Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Städa dig frisk på jobbet

Att stå vid sitt skrivbord hela dagarna är inte mycket bättre än att sitta still. Det är variation som gäller för att motverka kontorslivets belastningsbesvär. Enligt professor Svend Erik Mathiassen kunde en lösning vara att spara in på den externa städtjänsten och låta de anställda städa sina kontor själva.
Gabriella Westberg Publicerad
Colourbox
Stökigt på jobbet? Slå två flugor i en smäll och städa själv. Förutom att det blir rent och snyggt får du en anledning att röra på dig. Colourbox

Tjänstemännens arbetsuppgifter är sällan fysiskt tunga. Ändå drabbas kontorsfolk av arbetsskador, ofta i form av segdragna belastningsskador som följer av monotona rörelser och ställningar. Att sitta är det nya röka och vår tids största hot mot folkhälsan, har det sagts på sistone.

Men om du nu har ett jobb som innebär att du arbetar framför din datorskärm dagarna i ända, hur ska du då göra?

Det kan räcka med 20 sekunders intensiv träning om dagen för att uppnå de viktigaste hälsoeffekterna, visade den brittiska forskaren Jamie Timmons och hans forskarlag vid Loughborough University för ett par år sedan. Flera andra studier pekar på att kroppen behöver minst 30 minuters aktiv rörelse om dagen. 

Så räcker det att cykla till och från jobbet och sedan sitta still framför sin skärm i åtta timmar? Nej, de negativa hälsoeffekterna av att sitta still en längre period per dag är större än nyttan med nog så intensiv träning både före och efter stillasittandet, enligt forskning från Louisiana State University.

Om man står framför datorn då? Nej, det räcker inte heller, menar idrottsforskaren Mellvyn Hillsdon vid University of Exeter och UCL, som har följt mer än 5 000 yrkesarbetande människor i över 16 år.

”Våra studier ifrågasätter hela det tänket om att stillasittandet är farligt för hälsan och visar att problemet är frånvaron av rörelse. Vilken stillastående ställning som helst med låg energiåtgång är skadligt för hälsan, vare sig man sitter eller står”, säger Mellvyn Hillsdon i en kommentar till sin rapport.

Det gäller alltså att släppa blicken från skärmen med jämna mellanrum. Kanske gå bort till fikarummet eller till kollegan som sitter längre bort, och småprata lite. 

Eller varför inte spara in på den externa städtjänsten och låta medarbetare städa sina kontorsutrymmen själva? Det radikala förslaget kommer från Svend Erik Mathissen, professor vid högskolan i Gävle, som på uppdrag av Arbetsmiljöverket gjort en studie av fysisk variation i arbetet.

– I dag ändras arbetslivet på ett sätt som ser ut att missgynna variation. Outsourcing och utbredd användning av inhyrd arbetskraft är exempel på trender som minskar utrymmet för fysisk variation. Dessutom blir många yrken mer specialiserade, standardiserade och datoriserade, vilket inte heller gynnar den fysiska variationen i arbetslivet, säger han till Arbetsliv.

Han föreslår också jobbrotation för att minska de negativa effekterna av stillasittande, eller stillastående för den delen. Att anställda med helt olika uppgifter byter av varandra med jämna mellanrum.

– Halva veckan jobbar man i vården, andra halvan framför en dator på ett callcenter.

Svend Erik Mathiessen har tillsammans med forskaren Charlotte Lewis gjort en kunskapsöversikt av den forskning som finns om fysisk variation i arbetet.

– Vår rapport pekar på hur lite vi vet om effektiviteten av initiativ som rekommenderas vitt och brett i arbetslivet, och det är en allvarlig brist.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Skitig toa smutsar ner kontoret

Två av tre kontorsanställda tycker att toaletten på jobbet inte håller måttet, visar en ny branschundersökning. Nästan en fjärdedel av de tillfrågade uppger att de har avstått från att använda toaletten trots att de behövde.
Torbjörn Tenfält Publicerad 17 december 2025, kl 06:00
Ostädad jobbtoalett med papper på golvet och dålig lukt – exempel på dålig arbetsmiljö.
Överfyllda papperskorgar och dålig städning gör att många undviker toaletten på jobbet, visar en ny undersökning från Essity. Foto: Colourbox.

Smuts, dålig lukt och pappershanddukar som växer på hög i en överfylld papperskorg.

Hygienen på jobbtoaletten handlar inte bara om renlighet. Den påverkar också hur människor upplever sin arbetsplats och i förlängningen hur de trivs och hur länge de väljer att stanna kvar. 

