Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Sätt stopp för energitjuven!

Känns det som kollegan suger musten ur dig? Risken är att du råkat ut för en energitjuv, som njuter av att göra dig orkeslös.
Anita Täpp Publicerad 27 september 2010, kl 13:20

Det är möte på jobbet. Du har lagt fram en idé som hela arbetsgruppen verkar gilla. Tills en kollega, som hittills suttit tyst, protesterar högljutt. Han lägger snabbt fram ett annat förslag och argumenterar intensivt och bestämt för det. När en arbetskamrat ifrågasätter det nya förslaget möts hon av aggressivitet, när en annan ställer en kritisk fråga blir denne helt ignorerad.

Den nyss avslappnade stämningen är som bortblåst och ingen vågar längre opponera sig mot din kollegas förslag. Att det egentligen är ditt, som du förkastade sedan han idiotförklarat idén i kaffehörnan för några dagar sedan, tycks han helt ha glömt bort. Och du säger ingenting, för att inte verka småsint eller grälsjuk. Men känner dig djupt kränkt och sårad efteråt.

Känns mönstret igen? Då är risken stor att du råkat ut för en energitjuv, menar psykoterapeuten Ingalill Roos som skrivit en bok på temat. Hon hävdar att dessa energitjuvar, som får en energikick av att förminska andra, finns på de flesta arbetsplatser.

– När jag skrev boken för några år sedan kunde jag aldrig drömma om att jag skulle bli kontaktad av så många med det här problemet, säger hon.

Men vad är då en energitjuv?

Ingalill Roos förklarar att det normala är att vi både tar och ger energi i en relation. Där finns en ömsesidighet där vi båda lyssnar och visar respekt för varandra, så att båda blir glada och nöjda.

Om man har med en energitjuv att göra saknas det samspelet. I stället för att bli behandlad med respekt blir man ständigt kritiserad, nonchalerad och dominerad, vilket leder till att man kan bli trött, förvirrad och ledsen och tappar sin arbetsglädje på sikt.

I grunden handlar energitjuvens agerande om ett maktbeteende, där hon eller han vill förminska någon annan för att komma i överläge.

Ett sätt kan vara att ständigt ge dig små nålstick, som att hela tiden undra om du verkligen tycker du passar i den frisyr du har. Ett annat är att bli aggressiv och aldrig ge sig så fort ni diskuterar något.

En energitjuv njuter också av att obstruera och säga nej, vill göra allt på sina villkor och nonchalerar det du säger.

Han eller hon vill alltid ha sista ordet, intar försvarsställning och ser inte sin skuld i en konflikt.

Energitjuven kan också vara uppfylld av avundsjuka och missunnsamhet och ger då aldrig beröm. Att stjäla idéer och presentera dem som sina är inget som ger samvetskval.

– En energitjuv kan också styra genom att ständigt sura om han eller hon inte får som den vill. Och en sur kollega kan vara så skuldbeläggande för många att de då ger sig, säger Ingalill Roos.

Varför blir en del energitjuvar?
– I grunden handlar det om att det hänt något i ens uppväxt som man inte bearbetat.  Man kan ha en mängd obearbetad ilska inom sig som man inte orkat ta itu med. Och någonstans på vägen har man kommit på att man överför den frustration man känner på någon annan, genom att förminska den, så känner man själv en lättnad och får en energikick.

– Medan de som energitjuven tar kraft från blir trötta, handlingsförlamade och dränerade på energi. Och i värsta fall utbrända, säger Ingalill Roos.

Vad kan chefen göra om man har en energitjuv på arbetsplatsen?
– I och med att den här problematiken brukar ligga lite under ytan och energitjuven också ofta kan vara en trevlig och karismatisk person kan det vara svårt för chefen att hantera sånt här. Då är det bättre att ta hjälp av en expert utifrån.

Om det i stället är chefen som är energitjuven är det bättre att byta arbetsplats i stället för att vara kvar och kämpa, menar Ingalill Roos.

– Hon eller han kommer ändå aldrig att se sina egna fel och förstå vad du pratar om.

Går det inte att förändra en energitjuv?
– Normalt kan man ju inte göra en annan människa illa utan att reagera, men energitjuven kan inte sätta sig in i hur andra människor känner och leva sig in i deras situation. De är stora egocentriker som alltid lägger över skulden på andra.

