Hoppa till huvudinnehåll
Varsel

Telia säger upp 110 i Karlstad

Telia Sonera lägger ned sin privatkundtjänst i Karlstad och säger upp 110 personer. Stämningen är tryckt bland de som berörs. Unionenklubben har dock fått till en unik överenskommelse som gör att medarbetarna informeras om nedläggningen redan nu, ett halvår i förväg.
Linnea Andersson Publicerad 25 mars 2015, kl 07:15
Fredrik Persson / TT
Telia Sonera lägger ned privatkundtjänsten i Karlstad. Anledningen är att effektivisera verksamheten och förlägga kundtjänst på färre orter. Fredrik Persson / TT

Två veckor efter att Sony Mobile och Ericsson varslade sammanlagt 3 200 personer kommer ytterligare ett negativt besked för telekombranschen. Telia Sonera lägger ned sin kundtjänst för privatkunder i Karlstad och säger upp 110 personer från den 1 oktober i år. Anledningen är enligt Telia att företaget vill samla den privata kundtjänsten på färre orter än i dag för att effektivisera verksamheten och erbjuda bättre kundservice. Förra hösten meddelade Telia Sonera att man ska minska kostnaderna i Sverige och Finland med två miljarder kronor på drygt två år.

Av de 110 som förlorar sina jobb till hösten är drygt 60 Unionenmedlemmar. Agneta Ahlström, ordförande för Teliakoncernens riksklubb (Unionen-Tele), säger att situationen är unik i och med att arbetsgivaren redan nu informerar om vad som kommer att ske om sex månader. I samband med att Telia har drabbats av övertalighet vid tidigare tillfällen, har facket fört fram kritik och ifrågasatt att Telia inte kunnat förutse övertalighet innan det varit för sent. Ett faktum som facket nu tagit fasta på genom att uppmana Telia att informera medarbetarna så tidigt som möjligt om den planerade nedläggningen.

– Det är ett sorgligt besked oavsett om man får det ett halvår i förväg eller när det händer. Men från facket tycker vi att det är bra att medarbetarna får det redan nu eftersom de kan börja se sig om efter andra tjänster, innan de blir övertaliga, säger Agneta Ahlström.

Facket har dessutom förhandlat fram förteträde för de Karlstadanställda som söker sig till orter där privatkundtjänsten finns kvar. Samt att medarbetarna ska få hjälp av Telias flyttpolicy, som kan ge kostnadsersättning för flytt och dubbelt boende under en viss tid. Enligt Telia är det en stor rörlighet inom kundtjänst och Agneta Ahlström tror därför att det kan finnas chans till nya jobb på andra orter. Telias privata kundtjänst finns, förutom i Karlstad, i Stockholm, Göteborg, Luleå, Sundsvall och Norrköping.

Sedan beskedet nådde medarbetarna i måndags har stämningen varit tryckt. Unionen har haft tre förtroendevalda på plats under både måndagen och tisdagen som sitter i samtal med medlemmarna.

Telia Soneras företagskundtjänst i Karlstad berörs inte av nedläggningen. 

Varsel

Runt 1 500 personer sägs upp på Spotify

Spotify säger upp runt 1 500 anställda. Omkring 240 av dem arbetar i Sverige. Nedskärningen är den andra på mindre än ett år.
David Österberg Publicerad 4 december 2023, kl 12:51
Daniel Ek, vd för Spotify.
Runt 1 500 personer sägs upp från Spotify i nya nedskärningar. Foto: Lars Pehrson / SvD / TT.

Under måndagsmorgonen skickade Daniel Ek, vd för Spotify, ett meddelande till alla anställda. I det framgick att företaget tänker säga upp 17 procent av personalstyrkan. Det innebär totalt runt 1 500 personer. Omkring 240 av de svenska medarbetarna blir av med jobbet, enligt fackförbundet Sveriges Ingenjörer, som fått siffran från Spotify. Klubben på Spotify vill i nuläget inte uttala sig om detaljer.

”Vi är så klart ledsna över att många av våra kollegor påverkas av det här beslutet. Just nu är klubbens fokus att hjälpa de medlemmar som är påverkade av Spotifys nedskärningar och se till att de får det stöd de behöver”, skriver Jonas Sundberg, Unionens klubbordförande, i ett mejl till Kollega.

I brevet till de anställda skriver Daniel Ek att Spotify påverkas av det ekonomiska läget i världen: ”Den ekonomiska tillväxten har avtagit dramatiskt och kapitalet har blivit dyrare.”

Gjorde vinst på 32 miljoner euro

Enligt Spotifys kvartalsrapport för tredje kvartalet går det dock bra för företaget. Antalet premiumanvändare ökade med 16 procent och vinsten för kvartalet blev 32 miljoner euro. Men Daniel Ek anser att organisationen är ineffektiv och att för många anställda arbetar i stöttande roller och ”till och med gör arbete kring arbetet snarare än att bidra till möjligheter med verklig effekt.”

Nedskärningen är den andra i år. I januari meddelade Spotify att sex procent av personalen skulle sägas upp. Runt 100 personer fick lämna Spotify i Sverige. Den gången struntade företaget i att förhandla med och informera Unionen. Den här gången har klubben och Unionen fått information om neddragningarna i förväg, enligt Unionens presstjänst. Enligt brevet från Daniel Ek ska all berörd personal få en kalenderinbjudan till samtal under måndagen. Samtalen ska vara avklarade innan onsdag.

Spotify saknar kollektivavtal

De personer som sägs upp får, enligt företaget, i genomsnitt fem månadslöner i avgångsvederlag och två månaders karriärstöd.

Spotify saknar kollektivavtal. Under våren och början av sommaren försökte Unionen få företaget att teckna ett avtal, men Spotify drog sig ur förhandlingarna. Enligt företaget skulle ett kollektivavtal inte ge de anställda något mervärde.

Kollega söker Spotify och Unionen.