Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Vilken färg är du?

Röd, blå, gul eller grön - vilka egenskaper har du som gör din personlighet till en färg?
Petra Rendik Publicerad 6 oktober 2010, kl 13:50

Röd person

Är målfokuserad, handlingskraftig, initiativrik och fattar gärna snabba beslut på egen hand. Rak och direkt i sin kommunikation.

Gillar:
Makt över skeenden , handlingsfrihet och att fatta egna beslut. Testa nya saker och pressa gränser. Vill se resultat.

Ogillar:
Långsamhet. Att ta order och bli styrd. Att inte ha kontroll och att misslyckas med målsättningar.

Andra kan uppfatta en röd person som:
Orädd, modig, snabb och strategisk. Men av andra som inte är röda, alltför snabb, befallande, egoistisk, maktlysten och krävande.

Matcha en röd person:
Utmana, bjud på motstånd. Ifrågasätt. Fokusera på väsentligheter, var kort och koncis. Bli inte för personlig om du vill nå fram med ditt budskap. Var tydlig i dina förväntningar

Skakar hand:
Bestämt och rätt så hårt.

Ett möte bör ...
... gå så fort som möjligt.

 

Gul person

Har en positiv livssyn, är flexibel, nyfiken och lösningsorienterad. Är ofta den som nickar engagerat när någon annan pratar (men det betyder inte att man håller med). Idéspruta. Tankar positiv energi från möten med andra människor. Är bra på att se och bekräfta andra. Brinner ofta för sin sak.

Gillar:
Positiva människor. Bekräftelse och vänlighet. Att samarbeta med andra.

Ogillar:
Tysta och slutna miljöer. Rutiner. Ovänlighet och detaljrika arbetsuppgifter.

Uppfattas av andra som:
Dynamisk, engagerad, optimistisk och öppen. Men också egenkär, ytlig, snackig och känslosvallande.

Matcha en gul person:
Ge feedback, visa intresse och nyfikenhet. Håll tempot uppe på möten. Tillåt idéerna att sväva ut och brainstorma. En gul persons styrka är glöden för arbetet men den slocknar om han/hon blir ifrågasatt för ofta.

Skakar hand:
Pumpar handen hjärtligt.

Ett möte bör ...
... finns inga bör. Mötet får ta den tid som behövs.

 

 Grön person

Serviceminded och empatisk. Lojal och pålitlig. Har tålamod och vill gärna hjälpa andra. Lugn och eftertänksam. Säger sällan nej till uppdrag och sätter en heder i att slutföra sina jobb. Tänker först och pratar sen.

Gillar:
Planering, stabilitet och struktur. Vill ha framförhållning och känna sig delaktig. Behöver få tid på sig att avsluta sina uppgifter.

Ogillar:
Snabba förändringar och att inte bli lyssnad på. Otrygga arbetsförhållanden och att inte bli informerad i tid.

Kan uppfattas som:
Lagspelare, lojal, uthållig och grundlig. Men också som långsint, lättsårad, ha svårigheter ta egna beslut och förändringsobenägen.

Matchas genom:
Tvinga inte fram snabba beslut, en grön person behöver tid att tänka efter. Informera om förändringar i god tid. Prata hellre om förbättringar än förändringar. Ge tid och möjlighet att pricka av och avsluta.

Skakar hand:
Vänligt handslag.

Ett möte bör ...
... ta så lång tid som du behöver.

 

Blå person

Är systematisk, metodisk och logisk. Är noggrann med regler. Fattar sina beslut och ger svar som bygger på fakta och inte på känslomässiga grunder. Noga med detaljer, många specialister är blå.

Gillar:
Regler, logik, fakta och saklighet. Klara förutsättningar och säkra metoder som prövats förr.

Ogillar:
Känslomässiga konflikter. Beslut utan faktagrund. Irrationella personer och pressade situationer.

Kan uppfattas som:
Behärskad, saklig, analyserande och kvalitetsmedveten men också som defensiv, petig, känslokall och konflikträdd.

Matchas genom:
Var saklig och logisk i en diskussion. Gå på fakta, inte känslor. Kom överens om regler och riktlinjer. Ge tid för kontroll av detaljer och fakta.

Skakar hand:
Korrekt och lite avståndstagande.

Möte bör ...
... ta den tid som det var sagt att det skulle ta. Är det en halvtimme, ska det vara en halvtimme.

Jobbrelationer

7 sätt att bli en bättre talare

Rösten är vårt viktigaste uttrycksmedel för att skapa förtroende och motivation. Här är sju tips för att bli en bra talare – och behålla publikens intresse genom hela presentationen.
Publicerad 15 februari 2024, kl 06:04
Tecknad illustration av en kvinna i en talarstol som pratar inför publik.
Att tala inför folk kan kännas svårt. Här är 7 tips hur du använder din röst för att skapa förtroende och motivation. Illustration: Colourbox.

1.  HITTA RÄTT TEMPO

Karismatiska talare pratar ofta i ett lite snabbare tempo än normalt, vilket får dem att låta passionerade och självsäkra. Att hitta balansen kan dock vara svårt. Talar du för snabbt kan du låta nervös eller stressad, talar du för långsamt kan du låta uttråkad eller nonchalant.

 

2.  VÅGA VILA I PAUSEN

 Undvik utfyllnadsord som ”ööh” och ”liksom”. De stjäl fokus och du riskerar att åhörarna tappar intresset. Att i stället våga landa i pauser inger en känsla av självförtroende och ger lyssnarna möjlighet att processa det du sagt.

 

3. SPELA IN DIG SJÄLV

För att kunna jobba med din röst måste du lära känna den. Spela in dig själv och lyssna på hur du låter. Ge dig själv feedback, både positiv och negativ. Tänk på hur du använder melodi och tempo. Låter du uttråkad, nervös eller självsäker?

 

4. VÄRM UPP RÖSTEN

Värm upp rösten varje morgon för att få en god rösthälsa och bättre talteknik. En enkel övning är att använda ljudande konsonanter. Ta ett djupt andetag genom näsan och ljuda ut ett ”V” på ton tills luften tar helt slut. Det spelar ingen roll vilken ton du väljer, men du kommer att låta ungefär som en dammsugare. Repetera övningen tre gånger.

 

5. ANVÄND RÖSTENS VERKTYGSLÅDA

Tempo, talmelodi, paus, volym, tonalitet och betoning. Det är några av de verktyg du kan jobba med för att låta mer indragande och skapa dynamik när du pratar.

 

6. ANVÄND HÄNDERNA

Människor som pratar med händerna upplevs som mer trovärdiga. Gestikulera för att poängtera de ord som är viktigast. Tänk på att rörelserna ska kännas naturliga, inte överdrivna – spara dina ”jazzhands” till aw:n.

 

7. TALA PASSIONERAT

Det handlar inte bara om vad du säger – utan om hur. Håll en hög energinivå – tala med passion och ha ett öppet, självsäkert kroppsspråk. Då kan du få vem som helst att bli intresserad av vad du har att säga. Att låta det minsta ointresserad eller osäker smittar av sig på stämningen.

 

FÄLLOR ATT SE UPP MED!

Undvik att dricka kaffe, te och annat vätskedrivande precis innan presentationen, det torkar dessutom ut stämbanden. Känner du dig trött i rösten eller är hes ska du absolut inte viska – det skadar rösten mer. Känner du dig ofta trött i rösten bör du kontakta en sång[1]pedagog som kan hjälpa dig att hitta rätt talteknik.

Text: Vera Viksten

KÄLLA: Cecilia Brändström, röstcoach