Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

5 konflikter på jobbet som gått för långt

Står du inte ut med din kollega? Du är inte ensam – här är några exempel där medarbetare rykt ihop så att hela arbetsplatsen påverkats.
Lina Björk Publicerad 15 oktober 2021, kl 09:59
Shutterstock
Vi tillbringar väldigt många timmar tillsammans med våra kollegor. Är det personer du inte står ut med kan arbetsmiljön bli ansträngd. Shutterstock

Kastade frukt på varandra

Visst är det irriterande med kollegor som alltid kommer för sent? I september blev polisen kallade till en matvarubutik på Lidingö efter att det larmats om ett bråk på arbetsplatsen. Efter en diskussion med butikens arbetsledare framkom det att kollegorna blivit osams efter att den ena av dem kommit för sent till jobbet. Bråket startade med skrik, som övergick till att de började kasta frukt och livsmedel på varandra, skrev Polisen på sin hemsida. Enligt arbetsledaren ska kollegorna inte längre få arbeta tätt inpå varandra. De har också båda anmält varandra för misshandel.

Pruttade kollegan i ansiktet

På en lunchpaus vände sig mannen på en verkstad mot sin kollega och lade av en riktig brakare i hans ansikte. Kollegan svarade genom att sparka honom två gånger mot axeln och ge honom ett slag mot huvudet, rapporterar Mitt i. Den pruttande mannen fick ont i huvudet och blev sjukskriven i tre veckor då han inte ville vara på arbetet. Han anmälde också den sparkande kollegan för misshandel, med motiveringen att ”fisen inte var riktad mot honom”. Domen blev ringa misshandel och dagsböter.

Stal kollegans avtackningspresent

En kvinna som skulle sluta på sitt jobb på en arbetsplats i Helsingborg fick en vas som avtackningspresent. Men när hon skulle ta hem den var den plötsligt borta. När kollegorna gick tillbaka till butiken där den var köpt visade det sig att den var tillbakalämnad och att en annan kollega hade fått pengarna för returkvittot. När hon konfronterades med saken berättade hon att hon fått en impuls att lämnat tillbaka vasen som hämnd för att hon inte tyckte om sina kollegor. Men hon konstaterade också ”Där drog jag en nitlott, jag skadade mest mig själv”, enligt Kvällsposten.

Fotade rumpa i bastun

När två manliga kollegor bastade tillsammans passade den ena på att fota den andras rumpa och skickade sedan vidare bilden till en kvinnlig kollega. Det uppskattades inte av mannen vars rumpa blev allmänt känd på arbetsplatsen. Myndigheten där männen jobbade ansåg, enligt Aftonbladet, att det rörde sig om sexuella trakasserier och mannen fick löneavdrag för sitt påhitt. Till sitt försvar sade han att han endast trodde att det var han själv som syntes på bilden.

Hällde kaffe i kassaapparaten

En anställd i kafeterian på Scandlines färjor som går över Öresund ville skoja med personalen som skulle avlösa henne. Hon staplade bland annat kaffemuggar på golvet innanför serveringsdisken och hällde kaffe i myntfacken i kassaapparaten. Hennes kollegor såg dock inte det roliga i tilltaget och hon avskedades. Facket tog tvisten hela vägen till Arbetsdomstolen, men kvinnan fick inte tillbaka jobbet.

Läs mer:

5 bra saker på K med att vara tillbaka på kontoret

5 Facebookinlägg som kan ge dig sparken

Jobbrelationer

7 sätt att bli en bättre talare

Rösten är vårt viktigaste uttrycksmedel för att skapa förtroende och motivation. Här är sju tips för att bli en bra talare – och behålla publikens intresse genom hela presentationen.
Publicerad 15 februari 2024, kl 06:04
Tecknad illustration av en kvinna i en talarstol som pratar inför publik.
Att tala inför folk kan kännas svårt. Här är 7 tips hur du använder din röst för att skapa förtroende och motivation. Illustration: Colourbox.

1.  HITTA RÄTT TEMPO

Karismatiska talare pratar ofta i ett lite snabbare tempo än normalt, vilket får dem att låta passionerade och självsäkra. Att hitta balansen kan dock vara svårt. Talar du för snabbt kan du låta nervös eller stressad, talar du för långsamt kan du låta uttråkad eller nonchalant.

 

2.  VÅGA VILA I PAUSEN

 Undvik utfyllnadsord som ”ööh” och ”liksom”. De stjäl fokus och du riskerar att åhörarna tappar intresset. Att i stället våga landa i pauser inger en känsla av självförtroende och ger lyssnarna möjlighet att processa det du sagt.

 

3. SPELA IN DIG SJÄLV

För att kunna jobba med din röst måste du lära känna den. Spela in dig själv och lyssna på hur du låter. Ge dig själv feedback, både positiv och negativ. Tänk på hur du använder melodi och tempo. Låter du uttråkad, nervös eller självsäker?

 

4. VÄRM UPP RÖSTEN

Värm upp rösten varje morgon för att få en god rösthälsa och bättre talteknik. En enkel övning är att använda ljudande konsonanter. Ta ett djupt andetag genom näsan och ljuda ut ett ”V” på ton tills luften tar helt slut. Det spelar ingen roll vilken ton du väljer, men du kommer att låta ungefär som en dammsugare. Repetera övningen tre gånger.

 

5. ANVÄND RÖSTENS VERKTYGSLÅDA

Tempo, talmelodi, paus, volym, tonalitet och betoning. Det är några av de verktyg du kan jobba med för att låta mer indragande och skapa dynamik när du pratar.

 

6. ANVÄND HÄNDERNA

Människor som pratar med händerna upplevs som mer trovärdiga. Gestikulera för att poängtera de ord som är viktigast. Tänk på att rörelserna ska kännas naturliga, inte överdrivna – spara dina ”jazzhands” till aw:n.

 

7. TALA PASSIONERAT

Det handlar inte bara om vad du säger – utan om hur. Håll en hög energinivå – tala med passion och ha ett öppet, självsäkert kroppsspråk. Då kan du få vem som helst att bli intresserad av vad du har att säga. Att låta det minsta ointresserad eller osäker smittar av sig på stämningen.

 

FÄLLOR ATT SE UPP MED!

Undvik att dricka kaffe, te och annat vätskedrivande precis innan presentationen, det torkar dessutom ut stämbanden. Känner du dig trött i rösten eller är hes ska du absolut inte viska – det skadar rösten mer. Känner du dig ofta trött i rösten bör du kontakta en sång[1]pedagog som kan hjälpa dig att hitta rätt talteknik.

Text: Vera Viksten

KÄLLA: Cecilia Brändström, röstcoach