Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Vilken färg är du?

Röd, blå, gul eller grön - vilka egenskaper har du som gör din personlighet till en färg?
Petra Rendik Publicerad

Röd person

Är målfokuserad, handlingskraftig, initiativrik och fattar gärna snabba beslut på egen hand. Rak och direkt i sin kommunikation.

Gillar:
Makt över skeenden , handlingsfrihet och att fatta egna beslut. Testa nya saker och pressa gränser. Vill se resultat.

Ogillar:
Långsamhet. Att ta order och bli styrd. Att inte ha kontroll och att misslyckas med målsättningar.

Andra kan uppfatta en röd person som:
Orädd, modig, snabb och strategisk. Men av andra som inte är röda, alltför snabb, befallande, egoistisk, maktlysten och krävande.

Matcha en röd person:
Utmana, bjud på motstånd. Ifrågasätt. Fokusera på väsentligheter, var kort och koncis. Bli inte för personlig om du vill nå fram med ditt budskap. Var tydlig i dina förväntningar

Skakar hand:
Bestämt och rätt så hårt.

Ett möte bör ...
... gå så fort som möjligt.

 

Gul person

Har en positiv livssyn, är flexibel, nyfiken och lösningsorienterad. Är ofta den som nickar engagerat när någon annan pratar (men det betyder inte att man håller med). Idéspruta. Tankar positiv energi från möten med andra människor. Är bra på att se och bekräfta andra. Brinner ofta för sin sak.

Gillar:
Positiva människor. Bekräftelse och vänlighet. Att samarbeta med andra.

Ogillar:
Tysta och slutna miljöer. Rutiner. Ovänlighet och detaljrika arbetsuppgifter.

Uppfattas av andra som:
Dynamisk, engagerad, optimistisk och öppen. Men också egenkär, ytlig, snackig och känslosvallande.

Matcha en gul person:
Ge feedback, visa intresse och nyfikenhet. Håll tempot uppe på möten. Tillåt idéerna att sväva ut och brainstorma. En gul persons styrka är glöden för arbetet men den slocknar om han/hon blir ifrågasatt för ofta.

Skakar hand:
Pumpar handen hjärtligt.

Ett möte bör ...
... finns inga bör. Mötet får ta den tid som behövs.

 

 Grön person

Serviceminded och empatisk. Lojal och pålitlig. Har tålamod och vill gärna hjälpa andra. Lugn och eftertänksam. Säger sällan nej till uppdrag och sätter en heder i att slutföra sina jobb. Tänker först och pratar sen.

Gillar:
Planering, stabilitet och struktur. Vill ha framförhållning och känna sig delaktig. Behöver få tid på sig att avsluta sina uppgifter.

Ogillar:
Snabba förändringar och att inte bli lyssnad på. Otrygga arbetsförhållanden och att inte bli informerad i tid.

Kan uppfattas som:
Lagspelare, lojal, uthållig och grundlig. Men också som långsint, lättsårad, ha svårigheter ta egna beslut och förändringsobenägen.

Matchas genom:
Tvinga inte fram snabba beslut, en grön person behöver tid att tänka efter. Informera om förändringar i god tid. Prata hellre om förbättringar än förändringar. Ge tid och möjlighet att pricka av och avsluta.

Skakar hand:
Vänligt handslag.

Ett möte bör ...
... ta så lång tid som du behöver.

 

Blå person

Är systematisk, metodisk och logisk. Är noggrann med regler. Fattar sina beslut och ger svar som bygger på fakta och inte på känslomässiga grunder. Noga med detaljer, många specialister är blå.

Gillar:
Regler, logik, fakta och saklighet. Klara förutsättningar och säkra metoder som prövats förr.

Ogillar:
Känslomässiga konflikter. Beslut utan faktagrund. Irrationella personer och pressade situationer.

Kan uppfattas som:
Behärskad, saklig, analyserande och kvalitetsmedveten men också som defensiv, petig, känslokall och konflikträdd.

