Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

SAS-personal får ny arbetsgivare

SAS säljer ut sin marktjänst för att minska sina fasta kostnader. Planen är att outsourca tjänsten till Aviator, som i så fall blir ny arbetsgivare för 650 medarbetare i Sverige. Men Unionenklubben på SAS är rädd att de anställdas tuffa arbetsvillkor blir ännu tuffare hos Aviator.
Linnea Andersson Publicerad 18 september 2015, kl 13:15
JOHAN NILSSON / TT
Personalen på Arlanda och i Göteborg och Malmö får ny arbetsgivare när SAS säljer ut sin marktjänst. JOHAN NILSSON / TT

I förra veckan presenterade SAS Ground Handling (SGH) tillsammans med Aviator en avsiktsförklaring som innebär att Aviator ska ta över SAS marktjänst. Det gäller stationerna Arlanda, Göteborg, Malmö, Köpenhamn och Oslo. På övriga stationer i Skandinavien är diskussionerna mellan flygbolaget och externa bolag redan igång, eller så är övertagandet redan ett faktum.  

I Sverige är det sammanlagt 650 medarbetare som får en ny arbetsgivare.

- Trots invändningar från medarbetare och fack har SAS sedan lång tid tillbaka beslutat att outsourca. Personalen är luttrad i den här frågan, jag vet inte hur länge vi har talat om outsourcing, säger Sven Cahier, ordförande i Unionens tjänstemannaförening på SAS.

Facket menar att det finns uppenbara fördelar med att företaget har kvar marktjänsten, som enligt dem är en del av kärnverksamheten. Som Kollega skrivit tidigare har SAS haft höga sjuktal de senaste åren. Situationen var enligt facket så illa att man anmälde sin arbetsgivare till Arbetsmiljöverket 2013. Efter anmälan blev en av påföljderna att SAS genomförde en enkät bland personalen.

- Resultaten var katastrofala. Vi har dels problem med sjukdom, dels med att orka jobba på grund av skiftgången.

På samtliga av SAS arbetsplatser finns lokala avtal som löser schemaläggningen av skiftarbetet. Sven Cahier önskar dock att Unionen hade jobbat mer för att få in bättre arbetstidsvillkor i det centrala avtalet då han ser en risk att Aviator, i sin iver att rationalisera och göra större vinster, förhandlar bort de lokala avtalen och drar ner på personal.

- Vi ser helt klart en oro att dagens arbetsvillkor, som inte är tillräckligt bra, försämras ytterligare.

Trots kritiken uttrycker Unionenklubben ändå en förhoppning om att Aviator snarare ska lära sig av SAS än tvärtom.

- Aviator har inte alltför bra rykte från Norge och det är SAS medvetet om. Men om de tar över Ground Handling i Sverige, Norge och Danmark så blir det definitivt en större del än de sköter i dag. Förhoppningsvis kommer kvaliteten som finns inom SAS att tas in i Aviator eftersom vi är mer kunniga, i stället för att de för över sitt kunnande till oss.

Generellt sett är kundverksamhet, det vill säga flygbolagsverksamhet och marktjänsten, inte särskilt lönsamt, enligt Sven Cahier. Bolag som Airbus och Boeing tjänar däremot pengar på flygplanstillverkning.

Aviator:

Aviator bildades 2010 och sköter i dag marktjänst på 23 olika flygplatser runt om i Skandinavien och Storbritannien. Bolaget har cirka 3 400 anställda och ägs till största del av riskkapitalbolaget Accent Equity.

Aviator.eu

Arbetsmiljö

Apotek Hjärtat får kritik efter facklig anmälan

Apotek Hjärtat på Arvika sjukhus får kritik av Arbetsmiljöverket efter en anmälan från skyddsombud om ohållbar stress. Men det är ovanligt. Arbetsmiljöinspektören Anders Ringqvist berättar vad som krävs för att de ska agera.
Elisabeth Brising Publicerad 22 april 2024, kl 06:04
Skylt från Arbetsmiljöverket och skylt från Apotek Hjärtat.
Arbetsmiljöverket riktar kritik mot Apotek Hjärtat på Arvika sjukhus efter en anmälan från skyddsombud om stress. Foto: Naina Helén Jåma/TT/Bertil Ericson/TT.

Kollega har berättat om Unionens medlemmars kritik mot stressen i arbetsmiljön på apotek. Men bara ett fåtal anmälningar, så kallade 6:6a, har skickats in till Arbetsmiljöverket av Unionens skyddsombud senaste åren. 

Varför anmäler ni inte arbetsmiljön oftare om den är bristande?

