I tidningen Östran berättade i förra veckan en anställd på Sykes om en arbetsplats där personalen hela tiden hetsas.
- Jag känner mig inte som en individ, utan som en produkt som det ska arbetas slut på, sa den anonyme anställde.
En arbetsmiljöenkät som Unionenklubben gjorde tidigare i år bekräftar bilden. Enligt Östran beskrev 58 av 102 svarande problem med huvudvärk, spänningar och andra stressrelaterade åkommor. Endast 9 personer uppgav att de inte hade några fysiska problem av jobbet. Andra kritiserade ledarskapet och bara var femte upplevde att Sykes uppskattade deras arbete.
Men enkäten, som gick ut till de omkring 220 Unionenmedlemmarna i vintras, gjordes i samband med en turbulent period, berättar klubbordförande Birgitta Angeland för kollega.se.
- Dels var det chefer som slutade, det medför alltid oro, dels fanns det ett missnöje med arbetsmiljön, vi hade bland annat dåliga stolar och problem med städningen, och sedan var det vissa mellanchefer som man hade synpunkter på.
Dessutom fanns det missnöje med schemaläggningen. En del av personalen var tidigare anställda på Telenor där de hade vissa möjligheter att få igenom sina önskemål, men när Sykes tog över fanns inte längre den möjligheten, enligt Birgitta Angeland som tror att läget kan vara annorlunda i dag än när enkäten genomfördes.
- Det är inte så många som kommit till oss efter den här enkäten, då är det svårt att veta hur omfattande missnöjet är i dagsläget. Mycket har åtgärdats och blivit bättre. Vi har en bra relation med företagsledningen och de tar problemen på allvar, säger Birgitta Angeland som poängterar att arbetat är stressigt till sin natur.
- Kunderna ringer hela tiden och man ska hantera många komplexa frågor, alltifrån fakturor till tekniska frågor, och dessutom förväntas det att man ska sälja lite också. Sedan är vi väldigt målstyrda. Sykes måste leverera, då är det jätteviktigt att man gör medarbetarna medvetna om varför det måste målstyras på det här viset.
Sykes vill i nuläget inte kommentera frågan om arbetsmiljön.