Matchas genom:
Var saklig och logisk i en diskussion. Gå på fakta, inte känslor. Kom överens om regler och riktlinjer. Ge tid för kontroll av detaljer och fakta.

Skakar hand:
Korrekt och lite avståndstagande.

Möte bör ...
... ta den tid som det var sagt att det skulle ta. Är det en halvtimme, ska det vara en halvtimme.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Så bemöter du en foliehatt på jobbet

Ledningen är ond, alla är emot mig, min chef motarbetar mig. Konspirationsteorier kan frodas i det lilla och det stora. Så motverkar du dem, enligt folkbildaren och ufo-experten Clas Svahn.
Lina Björk Publicerad 6 oktober 2025, kl 06:01
Foliehattar och Clas Svahn. Så sprids konspirationsteorier på arbetsplatsen – och så kan du som chef eller kollega förebygga dem, enligt experten Clas Svahn.
Har du kollegor som är övertygade om att chefen är en ondsint rymdvarelse och ledningsgruppen egentligen bara är ute efter att sätta dit de anställda? Konspirationsteorier gror där maktlöshet slagit rot. Men det finns saker att göra, säger folkbildaren Clas Svahn. Foto: Shutterstock/Stefan Svensson

En konspirationsteori är just en teori, men har en förmåga att sprida sig. Indicier görs till bevis och något påstås vara sant, för att vi inte vet säkert att det är falskt.  Hos vissa blir bristen på information ett tecken på att konspirationen faktiskt existerar. Även på jobbet kan myter och teorier få fart. 

Varför uppstår konspirationsteorier på arbetsplatsen?

– Konspirationsteorier skapas för att det finns ett underskott av det man vill veta. Ofta beror det på att exempelvis ledningen inte berättar allt de vet och då skapas en alternativ bild. Även om man försöker rätta till felet i efterhand så hjälper det inte. Då har man skapat en misstanke och människor tror att det som berättats är ytterligare en dimridå, säger Clas Svahn.  

Finns det ett behov av konspirationsteorier på jobbet för att skapa gemenskap? 

– Det finns alltid ett behov av att vara som alla andra och höra till en grupp. Men de bubblorna som skapas av detta är inte av godo. När jag jobbade som skyddsombud så träffade jag anställda som hävdade att de hade ledningen emot sig. Det berodde oftast på att de inte hade tillgång till ledningens öra. Det fanns ingen som såg dem eller lyssnade. Det skapades ett vi och dem, en yttre fiende. Det gav en känsla av gemenskap men orsakade också polarisering mellan grupper. 

Vilka medarbetare är mest sårbara för konspirationer?

Kan mina kollegor ha egenskaper som gör dem mer sårbara för konspirationsteorier? 

– Ja, människor som upplever sig maktlösa, som inte blir lyssnade på eller sedda har större benägenhet att fastna i alternativ information. Som chef och ledare är det viktigt att skapa aktiviteter som svetsar samman gruppen. Att vara en närvarande och omtänksam ledare är väl investerad tid. 

Hur ska jag bemöta en foliehatt till kollega?

– Det är tufft. De som är mest förlorade i konspirationsteorier är svåra att rubba. Jag träffade en kvinna som trodde att jorden var platt för några månader sedan. Ingenting jag sa bet på hennes övertygelse, det var bara ytterligare bevis för att allt var en stor sammansvärjning. Fakta är sällan lösningen, däremot om man kan visa andra ”plattjordare” som erkänt att de haft fel, kan det få effekt. 

Så kan chefer och kollegor bemöta konspirationsteorier

Hur kan en arbetsplats motverka konspirationsteorier?

– Var transparent och informera om förändringar. Och som ledning – var närvarande och tillgängliga. När jag växte upp gick det att få tag på Olof Palme på telefon. Ska man få tag på ett företag i dag hamnar man i bästa fall hos en pressavdelning, i värsta fall hos en AI-styrd chatt. Samhället har blivit mer stängt i dag och när det inte går att få tag på dem som sitter på svaren beger man sig någon annanstans. Konspirationsteorier är den maktlösas sätt att hantera situationen.