– Vi vill främst försöka att lösa problemen tillsammans med vår arbetsgivare. Men om vi inte kommer någonstans i våra försök att få till förbättringar kontaktas Arbetsmiljöverket, säger Per Skoglund, Unionens riksklubbordförande på Apoteket AB. 

Stephanie Nielsen, Unionens nya klubbordförande på Kronans apotek, tror att facket historiskt arbetat på ett annat sätt inom apoteksbranschen.

Lena Svensson, riksklubbordförande på Unionen, har själv gjort några anmälningar till Arbetsmiljöverket genom åren. Men hon upplever att det sällan lett till särskilt mycket. 

– Jag upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga, säger hon.  

I höstas anmälde hon, ihop med Sveriges Farmaceuters skyddsombud på Apotek Hjärtat, arbetsmiljön på tre olika apotek i Arvika. 

Medarbetarna upplevde stress, oro, kommunikationsbrister, ändringar i schemat, hög sjukfrånvaro och många medarbetare som sa upp sig enligt anmälan. Anställda kunde inte släppa jobbet när de inte var på plats och hamnade i ett stand-by-läge över att bli uppringda av chefen. 

Fallet ledde till inspektioner, men anmälan lades ner i april på två av apoteken efter beslut av Arbetsmiljöverket. 

Lös problemen - eller riskera vite

På apoteket vid Arvika sjukhus har myndigheten däremot lagt ett förslag om föreläggande om åtgärder. Senast 21 juni ska arbetsgivaren ha redovisat hur man lyckats lösa problemen. Annars riskerar de vite. 

Anders Ringqvist.jpg
Anders Ringqvist. Foto: Privat

Enligt Arbetsmiljöverkets sektionschef Anders Ringqvist måste anställda på apoteket få veta vilka uppgifter de ska utföra, vilka resultat de ska uppnå och hur de ska arbeta.  

– De ska få veta vilka prioriteringar de ska göra när tiden inte räcker till och vem de kan vända sig till för att få stöd och hjälp samt vilka befogenheter de har att bestämma över arbetsuppgifterna, säger han. 

Han beskriver att ärendet handlar om tapp på personal och ledarskap. 

– Den största bristen här är att man inte tänkt till före som arbetsgivare. Man har skyldighet att se och förebygga risker, både hårda och mjuka, som: Vad händer om en chef blir sjukskriven? 

Anders Ringqvist förklarar också varför myndigheten beslutade att lägga ner anmälan mot de två andra apoteken i Arvika: 

– Vi har valt att gå dels till avslag, dels till avvisning. När det blir avslag bedömer vi att det här finns inom vår lag för tillsyn, men vi anser att den brist skyddsombudet tagit upp inte är befogad eller att arbetsgivaren redan har vidtagit åtgärder. 

Arbetsmiljöverkets krav och skyddsombudets ansvar

Anledningen till att myndigheten avvisar anmälan handlar ofta om hur den är skriven. De kan avvisa ett helt ärende eller delar det där arbetsmiljölagen inte kan användas. 

– Till exempel kan vi inte bestämma antalet arbetstagare på en arbetsplats eller vilka dagar apoteken ska hållas stängda, säger Anders Ringqvist. 

Vad säger du till de som upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga?

– Som skyddsombud har man ett stort ansvar att förstå hur en 6:6a-anmälan framställs. Man behöver utbilda sig i hur den ska formuleras. Det är inte lätt.

Han tipsar om att ta hjälp av fackliga råd och företagshälsovården. Skyddsombud ska använda ett nytt formulär på Arbetsmiljöverkets hemsida som är tänkt att underlätta.

Det kan också vara en poäng att även lyfta in chefens arbetsmiljö i anmälan tipsar han: 

– Chefen ska kunna prioritera och leda arbetet. Det är ett väldigt vanligt problem att chefen inte har tillräcklig kompetens eller förutsättningar för att klara av sitt arbete.

Hur ser du på apoteksbranschens arbetsmiljö i stort?

– En tanke är att ökade vinstkrav leder till att man slimmar en organisation. Apotek har blivit en starkt konkurrensutsatt bransch. Att jobba med arbetsmiljöfrågor kostar både i tid och kompetens. Det är dock ett lagkrav som inte kan prioriteras bort.

Apotek Hjärtats HR-chef Per Bergman vill inte kommentera ärendet på Arvika sjukhus eftersom det är pågående.

Så skriver du anmälan som arbetsmiljöombud

Här anmäler man åtgärder för brister i arbetsmiljön som skyddsombud/arbetsmiljöombud, som det kallas i Unionen. 

Fler tips från Unionen: 
Begäran om arbetsmiljöåtgärder (6:6a)