För att få en bild av statusen på toaletter på arbetsplatser och i offentliga miljöer har Tork, ett varumärke inom det globala hygien- och hälsoföretaget Essity, ställt frågor till cirka tusen personer i Sverige. Drygt 600 av de tillfrågade arbetade på kontor.

Två av tre missnöjda med jobbtoaletten

*Två av tre (66 procent) kontorsanställda anser att arbetsplatsens toaletter sällan eller aldrig lever upp till deras förväntningar.

*Nästan en fjärdedel (24 procent) uppger att de har avstått från att använda toaletten trots att de behövde.

*Fyra av tio (40 procent) säger att de spenderat mindre tid på jobbet till följd av dåliga toalettupplevelser.

Det här kräver Arbetsmiljöverket 2025

Arbetsmiljöverket ska nästa år börja följa upp de föreskrifter om utformningen av arbetsplatser (AFS 2023:12), som trädde i kraft den 1 januari 2025. Hur toaletterna utformas och hur tillgängliga de är hör till det föreskrifterna reglerar. Men också i vilket skick de är.

– I arbetsmiljölagen och i våra föreskrifter står att det ska vara en god arbetsmiljö på arbetsplatsen, det gäller även i alla toalettutrymmen, säger Ewa Krynicka Storskog, arkitekt och handläggare på Arbetsmiljöverket.

Hur stor toaletten på en arbetsplats ska vara finns det föreskrifter som reglerar – men inte att det måste finnas toapapper och tvål.

Att det finns tvål är en förutsättning för att kunna förebygga smittspridning

– Man får utgå från att det i begreppet en god arbetsmiljö också ingår tvål och toapapper. Men föreskrifterna är inte specificerade på den detaljnivån. Att det finns tvål är ju också en förutsättning för att kunna förebygga smittspridning.

Till en god arbetsmiljö på toaletten räknar Ewa Krynicka Storskog även pappershanddukar, papperskorg, bägare för dricksvatten, klädkrok, spegel och sophink för sanitetsbindor och liknande. 

Dålig hygien påverkar både hälsa och trivsel

Underhållet av toalettutrymmen är väldigt viktigt, understryker Ewa Krynicka Storskog. Hur ofta de behöver städas beror till viss del på verksamhetens art. Här måste varje arbetsgivare göra en riskbedömning och skapa tydliga rutiner för städningen.

– Har någon allergier kan toaletterna behöva städas oftare, men det står inte i föreskrifterna exakt hur ofta.

Att toalettmiljön är ren och välkomnande är viktigt för hur bra människor presterar på jobbet, menar Ewa Krynicka Storskog.

– Oroar man sig inför sina toalettbesök kan det skapa stress och ta fokus från arbetet. Känner man att man inte kan gå så ofta som man behöver kanske man dricker för lite och då finns en risk att man även drabbas medicinskt. 

Kissa så ofta och länge du behöver

Kollega berättade nyligen om en Unionenmedlem som fick avdrag på sin lön för toalettbesök. Arbetsgivaren, en kaféägare i centrala Göteborg, ansåg att medarbetaren tillbringade för lång tid på toaletten.

Unionen har stämt arbetsgivaren, som även bedrev omfattande kameraövervakning av personalen.

– Alla medarbetare har rätt att gå på toaletten på betald arbetstid. Man går när man behöver, några regler om hur många eller långa besöken får vara finns inte, säger Ewa Krynicka Storskog.

En toalett per 15 anställda – och andra regler

En toalett på 15 arbetstagare är ett allmänt riktmärke. Den ska vara avskild från övrig verksamhet och inte ha direkt förbindelse med matutrymme, men ändå ligga i närheten av platsen där arbetet utförs, pausutrymmen, och tvättutrymmen. Toaletten ska ha en låsbar dörr.

En tillgänglig toalett ska rymma en rullstol. Toaletten ska ha en fri golvyta på minst 2,2 x 2,2 meter och en dörröppning som är 0,8 meter. Larm och kontrastmarkeringar bör finnas. 

Om arbetsplatsen består av flera våningar ska det finnas minst en toalett på varje våningsplan. Ingen ska behöva gå till en annan våning eller byggnad för ett toabesök. 

Alla medarbetare har rätt att på betald arbetstid gå på toaletten när de behöver. Det är inte reglerat i antal eller hur långa toalettbesöken kan vara. 

Utformningen av toaletter arbetsplats regleras i Arbetsmiljöverkets föreskrift AFS 2023:12.

Källa: Arbetsmiljöverket