Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

5 nya lagar i arbetslivet från 1 januari

Varje nytt år innebär att ett antal nya förändringar i lagtexter och regelverk. Så även 2020. Kollega listar de fem viktigaste förändringarna som rör arbetslivet.
Ola Rennstam Publicerad 17 december 2019, kl 16:41
Fredrik Sandberg/TT
Slopad värnskatt, förlängt anställningsskydd och höjd pensionsålder är några av de nya lagar som gäller från 1 januari 2020. Fredrik Sandberg/TT

Förlängt anställningsskydd

Anställningsskyddet i las, lagen om anställningsskydd, förlängs från 67 till 68 år. Syftet är att fler ska ha möjlighet att arbeta längre och anställda ska ges större möjlighet att själva välja när de ska gå i pension.
Den 1 januari 2023 höjs åldersgränsen till 69 år.

Läs mer: Så ska äldre orka jobba längre

Höjd ålder för allmän pension

Lägsta ålder för att ta ut allmän pension höjs från 61 till 62 år. Är du född 1958 eller tidigare gäller fortfarande 61 år. År 2026 kommer garantipensionsåldern, samt alla pensionsrelaterade åldrar, att knytas till en ny så kallad riktålder.

Läs mer: Snart har du rätt att jobba längre

Avskaffad värnskatt

Den statliga tilläggsskatten på fem procent för den som i dag tjänar över 689 300 kronor (efter grundavdrag) - den så kallade värnskatten - tas bort. Åtgärden kostar staten drygt sex miljarder kronor per år i minskade skatteintäkter. Värnskatten infördes av den socialdemokratiska regeringen 1995.

Dyrare för företag som bryter mot lagen

Stora bolag som slarvar med att följa arbetsmiljö- och miljölagstiftningen måste se upp. I dag får små och stora företag betala samma bötesbelopp för likartade brott. Men nu höjs maxbeloppet för företagsbot från 10 miljoner kronor till 500 miljoner kronor för allvarliga brott som begås av större företag. Syftet med skärpningen är givetvis att företagsboten ska bli mer kännbar.

Läs mer: Skärpta sanktioner mot större företag

Forskare och studenter ska lockas att stanna

För att få fler högkvalificerade personer till Sverige och underlätta för dem som har utbildats i landet att stanna kvar och arbeta här, införs nya regler om uppehållstillstånd. Reglerna innebär att forskare som har avslutat sin forskning i Sverige och studenter som har avslutat sina högskolestudier har rätt att stanna kvar under ett år för att söka arbete eller bedriva näringsverksamhet.

Läs mer: Nya regler om uppehållstillstånd

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."