Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Sök jobb på 140 tecken

Hur skulle du beskriva dig själv med några få ord? Sköter du korten rätt kan det innebära vägen till nytt jobb. Företag rekryterar allt oftare via twitter.
Lina Björk, Lina Jonsson Publicerad

Egentligen är det inte din person i sig som ska marknadsföras, utan dina åsikter, värderingar och synpunkter. Allt som kan göra att du knyter kontakt med rätt personer och visar att du skulle vara en tillgång på just deras företag.

– Om du hittar ditt drömföretag, ta reda på vem som har inflytande över rekryteringen. Vill man ha en anställning så ska man se till att bli god vän med de personer som företaget följer. För det är personer de lyssnar på. Kommentera deras tweets och skapa en relation. Då blir du synlig, men lite i periferin, säger Marcus Zacco, grundare av Twittertips.se.

Undvik att skicka direkta jobbförfrågningar till företaget. De finns inte på twitter enbart för att rekrytera, utan för att själva synas, hitta intressanta diskussioner och knyta kontakter med andra företag.

– Förfrågan ska komma när du byggt upp ett förtroende och företaget vet vem du är. Det gäller att skapa en relation, lite som att få goda rekommendationer innan ansökningsbrevet kommer.

Börja med att profilera dig och din profil. Är du intresserad av säljjobb?  Kommentera intressanta hashtags och skapa egna, där du samlar branschfolk som kan vara dig till nytta. Det är bättre att vara smal än att marknadsföra sig själv som jobbsökare.

– Profilerar man sig som jobbsökare är det lätt att man samlas kring diskussioner kring att söka jobb med andra jobbsökare. Visst kan det vara bra för tips och råd, men jag skulle hellre använda min profil för att marknadsföra mig själv som en intressant person inom det område jag söker jobb inom. Det är det arbetsgivare är intresserad av. Att man kan bidra med något, säger Marcus Zacco.

Att rekrytera och söka jobb via twitter har många fördelar. Som jobbsökare har du möjlighet att synas över i stort sett hela världen. Arbetsgivare har inte garden uppe på samma sätt som om du skulle skicka ditt cv efter en jobbannons. Som rekryterare slipper du bli överöst av långa ansökningsbrev. Du lär känna personer genom deras åsikter och värderingar.

Men även om det är bra att börja konversationen med arbetsgivaren på twitter kan det vara en god idé att fortsätta den via andra sociala medier.

– Jag skulle försöka knyta upp arbetsgivaren till LinkedIn så att chefen ser att man är tillgänglig för jobb. Där kan du lägga ut ditt cv och tidigare jobberfarenheter, vilket är svårt att förmedla via twitter, säger Marcus Zacco.

Fakta

Knyt kontakt med rätt personer

Kommentera flitigt

Bygg upp ett förtroende innan du skickar en jobbförfrågan

Våga profilera dig smalt utifrån dina intressen

Kombinera med ett cv på LinkedIn

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

Så AI-säkrar du ditt cv

Undvik bilder, skriv detaljerat och lägg in nyckelord från jobbannonsen – här är sex tips på hur du får ditt cv att synas i arbetsgivarnas nya AI-program.
Noa Söderberg Publicerad 28 augusti 2025, kl 09:00
En man sitter framför sin dator. I bakgrunden syns långa rader av genomskinlig text.
Arbetsgivare använder numera AI för att läsa och sortera din cv. Ett dokument som inte är anpassat efter det riskerar att få mindre synlighet. Här är tipsen på hur du skriver cv så att ATS-systemen ser alla dina erfarenheter. Foto: Colourbox

1. Undvik bilder och grafiska element

ATS-program har tekniska begränsningar som kan ge dem problem att läsa av sådant innehåll. Dessutom kan grafiska element, till exempel ritade kompetensskalor, vara svårtolkade, även för människor. Om du vill ha ett snyggt cv att ta med till intervjuer – gör det som ett separat dokument.

2. Skriv enkelt

Använd löpande text med tydliga rubriker och punktlistor (till exempel ”Kompetenser” och ”Utbildning”). Korta meningar. Inga spalter, noter eller specialtecken. Skriv i en ordbehandlare och exportera i PDF eller Word-format.

3.  Konkretisera och kvantifiera

Om du har haft personalansvar, berätta hur många som jobbade på avdelningen. Om du har lång erfarenhet i en viss bransch, skriv antalet år. ATS-verktygen premierar mätbarhet.

4. Använd rätt titlar

Stora företag kan ha titlar som skiljer sig från övriga i branschen men syftar på ungefär samma sak, till exempel ”major account manager” i stället för ”key account manager”. Använd alltid begrepp som är vanligast förekommande.

5. Använd nyckelord

Läs jobbannonsen noga och skriv om de personliga färdigheter som efterfrågas. Helst med samma ord. Det kan till exempel vara ”självledarskap” eller ”kreativ”. Kopiera dock inte hela meningar eller resonemang från annonsen.

6. Ansök direkt hos arbetsgivare 

Jobbförmedlare som Indeed och Monster blir lätt översvämmade av ansökningar, vilket kan göra det svårare för dig att synas.

Källor: TRR, The algorithm (Hilke Schellmann), Teamtailor, Columbia university