Energitjuv

Tecken på att du har en energitjuv på jobbet:

  • Du blir ofta trött, nedstämd och förlorar arbetsglädjen när du möter kollegan.
  • Du blir inte lyssnad på eller får några följdfrågor, han eller hon talar hela tiden förbi dig.
  • Du gör aldrig rätt i personens ögon.
  • Dina förslag går aldrig igenom.
  • Du blir ofta kritiserad av kollegan och känner dig orättvist behandlad men når, trots upprepade försök, inte fram när du försöker diskutera saken.
  • Kollegan tycks njuta av att vara motvalls så ofta som möjligt.
  • Hon eller han tycks också njuta av att hävda sig i alla lägen och vara den som bestämmer.

Så kan energitjuven få dig att må:

  • Du blir förvirrad och tror du har gjort fel var på din självbild förändras successivt.
  • Du känner dig nedstämd och ledsen.
  • Du blir utmattad.

  

Jobbrelationer

7 sätt att bli en bättre talare

Rösten är vårt viktigaste uttrycksmedel för att skapa förtroende och motivation. Här är sju tips för att bli en bra talare – och behålla publikens intresse genom hela presentationen.
Publicerad 15 februari 2024, kl 06:04
Tecknad illustration av en kvinna i en talarstol som pratar inför publik.
Att tala inför folk kan kännas svårt. Här är 7 tips hur du använder din röst för att skapa förtroende och motivation. Illustration: Colourbox.

1.  HITTA RÄTT TEMPO

Karismatiska talare pratar ofta i ett lite snabbare tempo än normalt, vilket får dem att låta passionerade och självsäkra. Att hitta balansen kan dock vara svårt. Talar du för snabbt kan du låta nervös eller stressad, talar du för långsamt kan du låta uttråkad eller nonchalant.

 

2.  VÅGA VILA I PAUSEN

 Undvik utfyllnadsord som ”ööh” och ”liksom”. De stjäl fokus och du riskerar att åhörarna tappar intresset. Att i stället våga landa i pauser inger en känsla av självförtroende och ger lyssnarna möjlighet att processa det du sagt.

 

3. SPELA IN DIG SJÄLV

För att kunna jobba med din röst måste du lära känna den. Spela in dig själv och lyssna på hur du låter. Ge dig själv feedback, både positiv och negativ. Tänk på hur du använder melodi och tempo. Låter du uttråkad, nervös eller självsäker?

 

4. VÄRM UPP RÖSTEN

Värm upp rösten varje morgon för att få en god rösthälsa och bättre talteknik. En enkel övning är att använda ljudande konsonanter. Ta ett djupt andetag genom näsan och ljuda ut ett ”V” på ton tills luften tar helt slut. Det spelar ingen roll vilken ton du väljer, men du kommer att låta ungefär som en dammsugare. Repetera övningen tre gånger.

 

5. ANVÄND RÖSTENS VERKTYGSLÅDA

Tempo, talmelodi, paus, volym, tonalitet och betoning. Det är några av de verktyg du kan jobba med för att låta mer indragande och skapa dynamik när du pratar.

 

6. ANVÄND HÄNDERNA

Människor som pratar med händerna upplevs som mer trovärdiga. Gestikulera för att poängtera de ord som är viktigast. Tänk på att rörelserna ska kännas naturliga, inte överdrivna – spara dina ”jazzhands” till aw:n.

 

7. TALA PASSIONERAT

Det handlar inte bara om vad du säger – utan om hur. Håll en hög energinivå – tala med passion och ha ett öppet, självsäkert kroppsspråk. Då kan du få vem som helst att bli intresserad av vad du har att säga. Att låta det minsta ointresserad eller osäker smittar av sig på stämningen.

 

FÄLLOR ATT SE UPP MED!

Undvik att dricka kaffe, te och annat vätskedrivande precis innan presentationen, det torkar dessutom ut stämbanden. Känner du dig trött i rösten eller är hes ska du absolut inte viska – det skadar rösten mer. Känner du dig ofta trött i rösten bör du kontakta en sång[1]pedagog som kan hjälpa dig att hitta rätt talteknik.

Text: Vera Viksten

KÄLLA: Cecilia Brändström, röstcoach