mål och håll chefen uppdaterad om när du lever upp till dem: ”Jag känner mig nöjd med min insats i det här projektet, eftersom jag fick testa min förmåga att (…) och det gick bra.” Chefen kan inget annat än applådera.

 

Med inspiration från Forbes och ledarskapscoachen Jeff Boss.

Ledarskap

7 vägar till hjärnsmart ledarskap

Strukturerade arbetsdagar, pauser och ett psykologiskt tryggt arbetsklimat. Här är sju sätt att skapa en effektiv arbetsplats där medarbetarnas hjärnor trivs.
Publicerad 3 maj 2024, kl 06:04
Hjärnsmart. En kvinna håller upp en skylt med en tecknad hjärna på. Glad.
Med en hjärnsmart arbetsmiljö skapas förutsättningar för större kreativitet och mer välmående medarbetare. Foto: Colourbox.

Värna psykologisk trygghet i gruppen

Vi jobbar som bäst när vi känner oss trygga och sedda, i ett accepterande arbetsklimat. Ett sätt att uppnå det är att mjuka upp hur ni kommunicerar och ställer frågor. Som chef kan du börja veckomötet med en runda där alla får berätta om sina uppgifter i stället för att fråga om det är någon som behöver hjälp. Det visar att du förutsätter att alla ibland behöver ett bollplank.
 

Minska bruset

Ljudbrus och visuellt brus stör vår koncentration. Det kan vara kollegor som pratar om helgen eller någon som rör sig vid skrivbordet mittemot. Skapa arbetszoner anpassade för olika arbetsklimat, där medarbetarna kan välja mellan att jobba ostört eller i miljöer där man kan prata i grupp. Investera i särskilda bås för telefonsamtal och i headset av god kvalitet om avskildhet inte är möjlig på kontoret.
 

Utnyttja solljuset

Hjärnan är oftast som mest fokuserad på morgonen och förmiddagen. Börja dagen med uppgifterna som kräver mest fokus. Spara rutinmöten och mejlkorgen till eftermiddagen. Solljus gör oss produktiva så sitt gärna nära ett fönster och jobba. Uppmuntra medarbetarna att gå ut en sväng under lunchen.
 

Dela upp dagen efter uppgifter

Småjobbar du konstant utan att bli riktigt färdig? Hjälp hjärnan genom att gruppera uppgifter som kräver liknande fokus i olika sjok. Dela upp dagen i två timmar med mejlande och mötesbokning, två timmar fokuserat idéarbete och två timmar administrativt jobb. Eller använd pomodorometoden med fokuserat arbete i 25 minuter följt av 5 minuters paus. Till större projekt: avsätt hela dagar till en sak, ge dig och medarbetarna tid att kläcka de bästa idéerna och hinna tänka färdigt.
 

Skapa stunder utan pling

Mobilen och mejlaviseringar är stora fokustjuvar. Våra hjärnor älskar notiser, de ger oss dopaminkickar som gör det svårt att avstå frestelsen att kolla vad som plingade. Sätt gemensamma och tydliga riktlinjer för när och hur ni ska använda mobiler eller mejl på jobbet. Testa att ha några bestämda timmar där ni kollektivt loggar ut från mejlen och lägger undan telefonen för att lägga allt fokus på de mest koncentrationskrävande uppgifterna. Som chef är det viktigt att vara drivande och stöttande i detta – det kan vara svårt som medarbetare att själv bestämma om och när man ska låta mejlen vara.
 

Var ett föredöme

Det är viktigt att visa att även du som chef kan stressa ned och ta paus. Skapa en trygg social miljö genom att prata med dina kollegor och visa att du är intresserad av att lära känna dem. Boka in föreläsare som visar hur man stressar ned med hjälp av andning eller meditation.
 

Ta hjärnpauser med bra kvalitet

Hjärnan mår inte bra av att vara påslagen åtta timmar i sträck. Det gör oss mindre kreativa och fokuserade och ger sämre sorterings- och prioriteringsförmåga. Då och då behövs en hjärnpaus – utan stimuli för hjärnan. Det kan räcka med att bara sitta och glo i tomma intet en stund för att hjärnan ska få vila, eller att ta med kaffekoppen till ett fönster och titta ut. Flera regelbundna hjärnpauser kan läggas in under dagen. Det kan låta ineffektivt, men det är precis tvärtom!

Källa: Gabriella Ringvall, förändringsledare, arbetsplatsstrateg och föreläsare.

Text: Vera Viksten.