• Foto: Syda Productions/Colourbox.com

7 tips på hur du gör din röst hörd på möten

Publicerad 23 maj 2017, kl 11:49

Att delta aktivt på möten kan ibland kännas överväldigande. Särskilt om du är blyg, lite klumpig eller har dåligt självförtroende. Här är sju tips på hur du överkommer rädslan!

Möten är ett utmärkt tillfälle att visa vad du går för, bygga ditt varumärke eller göra din röst hörd. Men om du är introvert, van med en miljö utan medbestämmande eller bara är ny på en arbetsplats kan möten kännas rätt läskiga.

Men Andy Molinsky, professor i psykologi och internationella relationer vid Brandeis University’s International Business School, har i sin forskning sett att människor med hjälp av några enkla knep ofta kan komma över sin talarfobi.

Här är hans 7 bästa tips!

  1. Sätt upp ett specifikt mål.
    Specifika, görbara mål ger dig något att sikta på. Är målet dessutom blygsamt – till exempel att utmana dig själv att säga en enda sak – kommer du enkelt nå ditt mål och genast känna dig nöjd med dig själv.

  2. Gör din hemläxa.
    Ju bättre förberedd du är, desto lättare blir det att delta aktivt. Kanske kan du be om mötesagendan i förväg eller till och med sätta upp dig själv på agendan, förutsatt att du har ett relevant ämne som du känner dig bekväm med att diskutera. Lista dina tankar innan mötet. Att formulera en öppningsfras eller två kan vara en bra hjälp, särskilt om du har svårt att sätta ord på dina tankar på begäran.

  3. Använd din expertis.
    Om du till exempel är ung kanske du har en förmåga att tala så att andra unga tar till sig av en idé eller ett initiativ. Eller så har du kanske erfarenhet av eller kunskap i ett visst ämne? Poängen är att du förmodligen har ett mer unikt perspektiv än du tror. Ta reda på vad det är och använd det till din fördel.

  4. Ta hjälp av ”förmöten”, men med förnuft.
    Ordna en förberedande diskussion med någon som du vet kommer delta på mötet – helst apropå någon särskilt punkt på mötesagendan som du har en åsikt om. På så vis åstadkommer du två saker: Du uppmärksammar den andra personen på att du har något att säga – vilket är särskilt värdefullt om du annars inte hade sagt det spontant under mötet. Dessutom delar du med dig av ditt perspektiv redan på förhand vilket kan inspirera person i fråga att rikta sig till dig under själva mötet – ett ofta trevligt sätt att få sin röst hörd.

  5. Tala med självförtroende (även om du känner dig osäker).
    Undvik ord och fraser som förminskar dina idéer eller låter onödigt trevande (som exempelvis ”Jag vet inte riktigt, men …” eller ”Det här kanske är en dålig idé, men …”). Du kanske känner att du famlar på insidan men det främjar inte ditt budskap att du visar det utåt.

  6. Överväg att räcka upp handen.
    Gör det som ett sätt att snabbt dra till dig uppmärksamhet. Det är i grund och botten en icke-verbal metod att säga ”Hej, jag är näst på tur” eller ”Jag har något att tillägga”.

  7. Kom ihåg att du är där av en anledning.
    Så oroa dig inte över hur andra uppfattar dig. Våga chansa och dela med dig av din kommentar. Resultatet kommer förmodligen att överraska dig.

Läs mer: Övervinn rädslan och bli en vass talare

Lediga jobb
  • Läs även...

    Osjälviskhet lönar sig

    Börja bry dig om andra. Det kan vara ett fungerande tips för den som vill ha högre lön, visar ny forskning.

  • Läs även...

    5 tips för Skypemötet

    Det blir allt vanligare med anställningsintervjuer via Skype. Men vad ska man tänka på i den situationen? Här får du rekryteraren Jessica Fogelsjöös bästa tips.

  • Läs även...

    Två i veckan dör av mobbning

    Utfryst, ignorerad, trakasserad. Varje dag utsätts 100 000 människor för mobbning på sina arbetsplatser. Den grymma behandlingen ger mardrömmar, stress och depressioner – och leder i värsta fall till självmord.

  • Läs även...

    Valresultatet kan påverka din jobbinsats

    Den som röstar på ett parti som förlorar kan prestera sämre på jobbet, enligt en kanadensisk studie. Mikael Wallsbeck, idrottspsykologisk rådgivare, menar att det krävs tydliga rutiner för att hantera en förlust.

  • Läs även...

    Samordnare för rehab en hjälp för sjukskrivna

    Att hålla reda på Försäkringskassans och Arbetsförmedlingens regler när man är sjuk kan kännas som en djungel. Regeringen föreslår därför rehabiliteringskoordinatorer som ska guida patienter under sin sjukskrivning. En bra idé anser Unionen.

  • Läs även...

    LAS: 8 av 10 AD-domar ger arbetsgivaren rätt

    En genomgång av Arbetsdomstolens domar de senaste 10 åren visar att tvister om arbetsbrist och arbetstagares rätt att behålla jobbet oftast döms till arbetsgivarens fördel. Trots det vill flera politiska partier avskaffa turordningsreglerna.

  • Läs även...

    Anders Ygeman: Lyssna på de anställda

    Under coronakrisen har arbetslivet tagit ett större digitalt kliv än på ett helt decennium. Det finns dock flera utmaningar. Kollega har mött digitaliseringsministern som ger sin bild av vad som behöver hända.

  • Läs även...

    Logistiker på Scania räddar liv i coronatid

    Det är inte så stor skillnad mellan att transportera skyddsutrustning och lastbilsdelar, resonerade logistiker på Scania och erbjöd sina tjänster till Karolinska. För patienterna kan dock insatsen ha inneburit en skillnad mellan liv och död.

  • Läs även...

    Las-förslag: Skyldighet att utbilda anställda

    Fler undantag från turordningslistan och lättare att säga upp den som missköter sitt jobb. Det är två av förslagen i las-utredningen. Utredaren vill också att arbetsgivare som inte erbjuder kompetensutveckling ska betala skadestånd.

Nyhetsbrev

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med färska nyheter från Kollega.